دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1401 - 11:34
در انتقاد از سفر هیئت آلمانی به تایپه؛

چین خطاب به برلین:‌ به جدایی طلبان تایوان سیگنال اشتباه نفرستید

چین خطاب به برلین:‌ به جدایی طلبان تایوان سیگنال اشتباه نفرستید
دولت پکن هشدار داد: سفر هیئت پارلمانی آلمان به تایپه می تواند به سوء برداشت جدایی طلبان تایوان منجر شود از این رو برلین باید این گونه اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند.
کد خبر : 811132

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا به نقل از دویچه وله، دولت پکن سفر اخیر جمعی از نمایندگان پارلمان آلمان به تایپه را محکوم کرد و از برلین خواست هرگونه تماس با جدایی طلبان تایوانی را متوقف کند.

این هیئت آلمانی یک روز پس از آنکه چین اصل مخالفت با استقلال تایوان را در قانون اساسی خود گنجاند، وارد تایپه شد.

همچنین، پکن به برلین هشدار داد که چنین اقداماتی به منزله ارسال سیگنال‌های اشتباه به جدایی طلبان تایوانی است.

هیئت آلمانی که روز یکشنبه وارد تایوان شد شامل ۶ عضو پارلمان آلمان است. این هیئت تاکید کرد که وضعیت تنگه تایوان فقط از طرق صلح آمیز و با رضایت هر دو طرف درگیری (پکن و تایپه) قابل تغییر است.

به گزارش آنا، اظهارات هیئت آلمانی در حالی است که پکن به تایوان به عنوان بخشی از تمامیت ارضی خود نگاه می‌کند و بار‌ها تاکید کرده که تمام تلاش خود را می‌کند تا از راه صلح آمیز، زمینه اتحاد این منطقه با سرزمین مادری را فراهم کند. 

با این حال، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در افتتاحیه بیستمین کنگره حزب حاکم کمونیست، اعلام کرد: به رغم التزام به صلح، هرگز گزینه توسل به زور را در قبال تایوان کنار نمی‌گذارد.

اظهارات رئیس جمهور چین در حالی است که آمریکا و شرکای اروپایی به رغم ادعای پیروی از اصل چین واحد، با توسل به رویکرد ابهام راهبردی، رفتاری را اتخاذ می‌کنند که با انتقاد چین همراه بوده است.

 سفر «نانسی پلوسی» سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه و به دنبال آن، حضور هیئتی از نمایندگان پارلمان آلمان در تایوان، در همین مقوله قابل ارزیابی است چراکه طبق اصل چین واحد، هیچ کشوری به طور مستقیم حق برقراری روابط دیپلماتیک با تایوان را ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته