دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دهمین نمایشگاه ربع رشیدی از فردا آغاز می‌شود؛

مروری بر ۹ دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی

مروری بر ۹ دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی
دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز با هدف بهبود فضای کسب و کار دانش‌بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری از فردا دوم آبان آغاز می‌شود.
کد خبر : 810628

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تبریز، نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش‌بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری برگزار می‌‌شود.

نخستین دوره برگزاری نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی سال ۱۳۸۴ با عنوان نمایشگاه فناور‌های پیشرفته ایران Hi-tech و با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار و دومین دوره با عنوان نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ایران پس از یک وقفه ۹ ساله، سال ۱۳۹۳ با حضور تقریبی حدود ۶۰۰ طرح فناورانه با روی کار آمدن دولت تدبیرو امید انجام شد.

سومین نمایشگاه با بازنگری در اهداف با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی به صورت بخش به بخش حوزه‌های مختلف فناوری، سال ۱۳۹۴ برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه بیش از ۹۷۰ طرح فناورانه (۷۰ طرح خارج استانی) حضور داشته و بخش جشنواره در این دوره با رویکرد جدید و با مشارکت تیم اعزامی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه مرحله برگزار شد.

چهارمین نمایشگاه ربع رشیدی سال ۱۳۹۵ با حضور بیش از ۱۵۰۰ طرح برگزار شد. در این نمایشگاه طرح‌ها در سه سطح ایده، توسعه و تجاری سازی و فروش تفکیک و تلاش شد همه مراحل ثبت نام از طریق سایت اینترنتی اختصاصی انجام شود. در این دوره برای نخستین‌بار ۲۴ طرح از خارج کشور حضور یافتند.

پنجمین نمایشگاه، سال ۱۳۹۶ و در راستای برندسازی در سطح ملی و بین المللی با تغییر نام به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی – رینوتکس (RINOTEX ۲۰۱۷) و با رویکرد دریافت هزینه برای افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه شکل گرفت. در این دوره ۲۶ رویداد همزمان با مشارکت ذی نفعان حوزه‌های مختلف برگزار و دبیرخانه نمایشگاه موفق به جلب توجه مسئولان دولتی و بخش خصوصی به منظور مشارکت بیشتر در برگزاری این نمایشگاه شد به گونه‌ای که جوایز ۳ نفر برتر از ۱۵ نفر برگزیده جشنواره توسط یکی از کارآفرینان استان تقبل و پرداخت شد.

ششمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX ۲۰۱۸) با رویکرد «تجاری‌سازی فناوری، معرفی نیاز‌های فناورانه کشور در شرایط تحریم به فناوران حاضر در نمایشگاه و بهره گیری از ظرفیت همکاری تنگاتنگ نهاد‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی» برگزار شد.

حضور گسترده وزارت دفاع، وزارت علوم و استقبال گسترده مقامات ملی و استانی نشان از ارتقای سطح کیفی نمایشگاه داشت. ایجاد بستری مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری ۲۸ رویداد مهم، تور‌های صنعتی و تسهیل در فرآیند ثبت نامی، دریافت الکترونیکی گواهی نامه‌های حضور در نمایشگاه و اسکان کامل فناوران از تلاش‌های ستاد اجرایی این نمایشگاه بود.

سال ۱۳۹۸ در چهار بخش: ایده‌های فناورانه و طرح‌های استارت‌آپی، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و نیازمندی‌های فناورانه و در ۱۸ زون تخصصی هفتمین نمایشگاه و سال ۹۹ هشتمین دوره جشنواره در چهار بخش شامل ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان و نیازمندی‌های فناورانه به دلیل شرایط ویژه کرونایی به شکل مجازی برگزار شد.

نهمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX ۲۰۲۱) نیز در ۲۱ زون تخصصی و در چهار بخش شامل ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان، و نیازمندی‌های فناورانه از تاریخ ۱۷ لغایت ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به شکل حضوری – مجازی برگزار شد.

ویژگی‌ها و وجوه تمایز نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی

تمرکز بر تجاری سازی فناوری، زون بندی تخصصی نمایشگاه و امکان دسترسی مشتریان و مصرف کنندگان فناوری به فناوران و امکان ایجاد ارتباط و تعاملات شبکه‌ای در حوزه مرتبط، تلاش ویژه برای حضور مشتریان فناوری (صنعتگران و سرمایه گذاران و مدیران شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی مصرف کننده فناوری) ازکل کشور، ارزش گذاری به عناصر اجرایی و اقتصادی در داوری و ارزیابی طرح ها، حضور نمایندگان صندوق‌های سرمایه گذاری و سازمان‌های حمایتی در جوار نمایشگاه و امکان آشنایی فناوران با حمایت‌های آن سازمان ها، حضور شتاب دهنده‌های حوزه فناوری و امکان تعامل ایشان با فناوران و جذب سرمایه گذار برای طرح ها، حضور تشکل‌های تولیدی و سازمان‌های مصرف کننده فناوری برای معرفی نیاز‌های فناورانه خود و ایجاد ارتباط متقابل بین دانشگاه و صنعت، حضور مشاوران حوزه کسب و کار دانش بنیان در جوار نمایشگاه و امکان بهره گیری از نظرات ایشان، تلاش مستمر بعد از ایام نمایشگاه برای معرفی طرح‌های فناورانه حاضر در نمایشگاه به سرمایه گذاران و وجود بخش نیازمندی‌های فناورانه از ویژگی‌های نمایشگاه ربع رشیدی تبریز است.

اهداف نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی

کمک به تجاری‌سازی فناوری‌ها، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور، معرفی توانمندی پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی نمودن آنها، معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی، گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار با نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، جذب سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان از اهداف نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی هستند.

محور‌های تخصصی زون‌ها در نمایشگاه دهم نوآوری و فناوری ربع رشیدی

نوآوری و فناوری کشاورزی و آب، فناوری زیستی و صنایع غذایی، نوآوری و فناوری حوزه سلامت دارویی، بهداشتی، آرایشی، مهندسی پزشکی، علوم شناختی (نوآوری و فناوری مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، نوآوری و فناوری ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، نوآوری و فناوری‌های برق، الکترونیک، فوتونیک و مخابرات، نوآوری و فناوری اطلاعات و نرم افزار‌های رایانه ای، خدمات تجاری سازی و مشاوره، نیازمندی‌های فناورانه، صنایع نرم، هویت ساز و خالق، خلاقیت و شکوفایی دانش آموزی و نوآوری و فناوری‌های خودرو و حمل و نقل محور‌های تخصصی زون‌ها از محور‌های تخصصی زون‌ها در نمایشگاه دهم نوآوری و فناوری ربع رشیدی است.

مروری بر ۹ دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی

به گزارش آنا در راستای حمایت و ظرفیت سازی برای تولید دانش، محصولات بومی و تجاری‌سازی آن‌ها، دهمین دوره نمایشـگاه بین المللـی نـوآوری و فنـاوری ربع رشیدی «Rinotex۲۰۲۲»، در ۱۱ زون تخصصی و در چهار بخش شامل ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان و نیازمندی‌های فناورانه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز از فردا تا ۶ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته