۴ روند مهم صنعت و تکنولوژی در سال جاری/ پیشرفت جهانی ۲ ساله اخیر فناوری پایدار است؟
گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا؛ شرکت دیلویت (Delloitte) اخیراً مطلبی با عنوان «چشم انداز صنعت فناوری سال ۲۰۲۲» منتشر کرده که در آن تحلیلی از چهار روند معروف صنعت و تکنولوژی در سال جاری میلادی ارائه داده است.
صنعت فناوری در دو سال گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است، اما آیا این پیشرفت پایدار است؟ برای فعالکردن موج بعدی رشد، شرکتهای فناوری باید تلاشهای خود را به بهبود شفافیت، سرعت، همکاری، پایداری و نوآوری دیجیتال اختصاص دهند. در چشمانداز صنعت فناوری سال ۲۰۲۲، ما درباره این حوزههای تمرکز کلیدی بیشتر میآموزیم.
پایهگذاری برای رشد آینده
هنگامی که دو سال پیش همهگیری کرونا آغاز شد، بسیاری از سازمانها را به سمت آینده سوق داد و به سرعت تحول دیجیتال را تسریع کرد. محیطهای کاری یک شبه تغییر کرد، زیرا کار از راه دور رایج شد و تقاضاهای بازار متحول شد. شرکت Deloitte از سازمانهای فناوری خواست تا زنجیرههای تامین خود را برای شفافیت و انعطافپذیری بیشتر ارتقا دهند و از شبکههای cloud، everything-as-a-service (XaaS) و edge intelligence برای گرفتن نتیجه بهتر در تغییر استفاده کنند.
با شروع سال ۲۰۲۱ و به وجود آمدن مشکلات بسیار شبکههای عرضه، این شرکت به رهبران صنعت فناوری توصیه کرد که مکان و چگونگی تولید را دوباره بررسی کنند و بر بهبود شفافیت و انعطافپذیری تمرکز کنند. همچنین پیشنهاد کرد که سازمانها برای بهینهسازی قابلیتهای کار از راه دور و استفاده کامل از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، نیروی کار خود را دوباره تعلیم دهند.
در آغاز سال ۲۰۲۲، هنوز بسیاری از این مسائل در کانون توجه شرکتهای فناوری باقی ماندهاند، با یک تفاوت مهم: رهبران اکنون فرصتی دارند تا به این چالشها به طور آگاهانهتر و هدفمندتر رسیدگی کنند. آنها میتوانند به جای مدیریت یک بحران فوری، پایههای محکمی برای نوآوری و رشد آینده بگذارند.
برخی از موضوعات خاصی که نقش اساسی در سال ۲۰۲۲ و پس از آن ایفا میکنند عبارتند از:
انتقال cloud و everything-as-a-service به سطح بعدی
از آنجایی که شرکتهای بیشتری از فناوری اطلاعات مبتنی بر cloud و شبکههای خدمات IT برای هدایت نوآوری و تحول استقبال میکنند، و با افزایش تعداد ارائهدهندگان XaaS، کار بیشتری برای مدیریت پیچیدگیهای فنی و عملیاتی رویکردهای ترکیبی و multi-cloud مورد نیاز است.
ایجاد زنجیره عرضه آیندها
از آنجایی که شرکتهای فناوری به بهبودی خود از اختلالات زنجیره عرضه ناشی از بیماری کرونا ادامه میدهند، آنها به طور فعال برای آینده و سایر خطرات سیستمی آماده میشوند. برای انجام این کار، آنها سیستمهایی با قابلیت دید و انعطافپذیری بهتر خواهند ساخت.
ساختن مدل بعدی نیروی کار ترکیبی
با داشتن تجربه بیشتر در استفاده از نیروی کار ترکیبی، شرکتهای فناوری فرهنگ خود را تکامل میبخشند، آزمایش راههای همکاری را تسریع میبخشند و رویکردهای بهتری برای مدیریت پیامدهای مالیاتی ایجاد میکنند.
رهبری مسئولیت برای ایجاد آیندهای پایدار
اگرچه صنعت فناوری برای رسیدگی به مسائل حیاتی پایداری تلاش میکند، فشار فزاینده از سوی سهامداران و تغییرات بالقوه در قوانین گزارشدهی محیطی، اجتماعی و حکومتی (ESG) شرکتهای فناوری را تشویق میکند تا تمرکز خود را بر کاهش و معکوسکردن اثرات زیست محیطی افزایش دهند.
انتقال cloud و everything-as-a-service به سطح بعدی
چالشهای نیروی کار و تغییر تقاضای فناوری اطلاعات ناشی از کرونا، تغییر به سمت خدمات را تسریع میبخشد: نرمافزار software-as-a-service, infrastructure-as-a-service و platform-as-a-service همچنان محبوبیت پیدا میکنند، و سختافزار as-a-service به طور فزایندهای به عنوان راهی برای کسبوکارها برای ارائه خدمات یکپارچه به نیروی کار ترکیبی خود مورد توجه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، رهبران everything-as-a-service (XaaS) را برای تحول دیجیتالی خود حیاتی و کلید ایجاد راهحلها و مدلهای تجاری جدید برای پیشرفت در شرایط عادی جدید میدانند.
Cloud به سرعت در حال تبدیل شدن به پلتفرم ترجیحی برای فعال کردن XaaS، محرک نوآوری، توانمندیهای هوش مصنوعی، خدمات edge intelligence و اتصال بیسیم پیشرفته است. بسیاری از سازمانها از یک استراتژی ترکیبی و multi-cloud برای افزایش دسترسی به بهترین فناوریهای نسل، بهینهسازی هزینهها، بهبود انعطافپذیری، قابلیت اطمینان و به حداقل رساندن قفلشدن فروشنده استفاده میکنند. علاوه بر این، توزیع مسئولیت کار میتواند به شرکتها کمک کند تا الزامات مربوط به عملکرد، امنیت دادهها و حریم خصوصی، مقررات، و هزینه را برآورده کنند، که میتواند بسته به کاربرد و جغرافیا متفاوت باشد.
پیچیدگی این رویکرد multi-cloud و multi-vendor به این معنی است که سازمانها به راهی برای یکپارچهسازی و هماهنگی تعداد زیادی از برنامهها و دادههای مبتنی بر cloud از یک پلتفرم یا داشبورد نیاز دارند. شرکتهای فناوری برای پاسخگویی به این نیاز روزافزون برای ارکستراسیون پیش قدم میشوند و ما انتظار داریم که زمینه این راهحلها در چند سال آینده رشد کند.
سوالات استراتژیک که باید در نظر گرفته شوند:
چگونه ارائهدهندگان فناوری قابلیتهای ارکستراسیون multi-cloud خود را مانند توسعه محصولات و خدمات خود، خرید شرکتهای دیگر یا شراکت گسترش خواهند داد؟
چگونه ارائه دهندگان XaaS میتوانند نیازها و رفتار مشتریان خود را بهتر درک کنند، تجربه آنها را بهبود بخشند و به شرکای قابل اعتماد تبدیل شوند؟
ارائهدهندگان XaaS چگونه میتوانند با سازمانهای کاربر و سهامداران همکاری کنند تا ریسک را به طور کامل درک کنند و مشخص کنند چه کسی مسئولیت کدام ریسکها را بر عهده دارد؟ چگونه میتوانند از گزارشهای تضمینی بهتر استفاده کنند؟
ایجاد زنجیره عرضه آینده
اختلال زنجیره عرضه که در بحبوحه همهگیری کرونا رخ داد، همه چیز، از تولید خودرو گرفته تا لوازم مصرفی، تجهیزات پزشکی و حتی اسباببازیها را تحت تاثیر قرار داد. تأثیر آن بسیار فراتر از بخش نیمه هادیها گسترش یافت و نقاط انسداد حیاتی صنعت فناوری را در زنجیرههای توزیع و تأمین پیچیده نشان داد.
تنگناهای زنجیره عرضه بر شرکای کانال غیرمستقیم و توزیعکنندگان شرکتهای فناوری نیز تأثیر گذاشته است. افزایش قیمت محصولات باعث شده است که آنها در قالب تخفیفهای بالاتری که به مشتریان ارائه میشود، و بهطور بالقوه از دست دادن کسبوکار به کانالهای فروش مستقیم شرکتهای فناوری، ضربههای مالی وارد کنند. در سال ۲۰۲۲، شرکتهای فناوری باید با شرکای خود کار کنند تا عملکرد و روابط کانال را بررسی کنند، برنامههای کانال را تغییر داده و تطبیق دهند، و راههای جدیدی برای رفتن به بازار پیدا کنند.
برای مقابله موثر با چالشهای زنجیره عرضه آینده، شرکتهای فناوری باید شبکههای عرضه خود را با توانایی ارائه دید دانهای در تمام سطوح بسازند. ترکیب فناوریهای پیشرفته مانند ۵G، اتوماسیون رباتیک، بلاک چین و هوش مصنوعی میتواند به مدیران فروش، توزیع و کانال بینشی تقریباً واقعی و دید بهتر در مناطق مختلف در زنجیره تأمین، تدارکات و عملیات کانال ارائه دهد.
سوالات استراتژیک که باید در نظر گرفته شوند:
چه بخشهایی از عملیات منبعیابی شرکت را میتوان به داخل سازمان منتقل کرد یا به ارائهدهندگان خدمات شخص ثالث منتقل کرد؟
شرکتهای فناوری برای فعال کردن اشتراکگذاری اطلاعات لحظهای و افزایش آمادگی برای مشکلات آینده به چه قابلیتهای تحلیلی جدیدی نیاز دارند؟
شرکتهای فناوری برای ارزیابی مجدد، خاتمه دادن، گسترش یا ایجاد از ابتدا برای جذب بازارها و مشتریان جدید به چه شراکتها و اتحادهای تجاری و کانالی نیاز دارند؟
ساختن مدل بعدی نیروی کار ترکیبی
بسیاری گفتهاند که سال ۲۰۲۱ سال «استعفای بزرگ» بود که به دلیل تغییر نگرشها و انتظارات کارکنان به دلیل همهگیری کرونا اتفاق افتاد؛ و در حالی که صنعت فناوری به گردش مالی زیاد، رقابت شدید برای افراد ماهر، و کمبودهای اساسی در متخصصان فناوری نوظهور عادت کرده است، با این وجود به شدت آسیب دیده است. آنچه امسال را متفاوت میکند این است که کار هیبریدی (ترکیبی) در حال حاضر رواج دارد.
برای جذب و حفظ افراد ماهر، شرکتهای فناوری تلاش میکنند تا بهترین تجربه را در خانه و در دفتر ایجاد کنند و انعطافپذیری مورد نیاز کارکنان خود را با نیازهای تجاری سازمان خود متعادل کنند. شرکتهای فناوری که این سازگاری را ندارند، ممکن است برای حفظ فرهنگ یکپارچه، احساس تعلق و حس وفاداری در میان کارکنان خود با توجه به پیشرفت و پاداش تقلا کنند.
برای مقابله با این چالش، شرکتها باید بر سه حوزه تمرکز کنند: ایجاد برابری بین کار حضوری و مجازی، ایجاد تعامل هدفمند، و ایجاد قوانینی درمورد چگونگی و زمان حضور در مکانی مشترک. برابری تضمین میکند که همه کارکنان میتوانند به طور یکسان بدون توجه به مکان، حساسیتهای فردی و روش کاری، مشغول به کار شوند. تعامل هدفمند نیازمند لحظات مهندسی شده است که برای ایجاد ارتباطات قوی مهم است. قوانین هممکانی مستلزم توافق گستردهای در مورد افراد ماهری است که باید در یک مکان متمرکز شوند، چه زمانی باید تعاملات حضوری داشت و چگونه میتوان از آنها بیشترین استفاده را کرد.
سوالات استراتژیک که باید در نظر گرفته شوند:
چگونه شرکتها مدیران را آموزش میدهند تا از یک محیط کاری ترکیبی به بهترین نحو استفاده کنند و از کارمندان در دنیای واقعی و مجازی حمایت کنند؟
چه رویکردهای همکاری جدید و فناوریهای توانمند در چند سال آینده ظهور خواهند کرد؟ بهترین راه برای آزمایش روند آنها با شرکتها چیست؟
اصلاحات مالیاتی پیشنهادی جهانی و ایالات متحده چگونه بر کار از راه دور، ترکیبی و حضوری تأثیر میگذارد؟
رهبری این مسئولیت برای ایجاد آیندهای پایدار
رهبران فناوری از اثرات زیست محیطی سیستمهای فناوری فعلی آگاه هستند. فرآیندهای تولید، میلیاردها دستگاه متصل، و مراکز داده در حال تکثیر با نیازهای انرژی زیادی همراه هستند. در نتیجه، بخش فناوری ممکن است مسئول ۲ تا ۳ درصد از انتشار گازهای گلخانهای در جهان باشد.
خوشبختانه، رهبران فناوری در حال حاضر اقداماتی برای ایجاد تغییرات اساسی انجام میدهند. چندین هدف بلندپروازانه برای کاهش میزان انتشار کربن تعیین کردهاند و ما انتظار داریم که این رهبران همچنان در سال ۲۰۲۲، برای تعمیر و بازیافت بهتر و ترویج اقتصاد دایرهای برای الکترونیک، بزرگترین خریداران جهانی انرژیهای تجدیدپذیر باشند.
مهمتر از همه، از شرکتهای فناوری انتظار میرود که ایجاد نوآوریهای دیجیتالی را که اثرات تغییرات آب و هوایی را ردیابی و کاهش میدهند، تسریع کنند. به عنوان مثال، ماهوارههای نظارت بر محیط زیست، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل دادهها، بلاک چین و هوش مصنوعی میتوانند برای افزایش کارایی ساختمانها، تولید و کشاورزی استفاده شوند؛ و بهبود مدیریت مرکز داده و تراکم ترافیک را کاهش دهند.
سوالات استراتژیک که باید در نظر گرفته شوند:
شرکتهای فناوری برای ارزیابی، درک و رسیدگی به خطراتی که تغییرات آب و هوایی ممکن است برای عملیات، کارکنان، مشتریان، شهرت بازار و مدلهای تجاری آنها ایجاد کند، چه اقداماتی انجام میدهند؟
چگونه شرکتهای فناوری میتوانند برای پیچیدگیهای یک محیط نظارتی آینده که احتمالاً تأکید بیشتری بر گزارشدهی و انطباق ESG دارد، آماده شوند؟
چگونه شرکتهای فناوری میتوانند تحقیق و توسعه نوآوریهای فناوری را تسریع بخشند که نه تنها ابتکارات پایداری خود را پیش میبرد، بلکه فرصتهایی را برای محصولات، خدمات و مدلهای تجاری جدید ایجاد میکند؟
انتهای پیام/
انتهای پیام/