دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در راستای کاهش تصادفات

حفاظ جانبی برای کامیون‌ها اجباری شد

حفاظ جانبی برای کامیون‌ها اجباری شد
رئیس پلیس راه کشور گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه، ۱۸۸ هزار خودرو کامیون و کامیونت که عمر آنها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها به حفاظ جانبی مجهز می شوند.
کد خبر : 812329

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: ۳۳۹۲ نقطه حادثه خیز در جاده‌های  کشور شناسایی شده که یکهزار نقطه تاکنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است.

سردار حسن مومنی در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی افزود: از این  تعداد نقاط حادثه خیز، یک هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یک هزار و ۸۰۰ نقطه نیز دارای تصادف است. 

وی با بیان اینکه اولویت رفع نقاط حادثه خیز در جاده های پرتصادف کشور است تاکید کرد: استان فارس، خراسان رضوی،اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین فوتی حاصل از تصادف را دارند و تدابیر ویژه ای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتی ها در این استان‌ها از سوی مسئولان امر اندیشیده شده است.

رئیس پلیس راه کشور اظهار داشت: بروز بیش از ۶۰ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها موجب شکل‌گیری پویش «۶۰ - ۳۰» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و هم‌افزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود.

سردار مومنی با بیان اینکه نصب حفاظ ایمنی بر روی خودروهای سنگین در راستای کاهش تصادفات هدفگذاری شده است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه، ۱۸۸ هزار  خودرو کامیون و کامیونت که عمر آنها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها به حفاظ جانبی مجهز می شوند و در مرحله بعدی، این اقدام در خصوص تریلی ها، اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۸ درصد فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای بر اثر برخورد با خودروهای سنگین است که در راستای کاهش تصادفات، تعامل و هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و امدادی امری ضروری است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به اینکه بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ است، افزود: فرهنگسازی و ارایه پیام‌های ترافیکی و هشداری در تابلوهای تبلیغاتی حوزه راهداری همچنین با توجه به اینکه بحث واژگونی خودروها هم بسیار بالا است، ایجاد شیارهای لرزنده عرضی برای رفع خستگی و خواب آلودگی رانندگان، در راستای کاهش تصادفات و میزان فوتی ها بسیار اثربخش باشد.

سردار مومنی عنوان کرد: بنا داریم با رانندگان خودروهای متخلف که توسط دوربین های کنترل سرعت، شناسایی می شوند بلافاصله مقابل نزدیک‌ترین پاسگاه‌ها برخورد کرده و آنان را اعمال قانون کنیم چرا که  این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بسترهای لازم در این خصوص فراهم است.

وی گفت: در حوزه تصادفات تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط متفق القول هستند که هموطنان کمترین آسیب را متحمل شوند؛ به همین سبب پس از گذشت ۱۲ سال نشست شورای ترافیک با مدیریت رئیس جمهور برگزار می‌شود و در شرایط اقتصادی کنونی جامعه باید از امکانات و اعتبارات موجود بیشترین بهره گیری را داشت.

رئیس پلیس راه کشور عنوان کرد: بخشی از علت بروز تصادفات جاده ای سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن راننده به جلو، خستگی و خواب آلودگی و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و  استاندارد نبودن راهها مرتبط است.

سردار مومنی تصریح کرد : سال گذشته بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در مهرماه بود و این در حالی است که امسال این روند در مهرماه کاهش‌یافته و امید است تا پایان سال نیز میزان تصادفات و فوتی ها کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شمار بالای تصادفات در جاده های ارتباطی استان مرکزی گفت: میزان تصادفات در این استان  نیمه نخست سال گذشته ۹ درصد بوده اما امسال این آمار به ۲۱ درصد افزایش یافته است و آمارتصادفات در هفت ماه سال جاری به ۲۵ درصد رسیده است؛ هر چند حجم بالای تردد خودروها به ویژه خودروهای سنگین در این استان بر کسی پوشیده نیست اما باید در راستای کاهش میزان تصادفات در جاده های ارتباطی استان راهکارهای ویژه ای اتخاذ شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
الیاس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
۰
خیلی دیر این استاندارد را پی گیری کردید پایان نامه دانشگاه من در مورد حفاظ عقب و جانبی خودرو های سنگین و نیمه سنگین بود
و من استاندارد را در این خصوص مطالعه کردم
خلاصه استاندارد میگه که کامیونها باید حفاظ استاندارد در عقب و حفاظ جانبی در طرفین را داشته باشند که ارتفاع آن بیشتر از 30 سانتیمتر از سطح جاده نباید باشد
حالا شما بعد از سال ها دارید می گید حفاظ جانبی داشته باشند در صورتیکه هنوز تعداد زیادی از خودروهای سنگین حفاظ عقب را ندارند یا یک قطعه تیر آهن را در ارتفاع دلخواه پشت خودرو نصب کردن که خطر برخورد با آن بشتر است چون ضربه را جذب نمی کند
قالیشویی ادیب