دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1401 - 13:35
در مسیر نخبه‌پروری(۱۱۶)/

ساخت میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین

ساخت میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین
مخترع جوان با اعلام اختراع میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین عنوان کرد: این اختراع قابلیت تصویربرداری همزمان میکرو و استریو روی هرم هولوگرامی را دارد.
کد خبر : 806323

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ متین فراهانی دانش‌آموخته جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در رشته مهندسی کامپیوتر و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه است که موفق به ساخت میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین شد.

فراهانی از مسئولانی که حمایت‌شان از جنس تحقق نیست، انتقاد می‌کند و معتقد است؛ ادبیات مسئولانه دردی از مخترعان دوا نمی‌کند و حمایت مسئولان از مخترعان باید ملموس و مستمر باشد. 

اختراعش بر بام دنیا می‌درخشد و برای نخستین‌بار جوان نابغه سمنانی، دنیا را با مفهوم میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین آشنا می‌کند، اختراعی که جای خالی آن در محیط‌های علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها به شدت احساس می‌شد.

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!/ روش کار نکن/ خبر جایگزین کن

پس از شکل‌گیری ایده ساخت این میکروسکوپ در ذهنش و با توجه به ناتوانایی در استفاده جمعی از میکروسکوپ‌ها به سرعت برای مستغنی کردن محیط‌های پژوهشی و علمی به سمت عملیاتی کردن ایده‌اش حرکت می‌کند. تلفیق چند بدنه میکروسکوپ در یک بدنه و اضافه کردن قابلیت‌های اتوفکوس، دوربین فیلمبرداری و هرم‌های هولوگرامی، راهکار فراهانی برای پاسخگویی به این نیاز دنیا در این حوزه بود.

او برای تحقق و به بار نشستن این پروژه، متحمل مشقت‌های فراوان می‌شود، به قول خودش کل فرآیند عملياتی شدن این ایده حرکت روی گسل ناکامی و جدال تن به تن با چالش‌های متعدد بود؛ اما برای اینکه این محصول با قابلیت منحصرش بر بام دنیا بدرخشد، لحظه‌ای از تحقق خواسته‌اش پا پس نمی‌کشد. 

این جوان مخترع ادبیات دلنشین و متفاوتی نسبت به سایر نوابغ دارد. پشت لحن ظریف و بذله گویانه‌اش حرف‌هایی دارد که هرچقدر لبخند چاشنی‌اش می‌کند بازهم از تلخی گزاره‌ها نمی‌کاهد. 

میکروسکوپ چندمنظوره با قابلیت تصویربرداری سه‌بُعدی چه کاربردی دارد؟

فراهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره اختراعش توضیح داد: اختراعم طرح میکروسکوپ چندمنظوره با قابلیت تصویربرداری سه‌بُعدی است که پس از بررسی‌های صورت گرفته و نیازمندی بازار، ساخت میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین را در ذهن پروراندم.

وی اضافه کرد: این اختراع موجب کاهش هزینه بالای میکروسکوپ‌ها، تسهیل تنظیم سخت لام و لامل‌های میکروسکوپی و قابلیت ثبت و ضبط محتوا در میکروسکوپ‌های نوری شد و زمینه را برای استفاده جمعی از میکروسکوپ‌ها مهیا کرد.

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!/ روش کار نکن/ خبر جایگزین کن

این مخترع متذکر شد: میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تعریف شده تجمیع سه دستگاه میکروسکوپ، استریوسکوپ و هرم‌های هولوگرامی است که قادر به دو نوع تصویربرداری میکرو و استریو هستند و تصویر نمونه روی لام را روی گوشی یا تبلت و به‌وسیله یک نرم‌افزار فیلم و عکس‌های به دست آمده را از حالت استریو به صورت سه‌بُعدی روی هرم هولوگرامی ایجاد می‌کند تا کاربران تصویری واحد را از چهار سمت به صورت سه‌بُعدی دریافت کنند.

فراهانی ادامه داد: با شرکت دادن طرح در جشنواره نوجوان خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم شدم. در جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۶ رتبه دوم بخش الکترونیک را کسب کردم و این کار به‌عنوان اختراع ثبت شد و از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گواهی اخذ کرد.

وی تبیین کرد: در جشنواره سینا و جشنواره بین‌المللی ابن سینا رتبه نخست را کسب کردم و محصولم از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اصفهان به‌عنوان محصول ویژه انتخاب شد و جایزه برتر را به خود اختصاص داد. از ارگان‌های مرتبط تأییدیه فنی را دریافت کرد و در جشنواره طرح رویش بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان اختراعات سطح ۳ جشنواره طرح رویش حائز رتبه شد.

این مخترع درباره کاربرد اختراع خود به آنا گفت: میکروسکوپ‌های دومنظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین در پژوهش‌سراها، دانشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کاربرد دارد، به اینگونه که به جای استفاده از چند میکروسکوپ، این محصول خریداری و به جای استفاده انفرادی به صورت جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میکروسکوپ‌های دومنظوره سبب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

فراهانی درباره اینکه آیا در مسیر پروژه شکست هم خوردید؟ بیان کرد: همیشه دنبال حل یک سؤال بودم که چه چیزی می‌توانم طراحی کنم که با آن در مسابقات شرکت کنم، پا به حوزه پژوهش گذاشتم و این پژوهش برای من یک مسیر ناآشنا بود که پیش از این تجربه نکرده بودم و تعریف ملموسی از آن در ذهن نداشتم.

وی تأکید کرد: با آزمون و خطاهای مداوم، محصولی به نام «میکرواستریوسکوپ سه‌بُعدی» خلق که بعدها به‌عنوان اختراعی در حوزه مکاترونیک، علوم کامپیوتر و علوم زیست شناسی معرفی شد و این محصول «نه» به آسانی، بلکه با شکست و چالش‌های متعدد پدید آمده بود و با برخورداری از دانش فنی انحصاری، به یکباره به دنیای پژوهش و اختراعات وارد شد.

ترکیب دو میکروسکوپ و استریومیکروسکوپ برای ساخت ابژکتیو

این مخترع تشریح کرد: به لحاظ مالی وابسته به خانواده بودم، به همین دلیل قدرت ریسک پایینی در انتخاب قطعات داشتم و باید درباره هر قطعه و مرحله از کارم، ساعت‌ها مطالعه می‌کردم و مشاوره می‌گرفتم، به همین دلیل هر مرحله از تولید این محصول، با توجه به چالش‌ها و دشواری‌های خود، دارای خاطرات مخصوص به خود است.

فراهانی افزود: پس از ساخت نمونه اولیه در حال توسعه قابلیت‌های محصول بودیم و برای ترکیب دو میکروسکوپ و استریومیکروسکوپ در یک بدنه، باید یک ابژکتیو طراحی می‌کردیم و این درحالی بود که حتی استادان دانشگاه نیز به‌دلیل عدم باور به این موضوع، تمایلی به همکاری نداشتند و لحظه تمایل آنها به همکاری زمانی بود که تقاضای ثبت اسم خود در محصول نهایی تولید شده بود.

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!/ روش کار نکن/ خبر جایگزین کن

وی اضافه کرد: این پروسه سخت و چالش‌برانگیز بود و هر زمان از مدرسه بازمی گشتم، روزی ۳ تا ۴ ساعت زمان صرف می‌شد تا فاصله کانونی عدسی را سازگار و هماهنگ کنم و برای این موضوع ناچار به ساخت ابزار کار مخصوص به خود با توجه به شرایط خودم بودم، اگرچه بسیاری از این فرآیندها اکنون برای من و دیگران پیش پا افتاده است؛ اما انجام این امور در زمان خود، بدون تجربه، بدون ابزار و بدون یک مشاور دانشی قوی کاری سخت، طاقت‌فرسا و خسته‌کننده بود.

این مخترع در پاسخ به سؤال دیگر که اختراع شما در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ گفت: از طریق شرکتی که ثبت کردیم برای فعالیت تولید همان میکروسکوپ خُرده‌درآمدهایی داشتیم که صرف هزینه‌های جاری شرکت و کارکنان می‌شد. پس از کسب تجارب و افتخارات مختلف، وارد دانشگاه و با همان روحیه طراحی و تولید محصول با واژه کارآفرین آشنا شدم، کارآفرینانی که با خلق محصولات جدید، خلق ارزشی ایجاد کرده و کسب و کاری با عنوان استارت‌آپ راه‌اندازی می‌کنند.

وی تبیین کرد: تا ترم دوم تحصیل گروهی از دانشجویان را تشکیل دادیم که در حوزه الکترونیک و کامپیوتر تحصیل می‌کردند و مشوق و استاد راهنمای این گروه محمد حسین داورپوراز استادان و اعضای هیئت علمی کامپیوتر بود. در فرآیند تولید محصول جدید آنگونه که از دانشگاه انتظار داشتیم مورد حمایت قرار نگرفتیم و در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان مستقر شدیم و تمام تسهیلات و وام‌های مساعدتی را از پارک دریافت کردیم.

 

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!/ روش کار نکن/ خبر جایگزین کن

فراهانی نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: در سمنان تا جایی که تجربه کردم تعداد منتورها و مشاوره‌هایی که بتوانند راه تجاری‌سازی، برندینگ و فروش را آموزش دهند؛ اندک هستند و منابع مالی در استان سمنان محدود است. اگر این منابع مالی افزایش یابد و منتورهایی که در شهرهای مختلف فعالند به این شهر دعوت شوند، این کمبود و نواقص کمتر به چشم می آید و مشکلات شرکت‌های تازه‌تأسیس کمتر خواهد شد؛ بنابراین بیشترین مشکل در فرآیند فعالیت و فقدان یک مشاور قابل است که باید این فرآیند اصلاح شود.

وی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد که دانشگاه بودجه‌ای را مصروف بخش بازاریابی، فروش و مانیتورینگ کسب و کار کند و از منتورهای باتجربه صنعت در حوزه فروش و بازاریابی بهره بگیرد و دانشگاه به‌عنوان یک جامعیت شناخته شده و دارای محبوبیت و مقبولیت برای واحدهای فناور بازاریابی کند.

این مخترع بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید مشتری اولیه دانش‌بنیان‌ها و هستههای فناور باشد و با قالب‌های متعدد همکاری که دارد، فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کند که کسب و کار نوپا روز نخست تحت فشار قرار نگیرد و به کسب وکارهای ایجاد شده قدرت تزریق کند تا با جدیت کامل وارد عرصه و صنعت شوند و فعالیت کنند.

گفت‌و‌گو از محدثه عباسی

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب