آذربایجان شرقی هماهنگکننده اصلی راهاندازی آزمایشگاه ملی خودرو شد
عبدالله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نخستین جلسه ارزیابی عملکرد هستههای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجانشرقی بعد از رویداد ملی عصر امید در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تبریز اظهار کرد: یکی از مهمترین مواردی که در سطح کلان دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری است و در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز آمده، موضوع راهاندازی آزمایشگاههای استاندارد ملی بهخصوص آزمایشگاه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ است.
وی افزود: در این راستا تعامل مناسبی با سازمان ملی استاندارد شکل گرفته و یکی از مواردی که در جلسات برگزار شده با سازمان ملی استاندارد مطرح شد این بود که دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یک نهاد توانمند وارد حوزه خودرو شده و در زمینه استاندارد خودرو کار کند.
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که استان آذربایجانشرقی به دلیل سابقهای که در زمینه تحقیقات خودرو دارد بهعنوان هماهنگکننده اصلی راهاندازی آزمایشگاه ملی خودرو انتخاب شود.
محمدی با اشاره به ابلاغ صادرشده از سوی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برای واحد تبریز بر لزوم ترسیم نقشه راه تأکید و حضور تیم سازمان مرکزی در شهر تبریز و برگزاری جلسه را در این راستا ارزیابی کرد.
وی متذکر شد: در این نشست ضمن ترسیم نقشه کلی راه به این نتیجه رسیدیم که برای انجام این کار بزرگ، استان آذربایجانشرقی باید بهعنوان یک هماهنگکننده قوی در سطح ملی از توان استانهای دیگر استفاده کند.
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد از توان دانشگاههای آزاد اسلامی سایر استانها استفاده و نسبت به تجمیع این توانمندیها به صورت فیزیکی یا زنجیرهای اقدام و در زمینههای مختلف خودرو از تعریف استانداردها تا انجام آزمایشهای مختلف تقسیم وظایف شود.
محمدی توضیح داد: در نخستین فرصت با استانهای البرز، قزوین، خراسانرضوی و ... جلسه هماهنگی خواهیم داشت و بعد از اینکه این توان تجمیع شد با سازمان ملی استاندارد برای تکمیل نقشه راه جلسه برگزار خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: در این راستا هر استان میتواند متناسب با توان خود وظیفهای را متقبل شود، مانند انجام آزمایش مربوط به ترمز، بدنه، موتور، آلودگی، تصادفات و ... یا در قالب تعاون تجهیزات امکانات خود را به اشتراک بگذارد.
رابطه طرح پویش و نقش آزمایشگاه تست خودرو
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درباره رابطه طرح پویش و نقش آزمایشگاه تست خودرو گفت: طرح پویش طرحی جامع است که در هر زمینهای میتواند مؤثر واقع شود. دانشگاه مبنای علمی را فراهم میکند و دانشجو در این بسترعلمی پرورش پیدا کرده و در بخش عملی، آموزشهای مورد نیاز صنعت را ابتدا فرا میگیرد.
وی افزود: صنعت خودرو هم بهعنوان صنعت مادر به نیروهای متخصص در زمینههای مختلف نرمافزاری و سختافزاری، تولید قطعات و موارد متعدد نیاز دارد و طبیعتاً میتواند از طرح پویش بهره ببرد. در بستر آزمایشگاه ملی، دانشجویی را میتوان تربیت کرد که مورد نیاز صنعت خودرو است.
محمدی درباره میزان هزینه سرمایهگذاری برای آزمایشگاه استاندار خودرو گفت: موضوع آزمایشگاه ملی خودرو، کلان است و شاید بیش از ۴ یا ۵ هزار میلیارد تومان نیازمند سرمایهگذاری است و طبیعتاً دانشگاه در گام نخست نمیخواهد این کار انجام دهد؛ بلکه بنا بر تجمیع امکانات سختافزاری و نرمافزاری و فعالیت در عرصههایی که دارای امکانات است از جمله ترمز، آلایندگی خودرو، سیستمهای موتوری و ... دارد.
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ادعا نداریم که تمام تجهیزات را داریم و دنبال آن هستیم که بهعنوان یک هماهنگکننده و با مدیریت علمی توان عملیاتی کشور را تجمیع کنیم، یعنی کنار امکانات دانشگاه از امکانات آزمایشگاههای خصوصی استفاده کرده و دولت را با خود همراه کنیم.
محمدی با بیان اینکه در دنیا در مباحث آزمونهای پرهزینه و جادهای دولتها پای کار هستند، موضوع مهم همافزایی را یادآور شد و بیان کرد: در مقطعی هستیم که اگر در سطح ملی کنار هم قرار نگیریم و همافزایی نکنیم از قافله علم و فناوری و تولید ثروت از آن عقب خواهیم ماند.
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد تا نسبت به استفاده بهینه از امکانات آزمایشگاهی و مشارکت قراردادن آن در قالب تعاون تجهیزات اهتمام جدی داشته باشند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/