دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1401 - 08:15
گزارش آنا از مجامع انتخاباتی که برگزار نمی‌شوند؛

حرکت لاکپشتی وزارت ورزش برای تعیین تکلیف فدراسیون‌های بی‌رئیس!

حرکت لاکپشتی وزارت ورزش برای تعیین تکلیف فدراسیون‌های بی‌رئیس!
در حالی که ۱۱ فدراسیون همچنان با سرپرست اداره می‌شوند وزارت ورزش برای برگزاری مجامع انتخاباتی حرکت لاکپشتی دارد.
کد خبر : 812556

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، «دوران سرپرستی فدراسیون‌ها دوران بلاتکلیفی نیست، دوران سرپرستی دوران قانونی است و اگر فدراسیونی شرایط برگزاری انتخابات را نداشته باشد که نباید رها شود.» این بخشی از صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان در مورد فدراسیون‌هایی است که با سرپرست اداره می‌شوند. در واقع سجادی برخلاف سطانی‌فر وزیر پیشین ورزش و جوانان که معتقد بود دوره سرپرستی آفت ورزش ایران است؛ دوره سرپرستی را بد نمی‌داند و معتقد است در این دوران هم فرد می‌تواند ریاست و اقتدار خودش را داشته باشد.

البته وزیر ورزش و جوانان در حالی این نظر و عقیده را دارد که سر و سامان دادن به وضعیت ریاست فدراسیون‌های ورزشی جزء وظایف بدیهی است، اما این روند در وزارت‌خانه بسیار کند پیش می‌رود و حرکت لاک‌پشتی دارد. در نهایت این عقیده باعث شده تا روز به روز به تعداد فدراسیون‌های با سرپرست اضافه شود که بعضاً برخی از این فدراسیون‌ها اگر انتخاباتشان برگزار نشود و تکلیف ریاست آنها مشخص نشود با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد.

**کدام فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود؟

بدون شک دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک از پرچالش‌ترین فدراسیون‌های ورزشی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند. فدراسیون دوچرخه‌سواری در خرداد سال ۱۴۰۰ انتخاباتش برگزار شد و محمود رشیدی به‌عنوان رئیس انتخاب شد اما از همان موقع تا به الان شرایط پیچیده‌ای دارد. رشیدی در مهرماه سال ۱۴۰۰ از ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری کنار رفت. در همان زمان اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری ریاست رشیدی را به دلیل دخالت دولت در انتخابات به رسمیت نشناخت و در نتیجه او از سمت خود کنار رفت. از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا به الان که نزدیک به یک سال و یک ماه از آن می‌گذرد فدراسیون دوچرخه‌سواری با سرپرست اداره می‌شود و مشخص نیست بالاخره انتخابات این فدراسیون پرحاشیه چه زمانی برگزار می‌شود.

**پرحاشیه مثل ژیمناستیک

پس از دوچرخه‌سواری به فدراسیون ژیمناستیک می‌رسیم. فدراسیونی که از دی ماه سال گذشته تا به امروز در مدت زمان ۱۰ ماه، سه سرپرست برای آن انتخاب شده است. در دی ماه سال ۱۴۰۰ فدراسیون در اختیار حمید احمدی بود، پس از آن زهره مزروقی در مردادماه سال جاری سرپرستی فدراسیون را برعهده گرفت و خیلی زود هم برکنار شد. وزارت ورزش در شهریورماه امسال به جای اینکه ساز و کار انتخابات این فدراسیون پرحاشیه که حتی تا مرز تعلیق هم پیش رفته فراهم کند؛ عابد حقدادی را به‌عنوان سرپرست انتخاب کرد. البته حقدادی در شرایطی سرپرستی فدراسیون ژیمناستیک را برعهده گرفته که مدیرکل ورزش استان مرکزی هم هست و فردی پرمشغله به حساب می‌آید.

پس از اینکه در تیرماه سال گذشته دوره چهارسال اینچه درگاهی به پایان رسید، در همان زمان ثبت‌نام از نامزد‌های ریاست این فدراسیون هم انجام شد؛ اما در نهایت ثبت‌نام از نامزد‌های فدراسیون باطل و اینچه درگاهی با رای اکثریت اعضا مجمع فدراسیون ژیمناستیک به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. اما این تصمیم با مخالفت علی نژاد معاونت وقت قهرمانی و توسعه وزارت ورزش و جوانان روبه‌روشد و این وزارتخانه هم اعلام کرد تا زمانی که اینچه درگاهی سرپرست فدراسیون ژیمناستیک است خبری از ثبت‌نام از نامزد‌ها و برگزاری انتخابات نخواهد بود. در همین دوران اینچه درگاهی هم برای اینکه هر چه زودتر انتخابات فدراسیون ژیمناستیک برگزار شود از سمت خود استعفا کرد و وزارت ورزش هم از دی‌ماه سال گذشته تنها نقشی که در فدراسیون پرحاشیه ژیمناستیک ایفا کرده انتخاب سرپرست بوده است.

با وجود اینکه سه سرپرست برای این فدراسیون انتخاب شده، اما هنوز خبری از ثبت‌نام نامزد‌ها و برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون نیست؛ البته وزارت ورزش در تازه‌ترین اقدام خود سلیمانی را به‌عنوان سرپرست دبیری انتخاب کرده تا ساز و کار انتخابات را هر چه سریع‌تر برگزار کند. طبق اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک که سال ۹۶ به تصویب وزارت ورزش و جوانان هم رسیده؛ تنها رئیس و دبیر این فدراسیون که از طریق مجمع انتخاب شده‌اند از سوی فدراسیون جهانی ژیمناستیک مورد تأیید هستند. به این ترتیب بازگشت سلیمانی به فدراسیون ژیمناستیک هم بی‌ارتباط با این موضوع نیست؛ اما آن طور که دبیر فدراسیون هم اعلام کرده حداقل تا چند ماه دیگر خبری از برگزاری انتخابات نیست.

**بدهکار و گرفتار مثل وزنه‌برداری

پس از اینکه علی مرادی با کش و قوس فراوان با ابلاغیه سازمان بازنشستگی از فدراسیون وزنه‌برداری رفت؛ سرپرستی این فدراسیون از خردادماه سال جاری به انوشیروانی سپرده شد. انوشیروانی اهالی وزنه‌برداری را کنار هم جمع کرده تا بتواند با همراهی آن‌ها کشتی به گل نشسته وزنه‌برداری را به ساحل آرامش برساند.

هر چند که بدهی‌ها و مشکلات عدیده‌ای که این فدراسیون دارد باعث شده تا آن‌ها کند پیش بروند. با این حال علی مرادی با وجود اینکه از فدراسیون رفته، اما همچنان مشکلات خاص خودش را دارد و به خاطر عدم تحویل اموال و عدم همکاری خزانه‌دار او با فدراسیون، مجمع سالیانه به فوق‌العاده تبدیل شد. در این مجمع برخی مصوبات به تصویب رسید و ساز و کار انتخابات هم در دستور کار قرار گرفت. با توجه به در پیش بودن انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری و حضور نمایندگان ایران در این انتخابات نیاز است که هر چه سریع‌تر انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری برگزار شود تا نمایندگان ایران بتوانند در آسیا صاحب کرسی شوند؛ بنابراین نیاز است وزارت ورزش هر چه سریع‌تر برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری را در دستور کار خود قرار دهد.

**ناشناخته مثل فدراسیون آمادگی جسمانی

مردادماه امسال با تصمیم وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون آمادگی جسمانی که پیش از این انجمن آمادگی جسمانی و زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی بود، به صورت مستقل تشکیل شد و به عنوان فدراسیون آمادگی جسمانی شناخته شد. همان زمان وزیر ورزش و جوانان علی خلیلی را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد، که البته او ۷ آبان ماه به عنوان سرپرست فدراسیون همگانی انتخاب شد و جای خود را به احمد گواری داد!

**ابطال انتخابات یک فدراسیون پرحاشیه!

یکی دیگر از فدراسیون‌های پرابهام که این روز‌ها با سرپرست اداره می‌شود فدراسیون سوارکاری است؛ انتخابات این فدراسیون پس از تعویق در ۲۱ خردادماه برگزار شد، اما به دلیل عدم حضور نماینده وزارت ورزش و اعتراض برخی نامزد‌ها مبنی بر مهندسی بودن، وزارت ورزش و جوانان انتخابات این فدراسیون را ابطال اعلام کرد و از شهریورماه با حکم وزیر ورزش علیرضا حیدری به‌عنوان سرپرست انتخاب شد.

البته قرار بود انتخابات این فدراسیون در سوم آبان‌ماه برگزار شود که این امر مهم هم با دستور معاون وزیر لغو شد. دلیل لغو این انتخابات به گفته آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ایراداتی است که اعضای مجمع و سرپرست فدراسیون به فرایند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها داشتند و به همین خاطر وزارت ورزش و جوانان هم تصمیم به لغو مجمع انتخابات فدراسیون سوارکاری گرفت تا بررسی مجدد صورت بگیرد.

**سونامی سرپرست همچنان ادامه دارد

در ادامه فدراسیون‌های همچون شمشیربازی از ۳۱ شهریورماه با سرپرست اداره می‌شود و علیرضا پورسلمان مسئولیت این فدراسیون را برعهده دارد. پیش از این باقرزاده رئیس این فدراسیون بود. فدراسیون بدمینتون هم از ۲۳ شهریورماه در اختیار محمدرضا پوریا و فدراسیون اسکواش هم از ۲۴ مهرماه در اختیار محسن خمارلو به عنوان سرپرست قرار گرفته است. البته ثبت‌نام از نامزد‌های دو فدراسیون بدمینتون و اسکواش انحام شده، اما روند انتخابات مدتی است متوقف شده است. فدراسیون گلف هم از ۲۷ مهرماه در اختیار محمد کاظمی و فدراسیون روستایی و عشایری هم از ۷ آبان ماه در اختیار علیرضا پسندیده به عنوان سرپرست قرار داده شد.

با توجه به شرایط فعلی فدراسیون‌های بلاتکلیف و همچنین اضافه شدن برخی فدراسیون‌ها به این لیست که دوره چهارساله ریاستشان به پایان می‌رسد؛ به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان باید برگزاری مجامع فدراسیون‌ها را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد تا بیشتر از این فدراسیون‌ها با چالش روبه‌رو نشوند.

هر چند که به نظر می رسد حمید سجادی روزهای خیلی آرامی هم ندارد. حتی چند روز پیش بحث استعفایش هم مطرح شد اما مدیرروابط عمومی وزارت این موضوع را تکذیب کرد. در هر صورت باید دید این نحوه اداره فدراسیون ها تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد و تا چه وقت وزیر ورزش بابت اداره فدراسیون ها با سرپرست امور را پیش می برد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته