دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1401 - 12:09
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

دانشجوی اردبیلی چگونه در المپیاد علمی پزشکی نقره‌ای شد؟

دانشجوی اردبیلی چگونه در المپیاد علمی پزشکی نقره‌ای شد؟
دانشجوی رشته پرستاری گفت: حضور در المپیاد علمی دانشجویان فرد را به چالش می‌کشد و قوه تحلیل را در وی تقویت می‌کند.
کد خبر : 807306

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ رضا اسماعیلی از دانشجویان پرتلاش رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل که در کنار تحصیل خود به فعالیت‌های دانشجویی نیز می‌پردازد و دبیر کمیته توسعه پزشکی دانشجویان است برای نخستین‌بار در چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور شرکت کرد و موفق به کسب مدال نقره شد.

خبرنگار خبرگزاری آنا در اردبیل به همین مناسبت با اسماعیلی به گفت‌وگو نشسته و دلایل موفقیت او در المپیاد و کسب مدال نقره، ارزیابی سطح المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی و توصیه به دانشجویان را جویا شده است.

اسماعیلی با تشریح انگیزه خود برای شرکت در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: مباحث مدیریتی و ارتباطات اجتماعی در رشته پرستاری را بسیار دوست داشته و علاقه خاصی در به چالش کشیدن خود و تجربه‌های جدید دارم به همین دلیل المپیاد یکی از مسیر‌هایی بوده که می‌توانست در توسعه فردی و به چالش کشیدن مفید واقع شود و با توجه به تجربه و آشنایی نسبی که با مفاهیم کارآفرینی داشتم، حیطه کارآفرینی را در این المپیاد انتخاب کردم.

وی افزود: المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در سه مرحله برگزار می‌شود که در مرحله درون دانشگاهی امتحانی برای مشخص شدن نفرات برتر برگزار شده و نفرات منتخب برای شرکت در مرحله اول کشوری به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند. امسال مرحله اول کشوری با شرکت حدود ۷ هزار نفر در ۶ حیطه برگزار شد که ۹۰ نفر نخست هر حوزه برحسب نمره اکتسابی مجوز راهیابی به مرحله دوم را پیدا کردند. پس از راهیابی به مرحله دوم، دانشجویان برحسب کلان منطقه دانشگاهی خود در گروه‌های ۳-۴ نفره گروه‌بندی می‌شوند و بسته به حوزه انتخابی باید روی طرح خاصی با رویکرد معرفی شده از طرف کمیته المپیاد کار کنند.

دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اضافه کرد: رویکرد امسال مدیریت منابع انسانی، فیزیکی، معنوی و مالی بود و پس از آپلود طرح کسب‌وکار مجوز ورود گروه به مرحله دوم انفرادی را پیدا کردم. پس از تیم بندی و مشخص شدن ۱۰ تیم برتر به صورت تیمی در محیطی قرنطینه روی موضوعی که برایمان مشخص شده بود در مدت زمان معین کار کردیم. روز بعد جلسه دفاع از طرح انجام شد و در ۱۰ دقیقه به دفاع از طرح خود پرداختیم. در مرحله نهایی نتایج هر حیطه اعلام و در روز اختتامیه از نفرات برتر تجلیل شد.

اسماعیلی با بیان رتبه‌های کسب شده در هر مرحله از المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: در مرحله درون دانشگاهی نفر دوم، در مرحله اول کشوری جزء ۹ نفر اول با نمره ۱۷۴ و یکی از پنج دانشجوی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کل کشور در حیطه کارآفرینی بودم. در مرحله دوم که به صورت تیمی برگزار شد جزء ۱۰ تیم راه‌یافته به رقابت گروهی دوم شدیم و در نهایت هم رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم.

 

المپیاد علمی دانشجویان قوه تحلیل را تقویت می‌کند

وی با ارزیابی سطح المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور عنوان کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد تغییرات بنیادین زیادی در المپیاد بودیم. به‌عنوان نمونه اعلام نتایج و نمره هر فرد برای نخستین‌بار و به صورت شفاف انجام و برای نخستین‌بار نمرات آزمون انفرادی در نتایج مرحله نهایی گروهی تأثیرگذار بود. از ایرادات برگزاری المپیاد امسال افزایش تعداد سؤالات بدون اطلاع‌رسانی قبلی و کاهش زمان پاسخ‌دهی بود که باعث غافلگیری دانشجویان شد.

دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با برشمردن دلایل موفقیت و کسب مدال در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور توضیح داد: علاقه شخصی به مباحث کارآفرینی، داشتن خلاقیت، قدرت خطرپذیری و به چالش کشیدن خود در کنار دانش حاصل از مطالعه منابع المپیاد، زمینه‌ساز موفقیتم در کسب مدال بودند. نخستین مشوق برای ورود به المپیاد کارآفرینی مریم لطفی دانشجوی پرستاری ورودی ۹۸ و دارنده دیپلم افتخار سیزدهمین دوره المپیاد وزارت بهداشت بود، حمایت‌های سرپرست المپیاد و مسئولان دفتر توسعه آموزش پزشکی، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و دوستانم در انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نقش بسزایی در کسب این مدال داشتند.

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت دادن مسئولان، استادان و دانشجویان به المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور مطرح کرد: حضور در این المپیاد صرفاً برای کسب مدال نیست و آنچه در مسیر رسیدن به مدال تجربه می‌شود، بسیار ارزشمند است و در جای دیگری نمی‌توان به آن دست یافت. مواردی مانند مدیریت، بازاریابی، روابط عمومی و تأثیر آنها در رشته‌های پزشکی، فرد را به چالش می‌کشد و قوه تحلیل را در وی تقویت می‌کند که در آینده برای وی مفید خواهد بود. استفاده از تجربه فارغ‌التحصیلان و افراد شرکت‌کننده در این المپیاد می‌تواند برای آموزش شرکت‌کنندگان سال‌های بعد بسیار مفید باشد.

وی تأکید کرد: دانشجویان در کنار تحصیل باید به آینده نگاه ویژه داشته باشند و برنامه‌ریزی‌های خود را بلندمدت کنند. اگر می‌خواهند موفق شوند باید عادت‌های روزمره خود را ترک و از حصاری که برای خود درست کرده‌اند، خارج شوند. در این صورت وارد دنیای جدیدی خواهند شد که پر از ناشناخته‌هاست و به همین گونه خود را به چالش خواهند کشید. در صورت شکست به تلاش خود ادامه دهند و به یاد داشته باشند که فرصت‌ها اتفاق نمی‌افتند؛ بلکه توسط ما ساخته می‌شوند.

دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل درباره برای آینده خود بیان کرد: گذراندن مدارج تحصیلی، کسب مهارت و دانش در حیطه کارآفرینی در برنامه‌های آینده‌ام قرار دارند و امیدوارم در یک سال آینده بتوانم تجربیات خود از حضور در المپیاد را در اختیار دانشجویان علاقه‌مند به توسعه پزشکی قرار دهم.

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب