دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1401 - 13:09

از گیربکس خودرو چه می دانید؟

گیربکس ، عنصر انتقال وسیله نقلیه است که نیرو را از یک موتور احتراق داخلی به چرخ های محرک منتقل می‌کند و در عین حال دامنه سرعت و گشتاور موتور را افزایش می دهد. این عنصرمسئول عملکرد کارآمد موتور بوده و بر پویایی حرکت و مصرف سوخت تاثیر می گذارد.  یک مجموعه از پیش تنظیم شده که با آن گشتاور موتور افزایش یا کاهش می یابد.  
کد خبر : 806308

به گزارش خبرگزاری آنا؛ گیربکس ، عنصر انتقال وسیله نقلیه است که نیرو را از یک موتور احتراق داخلی به چرخ های محرک منتقل می‌کند و در عین حال دامنه سرعت و گشتاور موتور را افزایش می دهد. این عنصرمسئول عملکرد کارآمد موتور بوده و بر پویایی حرکت و مصرف سوخت تاثیر می گذارد.  یک مجموعه از پیش تنظیم شده که با آن گشتاور موتور افزایش یا کاهش می یابد.  
گیربکس ، مکانیزمی است که عمدتاً در خودروها برای تغییر ضریب دنده استفاده می شود و هدف آن مدیریت سیستم های خودرو است که شامل موارد زیر می باشد:
- انتقال گشتاور از موتور به جفت چرخ های محرک
- تغییر در سرعت خودرو
- جداسازی و اتصال موتور احتراق داخلی و گیربکس
- اصلاح جهت حرکت اتومبیل

انواع گیربکس و ویژگی های آنها

انواع گیربکش خودرو می‌تواند اتوماتیک یا مکانیکی (دستی)  باشد .صرف نظر از این هر مکانیسم دارای اجزای زیر است:

محفظه
شامل تمام قطعات اصلی است که مسئول اتصال موتور با محور محرک است و وظیفه چرخش چرخ های خودرو را بر عهده دارد.

مخزن روغن
روغن دنده جزء اصلی در عملکرد گیربکس های اتوماتیک و دستی است که خنک کنندگی و محافظت از چرخ دنده های مکانیزم را فراهم می کند.

مکانیزم تعویض دنده
این مکانیزم بسته به نوع گیربکس متفاوت است. یک گیربکس دستی از یک سنکرونایزر، چرخ دنده ها، تعدادی شفت، حلقه سیم، بلبرینگ، مهر و موم روغن و یک اهرم تعویض دنده تشکیل شده است.
سیستم انتقال اتوماتیک بسته به نوع متفاوت است. علاوه بر قطعات اصلی مکانیسم شامل مبدل گشتاور یا سیستم کنترل الکترونیکی (هیبریدی) است.

از گیربکس خودرو چه می دانید؟

چه نوع گیربکسی در خودروهای مدرن استفاده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که دو طرح اساسا متفاوت وجود دارد:

گیربکس اتوماتیک
این مکانیسم‌های خودرو وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارند . مشارکت راننده در این فرآیند کنترل لازم نیست.

گیربکس دستی
راننده به طور مستقل با پدال کلاچ و اهرم تعویض دنده کار می کند .

داغی گیربکس چیست؟

زیاد شدن حرارت گیربکس و روغن موجود در آن به داغ شدن گیربکس معروف است و در صورتی که با اتومبیلی که گیربکس آن داغ شده است چند ساعت رانندگی کرده و به مشکل توجه نشود، سوپاپ های کنترل فشار تحت فشار قرار گرفته در نتیجه در کار گیربکس اختلال ایجاد می شود. در صورت داغ شدن گیربکس باید اتومبیل را خاموش نموده و روغن گیربکس را خنک کرد .
برای این کار می توان از آب یا هوا استفاده نمود اما فراموش نکنید که برای موتورهای بزرگ بیشتر از خنک کردن با آب استفاده می شود.

انواع گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی

گیربکس اتوماتیک

همه انواع گیربکس های اتوماتیک موجود در خودرو یک هدف مشترک دارند . آنها راحتی رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند و راننده نیازی به فکر تعویض به موقع دنده ها و کار با پدال کلاچ ندارد. انواع گیربکس اتوماتیک موجود در بازار شامل موارد زیر می باشند:

مبدل گشتاور

مبدل گشتاور کلاسیک اولین گیربکس اتوماتیک است که طبق اصل زیر کار می کند:
۱. کلاچ فلایویل موتور و قسمت مکانیکی گیربکس به دلیل مبدل گشتاور اتفاق میافتد. انتقال گشتاور از موتور به مکانیزم تعویض دنده ضروری است.
2. اتصال بین قطعات مرتبط ساختار خودرو به دلیل فشار روغن گیربکس واقع در مبدل گشتاور حاصل می شود . هرچه این رقم بیشتر باشد گشتاور بیشتری از موتور به گیربکس منتقل می شود.
3. برای عملکرد مبدل گشتاور، وضعیت روغن داخل جعبه بسیار مهم است، بنابراین باید وضعیت آن را به دقت کنترل کنید .در غیر این صورت خطر از بین رفتن نرمی حرکت و ظاهر شدن تکان ها هنگام تعویض دنده وجود دارد.
4. بدنه سوپاپ که توسط الکترونیک کنترل می شود وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد.
5. تعداد دنده های سیاره ای که ترکیبی از چرخ دنده ها هستند تعداد سرعت های گیربکس اتوماتیک موجود را تعیین می کند.

گیربکسCTV

این نوع گیربکس ها مجموعه ثابتی از چرخ دنده ها را نداشته و از نظر طراحی تفاوت قابل توجهی با مبدل گشتاور دارند.
1. تغییر در نسبت دنده به دلیل دو قرقره با شعاع متغیر رخ می دهد.
2. عنصر ساختاری اصلی توسط یک تسمه متشکل از صفحات فلزی به هم متصل می شوند.
3. باریک شدن و گسترش دیواره های قرقره به تغییر سرعت در گیربکس اتوماتیک کمک می کند.

رباتیک

گیربکس اتوماتیک رباتیک ترکیبی از گیربکس دستی و سیستم کنترل الکترونیکی است. کامپیوتر وظیفه تعویض دنده ها را بر عهده دارد که با حرکت شاخک ها به طور مستقل با کلاچ کار می کند . دو نوع گیربکس اتوماتیک رباتیک در بازار وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

1. گیربکس رباتیک با یک کلاچ
این نوع گیربکس محبوب نبوده و یک مدل ناتمام در نظر گرفته می شود. در خودروهای مجهز به این سیستم هنگام تعویض دنده تکان ایجاد می شود.

2. گیربکس رباتیک دو کلاچ
نوع بهبود یافته گیربکس اتوماتیک رباتیک است که یک کلاچ برای دنده های زوج و یکی برای دنده های فرد ادارد . با استفاده از این گیربکس سرعت به آرامی و نامحسوس تغییر می کند.

گیربکس های دستی

انواع گیربکس های دستی خودرو در تعداد مراحل متفاوت هستند و شامل گیربکس های ۴ سرعته دستی ، گیربکس ۵ سرعته دستی و گیربکس ۶ سرعته دستی می باشند. محبوب ترین گیربکس دستی نوع ۵ سرعته بوده که این نوع در خودروهای مجهز به گیربکس دستی یافت می شود . همچنین گیربکس های دستی از نظر تعداد شفت نیز متفاوت بوده و دارای دو شفتی که نصب شده بر روی اتومبیل های سواری و اتومبیل های چرخ جلو بوده و گیربکس های دستی سه شفتی که قابل استفاده برای اتومبیل های دیفرانسیل عقب و کامیون ها است.

گیربکس یکی از مهمترین بخش های موتور است که در صورت عدم سرویس و رسیدگی به موقع دچار مشکلاتی می شود که تعمیر آن هزینه بالایی دارد. 
اگر ساکن تهران هستید و خودروی شما رنو است برای سرویس و تعمیر تخصصی موتور و گیربکس می توانید به تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران ، رنواتوماتیک مراجعه کنید. 
 تعمیر گیربکس دنده ای ال ۹۰ ، تعمیر گیربکس دنده ای مگان ۱۶۰۰ و گیربکس انواع خودروهای رنو ، بطور تخصصی در کمترین زمان انجام می شود .
تلفن : ۰۹۱۹۸۸۳۳۰۸۸
www.renoautomatic.com

 

انتهای رپرتاژ خبری /

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته