دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1401 - 18:56
رئیس جمهور:

دخالت‌های کشورهای بیرونی راه‌حل مشکلات منطقه نیست

دخالت‌های کشورهای بیرونی راه‌حل مشکلات منطقه نیست
سید ابراهیم رئیسی گفت: موضوع امنیت آسیا باید حتماً درون‌زا باشد و دخالت‌های کشورها و قدرت‌های بیرونی در این منطقه راه‌حل مشکل نیست بلکه خود مشکلی است که بر مشکلات می افزاید.
کد خبر : 809221

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشور‌های عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) به قزاقستان سفر کرده بود، عصر امروز (پنجشنبه) به کشور بازگشت.

رئیسی در سخنانی در فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه «سیکا» ساز وکار مهمی برای همگرایی، همکاری و امنیت قاره آسیا است گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توجه به همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست‌های همسایگی و همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همیشه تلاش کرده؛ که سیکا هم از آن مجموعه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا همکاری را با آن‌ها آغاز کرده است.

وی افزود: در این اجلاس علاوه بر تشریح وضعیت منطقه و ضرورت‌هایی که امروز اقتضا می‌کند باید کشور‌های منطقه داشته باشند، تجربه چهار دهه جمهوری اسلامی ایران را بیان کردیم. با توجه به تجربه جمهوری اسلامی، حتماً باید موضوع امنیت آسیا باید حتماً درون‌زا باشد و دخالت‌های کشور‌ها و قدرت‌های بیرونی در این منطقه راه‌حل مشکل نیست بلکه خود مشکلی است که بر مشکلات می‌افزاید.

رئیس‌جمهور با اشاره به توافق حاصل شده درباره لغو روادید ۱۴ روزه برای فعالان اقتصادی ایران و قزاقستان گفت: با کشور قزاقستان روابط خوبی را شروع کرده‌ایم و همکاری‌های دو کشور توسعه پیدا کرده است و در دیدار‌هایی که با مقامات قزاقستانی داشتیم به توسعه روابط اقتصادی و تجاری تاکید شد و در گام اول قرار شد میزان همکاری اقتصادی و حجم مبادلات تجاری با قزاقستان به ۳ میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه موضوع از سر گیری سوآپ نفتی را از دیگر توافقات صورت گرفته میان ایران و قراقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: گر چه از حدود ۱۰ سال قبل این روند آغاز شده بود، اما در ادامه به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که در این سفر برای از سر گیری سوآپ نفتی توافق شد.

رئیسی تبادلات پولی و ارزی را از دیگر محورهای مطرح شده عنوان کرد و افزود: لغو روادید ۱۴روزه از طرف ایران و قزاقستان هم زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل شرایط برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

رئیس جمهور همچنین به بحث و گفتگو پیرامون همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت با کشورهای شرکت کننده در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این رابطه با مقامات قطری هم دیدار و گفتگویی صورت گرفت که با توجه به روابط همسایگی و تاکید مسئولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات به خود قطر و نیز کشورهای ثالث توافق شد. از سوی دیگر مسئولان قطری از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری جام جهانی در این کشور قدردانی کردند.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و آسیا شتاب قابل توجهی گرفته، خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گفت: با توجه به زمینه بسیار خوبی که فراهم شده است هم مسئولان مرتبط و هم فعالان اقتصادی و تولیدی، برای استفاده هر چه بهتر از این فرصت برنامه ریزی کنند.

رئیس جمهور با گله از کندی در برخی سیستم های اداری و بوروکراسی، بر سرعت و دقت هر چه بیشتر انجام کارها برای گره‌ گشایی از مشکلات وجبران عقب ماندگی ها تاکید کرد.

رئیسی با بیان اینکه سهم جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت منطقه متناسب با ظرفیتهای عظیم موجود در کشور نیست بر جبران عقب ماندگی ها در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور زمینه توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه را برای شرکت های دانش بنیان بسیار مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد با همت جوان‌ها و فعالان اقتصادی همکاری ها با کشورهای همسایه در این زمینه هم افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته