دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1401 - 09:09
همزمان با ابراز نگرانی روسیه؛

«بمب کثیف» بازرسان انرژی اتمی را به اوکراین کشاند

«بمب کثیف» بازرسان انرژی اتمی را به اوکراین کشاند
قرار است بازرسان آژانس در سفری قریب الوقوع به اوکراین، ادعای روسیه را مبنی بر اینکه کی یف در تدارک استفاده از بمب رادیواکتیو و صحنه سازی علیه مسکو است، بررسی کنند.
کد خبر : 810900

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهیای بازدید از دو سایت هسته‌ای اوکراین طی روز‌های آتی هستند.

این خبر از سوی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس و در واکنش به دغدغه‌های روسیه در باب احتمال صحنه سازی کی یف مبنی بر استفاده از «بمب کثیف» علیه شهروندان اوکراینی و نسبت دادن این اقدام به مسکو، اعلام شد.

بمب کثیف حاوی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو با قابلیت انفجاری است که به انتشار پرتو‌های خطرناک در منطقه جغرافیایی بزرگی منجر می‌شود.

روز دوشنبه بود که نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این نهاد، از کشور‌های غربی خواست تا از نفوذ خود بر کی یف استفاده کنند و مانع از وقوع این جرم حقوق بشری شوند.

البته، آمریکا و شرکای اروپایی اش همصدا با کی یف، احتمال انجام چنین اقدامی از سوی اوکراین را رد کرده اند، اما سازمان ملل از هر دو طرف درگیری خواسته است تا از اتخاذ اقدامات تنش زا پرهیز کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته است که طی روز‌های آینده، در شورای امنیت پیرامون این مسئله حساس، گفتگو خواهد شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته