دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1401 - 13:34
در انتشارات سروش؛

«غرب چگونه غرب شد» به چاپ چهارم رسید

«غرب چگونه غرب شد» به چاپ چهارم رسید
چاپ چهارم کتاب «غرب چگونه غرب شد» تألیف جیمز موریس بلاوت با ترجمۀ مرتضی مداحی از مجموعه کتاب‌های غرب‌شناسی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
کد خبر : 811587

به گزارش گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، کتاب «غرب چگونه غرب شد»، دومین کتاب از مجموعه غرب‌شناسی این انتشارات است که با نقد ادعا‌های غرب در مسیر پیشرفت و توسعه، عوامل اصلی دستاورد‌های غرب را از زبان یک دانشمند غربی بیان می‌کند.

هدف اصلی این کتاب، به چالش کشیدن یکی از باور‌های رایج زمان حاضر درباره تاریخ و جغرافیای جهان است. باوری که تمدن اروپایی و به‌اصطلاح غرب، امتیاز‌های تاریخی منحصر به فردی از جنس خصلت‌های ویژة نژادی، فرهنگی، محیطی، ذهنی و روحی خاصی داشته که در طول تاریخ و تا زمان حاضر به آن نوعی برتری پایدار بر تمام جوامع دیگر بخشیده است.

مؤلف، معتقد است اروپای قبل از سال ۱۴۹۲ نه مزیت واقعی و بالقوه‌ای بر تمدن‌های دیگر داشت، نه سرعت بالاتری! و نه حتی واجد برخی ظرفیت‌های خاص برای توسعه آینده بوده است، و تمام استدلال‌هایی که امروزه برای نشان دادن وضعیت اروپا مطرح می‌شود از جمله بحث‌های: نژاد، ویژگی‌های محیط زیست، جمعیت‌شناختی، فناوری، سیاست، طبقه، خانواده و... فاقد پشتیبانی تجربی هستند. کتاب حاضر با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد.

این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادعاهای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند. در فصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپا مداری به عنوان بدنه اصلی باور‌های رایج درباره اروپا بحث می‌شود. فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هستة اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی‌ها و معجزه آن‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهد. در فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می‌کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ‌گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن‌ها نداشته است.

در فصل چهارم بحث می‌کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه‌یافتگی اروپا و بعد‌ها آمریکا منجر شده است و از طرف دیگر به توسعه نیافتگی آسیا؛ آفریقا و آمریکای لاتین انجامیده است. این مجموعه اثبات می‌کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه که امروز «جهان سوم» نام گرفته، ندارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته