دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

گیشه‌های خزان‌زده در آخرین روزهای اولین ماه پاییز

گیشه‌های خزان‌زده در آخرین روزهای اولین ماه پاییز
در آخرین روز‌های اولین ماه پاییز ۱۴۰۱ قهر مخاطبان با سالن‌های سینما همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 809249

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ در هفته گذشته ریزش مخاطبان سینما همچنان ادامه داشته است. موضوعی که موجب شده برخی سالن‌ها قادر به برابرسازی هزینه با درآمد خود نباشند.

آمار‌ها نشان می‌دهد از ۱۴ تا ۲۱ مهر ماه سال جاری تعداد کل فروش سینما‌ها حدود ۴۲ میلیارد ریال بوده است. سینما‌ها در ۱۰ هزار و ۶۸۶ سانس، ۱۴۸ هزار و ۲۱۱ بلیط فروخته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته رقم به مراتب پایین‌تری را نشان می‌دهد.
به طوریکه در بازه ۱۴ تا ۲۱ شهریور ماه سال جاری فروش گیشه ۱۳۳ میلیارد ریال با ۱۵ هزار و ۲۰۷ سانس برای ۴۲۵ هزار و ۵۷۱ مخاطب بوده است. اما در این ارقام واقعیت‌های مهمی از سالن‌های سینما مشاهده می‌شود.

مردم به چه فیلم‌هایی علاقه دارند؟

بیشترین میزان فروش فیلم‌ها مربوط به انیمیشن پسر دلفینی به کارگردانی محمد خیراندیش با هزار و ۵۳۵ بلیط است.

در ادامه فیلم انفرادی ساخته سید مسعود اطیابی با ۲۶ هزار و ۶۴۵ و ابلق ساخته نرگس آبیار با ۱۹ هزار و ۱۵۸ و دوزیست با ۱۷ هزار و ۷۵۶ بیشترین میزان فروش بلیط را در بازه ۱۴ تا ۲۱ مهر ماه داشته‌اند.

اما نکته قابل توجه سلیقه مردم در انتخاب فیلم‌ها است. دیده می‌شود که فیلم‌هایی با درون‌مایه طنز و انتقاد از واقعیت اخلاقی جامعه که در فیلم‌های ابلق و دوزیست به آن اشاره شده، بیشتر مورد توجه است. از سویی به دلیل خلا قابل توجه گیشه از انیمیشن و کار خوب و قابل قبول خیراندیش در پسر دلفینی این تولید توانسته رکورد دار فروش فیلم‌ها باشد.

در مقابل مشاهده می‌شود که برخی فیلم‌ها حتی با وجود حضور در جشنواره فیلم فجر و کسب رتبه فروش‌های کمتری داشته‌اند مانند علف‌زار، بدون قرار قبلی، هناس یا موقعیت مهدی.

نه تنها موضوع فیلم و ارتباط گیری صحیح با نیاز فکری مخاطب در میزان فروش آن تاثیر دارد بلکه شرایط اکران فیلم‌ها نیز موثر است. تا جایی که اتفاقات اخیر و شلوغی خیابان‌ها موجب شده تا ریزش مخاطب در سینما  لمس شود.

این موضوع نه تنها در پایتخت بلکه در تمامی شهر‌ها قابل مشاهده است. بطوریکه پسردلفینی به دلیل استقبال آن در ۲۷۳ سالن و انفرادی در ۲۱۴ سالن به فروش رفته است. حتی اگر برخی فیلم‌های دیگر در سینما‌ها در حال اکران بوده، اما به واسطه نیاز مخاطب به ترمیم روح و روان و جرعه‌ای استراحت فکری یک فیلم طنز و یک انیمیشن در صدر فروش گیشه قرار گرفته است.

مقبولیت قابل توجه برخی فیلم‌ها

در هفته گذشته برخی فیلم‌ها فروش دو رقمی و فیلم پدر و دختر فقط با هشت بلیط کمترین میزان فروش را داشته‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به زمان آغاز اکران، برخی فیلم‌ها همچنان بر روی نمودار صعودی فروش بایستند. به عنوان مثال هر چند آغاز اکران پسر دلفینی از دو شهریور ماه بوده و بسیاری از فیلم‌ها از ماه‌ها قبل اکران خود را آغاز کرده‌اند، اما توانسته در روی سکوی نخست فروش بایستد.

بخشی از تجربه فیلم دیدن در سینمای ایران به معرفی از سوی اطرافیان و تبلیغات نیز مرتبط است. هر چند نمی‌توان این موضوع را منکر شد، اما بسیاری از فیلم‌های موفق در هفته‌های اخیر مخاطب مقبولی نداشته است؛ حتی اگر از سوی شهروندان به یکدیگر پیشنهاد شده باشد.

گیشه‌های خزان‌زده در آخرین روزهای اولین ماه پاییز

برخی کارگردان‌ها معتقدند فروش به میزان انتظار خود نداشته‌اند و این در حالی است که وضعیت عمومی فیلم‌ها نشان می‌دهد، در گیشه جدیت و معنی گرایی می‌تواند فروش کمتر و در مقابل سرگرمی و طنز فروش بیشتری داشته باشد. موضوعی که بیشتر مواقع صادق بوده و در شرایط خاصی که جامعه با آن مواجه است و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی یک شهروند را احاطه کرده است، تمایل وی به صرف سرگرم شدن به مراتب بیشتر نیز می‌شود.

از سویی برخی موضوعات و جریان‌های داستانی بار‌ها در گیشه‌ها به بن بست خورده است. به ویژه وقتی مخاطب خود را با داستان همراه ندانسته و نتوانسته همزاد پنداری کند، حاضر به خرید بلیط نیز نشده است.

سینما‌ها برای بازگرداندن مخاطب چه می‌کنند؟

رعایت این موضوع یکی از ضرورت‌ها برای موفقیت در گیشه است. در عین حال که کارگردان ممکن است تولیدی به مراتب بالاتر از نیاز و متفاوت با سلیقه عموم مردم داشته باشد، ممکن است موفقیت در گیشه را کسب نکند.

با این وجود یکدستی فیلم‌ها شاید یکی از دلایل کلیدی ناکامی سینما‌ها است. به نظر می‌رسد تنوع در ژانر موجب شده تا مخاطبان سینما موضوع متفاوتی را لمس نکنند. از سویی فروش فیلم با قیمت نازل‌تر در سایت‌ها و در ادامه دسترسی رایگان به یک فیلم عادتی را رقم زده که مردم برای دیدن فیلم هزینه نکنند و برای دانلود رایگان انتظار بکشند.

در هفته‌های اخیر به دلیل ریزش قابل توجه مخاطب سینما و ناتوانی سالن‌ها در برابرسازی هزینه و درآمد، تدابیری مانند تنوع بخشی به فیلم‌ها یا بلیط تخفیف‌دار پیاده‌سازی شد.

هر چند تاثیرات آن در هفته‌های آینده باید بررسی شود، اما این موضوع نیز از سوی تمامی سالن‌ها رعایت نشده و با وجود اعلام بلیط نیم بها در سینما‌ها از ۲۰ مهرماه همچنان برخی سالن‌ها به قاعده و قیمت قبل بلیط می‌فروشند.

از سویی در چنین وضعیتی که برخی سالن‌ها برای دو یا سه نفر مخاطب در‌های خود را باز می‌کنند، ساخت سالن‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است. سینما فعلاً در قهر با مخاطب خود به سر می‌برد و هر اتفاقی می‌تواند روی این ماجرا تاثیرگذار باشد. اما زمانی پشت در همان سالن‌ها مخاطبان صف می‌بستند. این قهر از زمانی آغاز شد که شرایط مخاطب نادیده گرفته شد. چه در سلیقه و انتظارش از فیلم و چه در بازار فروش.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته