«پسر دلفینی» نشان داد شخصیتهای ایرانی در بازار نوشتافزار همچنان طرفدار دارند
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اگرچه چند روزی از بازگشایی رسمی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۴۰۲-۱۴۰۱ گذشته، اما بازار خرید نوشتافزار و لوازم مدرسه همچنان مشتریان خود را دارد و بسیاری از دانشآموزان و والدین آنها برای خرید باقیمانده ملزومات موردنیاز مدرسه به فروشگاههای لوازمالتحریر مراجعه میکنند.
در این میان چند سالی است که تولید و عرضه نوشتافزار با محوریت طرحهای داخلی و شخصیتهای ایرانی و تاریخی بومی نگاه خانوادهها را به خود جلب کرده است. در همین راستا هم بود که هشتمین نمایشگاه و فروشگاه نوشتافزار ایرانیاسلامی (ایراننوشت) از یکم تا هجدهم شهریورماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و با استقبال قابلتوجه دانشآموزان و کودکان نیز مواجه شد. اما در کنار این رویداد، تعداد زیادی از فروشگاههای سراسر کشور نیز به صورت تخصصی به فروش محصولات فرهنگی و نوشتافزار داخلی میپردازند و یا این که بخش عمده محصولات آنها از تولیدات داخلی است.
در فروشگاه دائمی نوشتافزار ایرانی «ایراننوشت» که در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه قرار دارد، تولیدکنندگان و فروشندگان حوزه نوشتافزار داخلی به ارائه محصولات خود میپردازند. فروشگاه «ماروک» در مجوعه «ایران نوشت» ارائه نوشت افزار و لوازم اداری تولید داخل را در اولویت خود قرار داده است.
مرتضی احمدی به عنوان مدیر داخلی این مجوعه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره محصولات ارائه شده در این مجموعه گفت: تلاش ما این است که بسته کاملی از نیازهای دانش آموزان را با بهترین کیفیت از تولیدات داخلی ارائه بدهیم. یعنی کیف، دفتر، خودکار، مداد، پاک کن، تراش، ظرف غذا، جامدادی و... در این بسته دیده شده است.
وی اظهار کرد: در سالهای گذشته، بیشترین استقبال دانشآموزان از محصولاتی بود که تصویر شخصیتهای مجموعه «شکرستان» و «کلاه قرمزی» را داشتند اما با کاهش پخش این دو مجموعه و البته اضافه شدن سایر آثار تلویزیونی و سینمایی شاعد تنوع بیشتری هستیم. امسال بیشتر به دنبال شخصیتهایی مثل ململ، حُسنا کوچولو و پسر دلفینی هستند.به نظر من همچنان این ظرفیت وجود دارد که تولیدکنندگان ما روی شخصیتهای ایرانی آثار نمایشی برای تولید کالاهای فرهنگی و نوشتافزار کار کنند.این روزها که انیمیشن « پسر دلفینی» در حال اکران است تقاضا هم برای عرضه کیف و دفتر با طرح های این اثر شکل گرفته که نشانگر همین ظرفیت است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر، دفتر و دفترچه با تصویر شخصیتهای واقعی و تاریخی مثل دانشمندان، مشاهیر و شهدا هم طرفداران خاص خود را دارند بهویژه اگر طراحی و رنگآمیزی خوبی داشته باشد موردپسند واقع میشوند. امسال هم تصاویر حاج قاسم بیشترین استقبال را در بین شخصیتهای واقعی داشت.
احمدی افزود: من همیشه به تولیدکنندگان نوشتافزار میگویم که بهترین طراحی را داشته باشند و آن طراحی را با بهترین مواد اولیه عرضه کنند. اگر این اتفاق بیفتد، مردم هم به خوبی استقبال میکنند چرا که تولیدات داخلی قیمت بسیار پایینی نسبت به موارد مشابه خارجی دارند اما کیفیت آنها در بیشتر موارد با محصولات خارجی برابر و گاهی حتی بهتر است. شاید در برخی محصولات از نظر کیفی و طراحی از نمونههای خارجی عقب باشیم اما این فاصله زیاد نیست اما تفاوت قیمت زیاد است. در نتیجه، برای خانوادهها صرف میکند که محصول داخلی را تهیه کنند.
وی گفت: ما در فروشگاه خودمان و در بین دهها قفسه نوشتافزار داخلی، قفسهای داریم که روی آن نوشته شده «فعلاً خارجی». در این قفسه محصولاتی داریم که نمونه داخلی آن تولید نشده یا هنوز با کیفیت مناسب تولد نمیشود. البته این کالاها کمتر از پنج درصد محوصلات ما هستند. این که نوشته ایم «فعلاً خارجی» هم به این دلیل است که مشتریان بدانند با تلاش تولید کنندگان ما به زودی نمونههای داخلی این نوشتافزارهم تولید خواهد شد. ضمن این که تولیدکنندگان نوشتافزار هم از نیازهای این عرصه مطلع خواهند شد و برای تولید آنها انگیزه پیدا میکنند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/