خواب سنگین گیشه و رویای سینماداران برای جام جهانی
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، همان طور که پیشبینی میشد طرح فروش نیمبهای بلیت سینماها که از پنجشنبه ۲۱ مهرماه برای دو هفته تدارک دیده شده نیز نتوانسته رونق را به گیشههای راکد سینمای ایران بازگرداند. تصمیمی که به خاطر ریزش قابلتوجه مخاطب سینما و ناتوانی سالنها در برابرسازی هزینه و درآمد اتخاذ شد، اما نتیجه ملموسی نداشت.
** آماری نه چندان امیدوارکننده
به استناد سامانه فروش سمفا، از بیست و یکم مهرماه تا پنجم آبان ماه حدود ۳۶۵ هزار نفر در ۲۳ هزار و ۵۰۰ سانس مخاطب فیلمهای رو پرده بودند که رقمی بالغ بر ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلون تومان را به گیشه کلی سینمای ایران افزودند. این در حالی است که میزان استقبال روزانه از سینما در فصل تابستان، ۴۲ هزار نفر در روزهای عادی و ۱۵۰ هزار نفر در سهشنبهها و دو روز پایانی هفته بود و سینماها پذیرای ۶۰۰ هزار مخاطب بودند.
مقایسه این دو آمار به روشنی نشان میدهد که بیش از آن که کاهش قیمت بلیت عاملی برای ترغیب مخاطبان باشد، تنوع و آمدن فیلمهای جدید رو پرده است که به رونق گیشه کمک میکند. هرچند همین طرح هم به صورت کامل اجرا نشد و برخی سینماداران پس از چند روز اجرای جسته و گریخته آن، دیگر زیر بار بلیت نیمبها نرفتند. آنها معتقد بودند که طرح بلیت نیمبها نتوانسته مردم را به سینماها بکشاند و تنها اکران فیلم جدید با اولویت آثار کمدی است که میتواند سینماها را از این وضع نجات دهد.
به این ترتیب میتوان گفت ثابت ماندن ترکیب فیلمها از یک سو و یکدستی محتوایی این آثار از سوی دیگر مهمترین عامل بیرغبتی مردم برای رفتن به سالنهای سینما است.
فقدان تنوع ژانر باعث میشود تا مخاطبان سینما محتوای متفاوتی را دریافت کنند. از سوی دیگر، دسترسی به فیلمها با قیمت نازلتر در سایتها آن هم با فاصله اندکی از اکران موجب میشود مردم برای دیدن فیلم هزینه نکنند و منتظر دانلود رایگان بمانند. بنابر این به نظر میرسد فیلمهای پرمخاطب به روی پرده بروند و در مرحله بعد است که اهرمهای کمکی، چون بلیت نیمبها، راهکار تضمینکنندهای است که به افزایش میزان مخاطب خواهد انجامید.
** سینما خوراک میخواهد تا از خواب برخیزد
این همان موضوعی است که یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن سینماداران نیز در گفتگو با آنا بر آن تاکید کرده بود. رضا سعیدپور با تأکید بر این که ناآرامیها یک ماه اخیر باعث کاهش حدوداً چهل درصدی مخاطبان سیننما شده است گفت: ما برای سینماها نیازمند خوراک هستیم و با توجه به شرایط ویژه این روزها و ناآرامیهای اخیر، فیلمهای فعلی چندین ماه است که روی پرده هستند، ماههاست که اکران شدند و کیفیت آنها به اندازهای نبوده که مخاطب را به سالن سینما بکشاند. سینما در حال حاضر به فیلم احتیاج دارد و کسی هم در این شرایط ویژه فیلم جدیدی را اکران نمیکند.
وی افزود: وقتی قرار است مردم ۴۰ هزار تومان پول بلیت سینما را بدهند، انتظار دارند فیلم خوب ببیند؛ حتی اگر این ۴۰ هزارتومان تبدیل به ۱۰ هزارتومان هم بشود و فیلم خوب نباشد، مخاطب به سینما نمیآید و نیامدن مخاطب به سینما به خاطر مبلغ بلیت نیست.
** چشم امید پرده نقرهای به مستطیل سبز
به نظر میرسد مخاطبان فعلاً با سینما قهر هستند آن هم در شرایطی که زمانی پشت در همان سالنها صف میبستند.
در دو هفتهای که بلیت سینماها نیمبها بود، انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش با ۱۱۵ هزار مخاطب، پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلم سینمای ایران بود. انفرادی به کارگرداین مسعود اطیابی با ۸۳ هزار مخاطب، ابلق ساخته نرگس آبیار با ۴۴ هزار، دوزیست به کارگرداین برزو نیک نزاد با ۴۱ هزار و تیتی ساخته آیدا پناهنده با ۲۱ هزار نفر، پرمخاطبترین فیلمهای سینمای ایران بودند.
اما سینماداران علاوه بر امیدواری برای اکران فیلمهای کمدی، به پخش مسابقات فوتبال جام جهانی نیز به عنوان یک فرصت برای تکان خوردن گیشه چشم دوختهاند. با این حال با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر میرسد که پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سالنهای سینما امکانپذیر باشد. رویدادی که حدود ۲۰ روز دیگر در کشور قطر آغاز خواهد شد.
انتهای پیام/