تضمین میکنیم کسی از دیدن فیلمهای کوتاه تجربی خسته نشود
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و خبرگزاری آنا، سعید نجاتی کارگردان، فیلمساز و عضو هیئت انتخاب و داوران بخش تجربی سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره کیفیت فیلمهای تجربی حاضر در جشنواره به خبرنگار آنا گفت: امسال فیلمهای خوبی داشتیم و تضمین میکنیم که اگر بچههای فیلمساز بروند فیلمهای تجربی را ببینند، خسته نشوند و نگویند این فیلم داستانی است و ربطی به فضای فیلمهای تجربی ندارد.
وی با اشاره به افزایش سواد و آگاهی فیلمسازان جشنواره فیلم کوتاه امسال ادامه داد: در حال حاضر بچههای فیلمساز تا حدودی متوجه تفاوت سینمای تجربی و پست مدرن و اشکال مختلف فیلمسازی شدند و امسال هم مستند و هم انیمیشنهای تجربی خوبی داریم.
نجاتی درباره چگونگی تشکیل سرفصلهای سینمای تجربی در انجمن سینمای جوانان توضیح داد: سال ۹۴ عضو هیأت انتخاب بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم و سرفصلهای سینمای جوان را آماده کردیم و تشریح کردیم که سینمای تجربی به چه معناست و قرار است چه رویکردی داشته باشد و به یاد میآورم که در آن سال ۱۴ فیلم انتخاب کردیم.
وی با اشاره به معیار انتخاب و داوری فیلمها در بخش تجربی تشریح کرد: امسال خوشبختانه سه نفری که هم عضو هیأت انتخاب و هم داوران بودیم، نظرات بسیار نزدیکی به یکدیگر داشتیم و با فیلمهایی روبهرو شدیم که باید سختگیرانه به آنها نگاه میکردیم، چون سینمای تجربی مخاطب عام ندارد و قرار نیست داشته باشد و خود فیلمسازان هم میدانند که قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. بنابراین، قرار است فیلم و سینمای تجربی رویکرد و نگاه جدید و نویی داشته باشد.
داور بخش تجربی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به اینکه قرار است از سال آینده یک ویژگی به این حیطه اضافه کنیم، افزود: شاید مقداری باید دست فیلمسازان کوتاه را بازتر بگذاریم، چون بعضی فیلمها هم داستانی هستند و هم رویکرد نویی در گرایشهای داستانی دارند. منظور این است که بعضی فیلمها نه در زمره فیلمهای تجربی میگنجند و نه تجربهگرا هستند و امکان قرار دادن بخشی به این شکل در جشنواره وجود دارد و این باعث میشود که آن فیلم از بین نرود و دیده شود. علاوه بر این، در بخش تجربی هم به دلیل عوامل مختلف مانند صدابرداری، فیلمبرداری و ... پذیرفته خواهد شد.
وی درباره بخش دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان نیز تشریح کرد:در مرحله اول، هدف ما اطلاع رسانی درباره افتتاح این بخش که بعد از ۴۰ سال رقم خورده است بود و کسانی را به این بخش دعوت کردیم که از سال ۶۴ تا ۷۴ آموزش دیدند و الان ممکن است بسیاری از آنها سینماگر شده باشند و ما آنها را بشناسیم، اما یکسری افراد مسئولیت هایی گرفتهاند و همین باعث شد که احساس کنیم چقدر جای خالی چنین موضوعی در سینمای جوانان احساس میشود.
این عضو هیأت انتخاب در پایان گفت: در حال حاضر خیلی خوشحالم چنین اتفاقی افتاده، چون برکات زیادی هم برای دانش آموختگان و هم انجمن سینمای جوانان به عنوان بزرگترین مدرسه فیلمسازی دنیا دارد.
انتهای پیام/