دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1401 - 08:39
کارگردان «پسر دلفینی»به آنا گفت:

عرضه اسباب بازی‌های با‌کیفیت «پسر دلفینی» در آذرماه

عرضه اسباب بازی‌های با‌کیفیت «پسر دلفینی» در آذرماه
کارگردان انیمیشن «پسر دلفینی» از تولید اسباب بازی‌های با کیفیت این انیمیشن در هشت حالت مختلف تا آذرماه خبر داد.
کد خبر : 812021

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، نسرین بختیاری: پس از مدت‌ها که گردونه اکران به نفع کمدی‌ها میچرخید و از پول‌ساز بودن این ژانر در همه محافل سینمایی صحبت میشد، فروش روزانه «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش بیشتر از کمدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی شد.

البته فروش کل کمدی‌ها مانند «انفرادی» (از ابتدای سال تاکنون) پیشتاز بوده و ذائقه تصویری مردم همچنان کمدی را ترجیح می‌دهد، اما باز هم فروش روزانه «پسر دلفینی» به عنوان یک انیمیشن ایرانی با فروش چهار میلیارد و ۸۲۹ میلیون و ۳۷۵ هزار و پانصد تومان به نسبت «انفرادی» با فروش سه میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۷۲ هزار تومان آماری قابل توجه است. این موضوع نشان می‌دهد، اگرچه فرآیند تولید انیمیشن پیچیده و زمان‌بر است، اما اگر سرمایه گذاری خوبی روی موضوع و داستان فیلم صورت گیرد، می‌تواند بازدهی مالی قابل توجهی داشته باشد.

در گفت‌وگویی که با «محمد خیراندیش»، کارگردان «پسر دلفینی» انجام دادیم، او علاوه بر تأکید بر درآمدزا بودن انیمیشن، به محصولات جانبی فرهنگی (صنایع فرهنگی) مانند نوشت افزار و اسباب بازی‌هایی اشاره کرد که می‌توان به موازات تولید این انیمیشن‌ها وارد بازار کرد و بچه‌ها را با فرهنگ بومی و عروسک‌های ساخت خودمان آشنا کنیم.

قهرمان محوری از ویژگی‌های «پسر دلفینی» است

**آنا: فکر می‌کنید وجود چه مؤلفه‌هایی در انیمیشن «پسر دلفینی» موجب صدرنشین شدن او در فروش روزانه نسبت به انفرادی شده است؟

-اولین دلیل زیاد بودن فروش روزانه «پسر دلفینی» شاید این باشد که انیمیشن در سینمای ایران کم داریم و کم ساخته می‌شود و خلأیی در این رابطه وجود دارد. البته «پسر دلفینی» در روسیه هم با استقبال خوبی روبه‌رو شد و این نشان می‌دهد خود این انیمیشن مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی دارد که آن را متمایز می‌کند. یکی از ویژگی‌های «پسر دلفینی» قهرمان محور بودن آن است و در واقع بچه‌ها یک قهرمان را می‌بینند. در حال حاضر در داخل فضای مجازی، صفحاتی برایش باز شده و بچه‌ها طراحی‌های خود را از این انیمیشن برای من می‌فرستند و گاهی فیلم را سه یا چهار بار می‌بینند و برایش پست می‌گذارند.

دومین شاخصه این است که من داستان را برای بچه‌ها و مخصوص این قشر گفتم و فیلم درباره بچه‌ها یا برای بزرگسالان نیست؛ یعنی در این داستان که برای بچه‌ها گفتم با بچه‌ها مثل بزرگانی که با بچه‌ها کودکانه صحبت می‌کنند، صحبت نکردم و به عنوان یک مخاطب جدی به بچه‌ها نگاه کردم. گاهی شاید بعضی والدین بگویند بچه ما در بخشی از فیلم غمگین یا شاد شد یا اینکه ترسید و در این مواقع می‌پرسم مگر هدف شما از سینما رفتن همین نیست؟... و سینما هم باید چنین مخاطبی داشته باشد. بنابراین، پسر دلفینی هم قهرمان دارد و هم به شکل انیمیشن است که در سینمای ما کم پیدا می‌شود و دیگر اینکه داستان مخصوص بچه‌هاست و با بچه‌ها جدی صحبت کردم.

درخواست سرمایه گذاری برای انیمیشن سازی

** آنا: در فرآیند انیمیشن سازی، تولید، تبلیغات و اکران مافیا هم مثل فیلم سینمایی وجود دارد؟‌

نمی‌دانم که در انیمیشن مافیا داریم یا خیر، اما به طور قطع اگر عده‌ای، تنها برای خودشان حق نشستن سر سفره‌ای را قائل شوند، این تبدیل به مافیا می‌شود، اما انیمیشن سفره یا گردش مالی خاصی ندارد که مافیا داشته باشد. در واقع عدد و رقم‌هایی که جا‌به‌جا می‌شود حتی برای تولید هم آنچنان نیست، چه برسد که مافیا داشته باشد، اما اتفاقاتی باید دست به دست هم بدهد تا فرآیند اکران موفقیت آمیز باشد. بنابراین، سرمایه گذاری روی این کار اهمیت دارد که امیدواریم vod یا سامانه پخش برخط (آنلاین) فیلم وارد این موضوع شود. بخش بعدی مربوط به داستان است که باید برای آن وقت بگذاریم و کار خوب بنویسیم و در این فرآیند کمبود داستان خوب فقط مربوط به ما نیست بلکه به همه دنیا مربوط می‌شود. در نهایت باید بخش فروش هم جدی گرفته شود تا یک انیمیشن در تولید، تبلیغات و اکران موفق باشد.

درست است که جریان تولید انیمیشن از فیلم رئال طولانی‌تر است، اما سرمایه‌گذاران باید بدانند اگر روی انیمیشن سرمایه گذاری کنند، فروش دلاری خوبی نصیبشان می‌شود.

عرضه اسباب بازی‌های با‌کیفیت «پسر دلفینی» در آذر

** آنا: مدتی قبل خبری منتشر شد که از ده محصول جانبی «پسر دلفینی» همزمان با اکران آن رونمایی می‌شود؛ اما چرا اقلام و محصولات جانبی پسر دلفینی را کمتر در بازار می‌بینیم؟

به طور طبیعی این فرآیند باید به شکلی باشد که مخاطب بتواند ارتباط لازم را با شخصیت‌های «پسر دلفینی» حفظ کند تا در ادامه، محصولات جانبی آن نیز تولید شود. ما در نمایشگاه نوشت افزار هم حضور داشتیم و در حال حاضر سریال «پسر دلفینی» هم کار می‌شود که داستان‌های آن ادامه پیدا کند. همچنین خوشحالیم که بگوییم اسباب بازی‌های «پسر دلفینی» با کیفیت تولیدی بسیار بالایی در راه است و فکر می‌کنم برای آذرماه آماده شود. چنین کاری به طور حرفه‌ای در ایران انجام نشده، اما ما اسباب بازی‌های با‌کیفیتی تولید کردیم وروی نوشت افزار، لوازم جانبی دیگرو پیکسل‌ها هم با توجه به شرایط اقتصادی موجود تولیدکنندگان، ادامه دادیم. اسباب بازی جزو صنایع فرهنگی محسوب می‌شود و تولید آن با هزینه خوبی صورت گرفته وهشت شخصیت «پسر دلفینی» را به صورت اکشن فیگور در حالت‌های مختلف و زیبا در بسته بندی‌های شکیل داریم.

در حال پیش تولید دو کار جدید هستیم

** آنا: موفقیت «پسر دلفینی» چه تأثیری در ادامه فعالیت‌های شما دارد؟

قاعدتا خیلی خوشحال می‌شوم، چون حدود بیست سال است که انیمیشن کار می‌کنم و دوست داشتم که موفقیتم از مرز‌های داخلی صنف خودم فراتر رود و مردم هم کار‌های ما را ببینند و کار را دوست داشته باشند و انرژی من هم بیشتر می‌شود.

** آنا: چه کار‌هایی در دست ساخت دارید؟

در مراحل پیش تولید دو کار هستیم، البته پیشنهادهای بسیاری وجود دارد که تاملی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب