دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با ابلاغ بانک مرکزی به شبکه بانکی؛

بلوکه کردن بخشی از وام از سوی بانک‌ها ممنوع است

بلوکه کردن بخشی از وام از سوی بانک‌ها ممنوع است
بانک مرکزی اعلام کرد: اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی ممنوع است.
کد خبر : 808733

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا به نقل از بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تصریح کرده است: بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۳۷۵۵۱۷/۰۰ مورخ ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ با موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ هیئت عامل بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

همچنین چنانچه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در راستای بخشنامه شماره ۱۰۰۸۳۲/۹۹ مورخ ۹ تیرماه سال ۱۳۹۹ قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نمی‌باشند، الزامی است.  

لازم به ذکر است گزارش‌های دریافتی، بررسی‌های به عمل آمده و شکایات ثبت شده در بانک مرکزی حاکی از عدم رعایت بخشنامه‌های یاد شده و تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی است که درصورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد.

از این‌رو مقتضی است به قید تسریع اقدامات لازم به منظور رعایت کامل ضوابط یاد شده اتخاذ شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته