میزان مصرف بستنی سالانه هر ایرانی چقدر است؟
بهنام ادیبی دکتری کسب و کار و فعال در حوزه صنعت لبنیات و بستنیسازی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از فعالیتهای این حوزه سخن گفت و با تشریح موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه و مشکلات بر سر راه تولید و صنعت اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف تابع شرایط اقتصادی هر جامعه است؛ سرانه مصرف بستنی در کشورهای آمریکایی بالای ۲۵ لیتر در سال و کشورهای اروپایی حدود ۲۰ لیتر بوده که میتوان دلیل آن را ترکیبات غنی دانست که در کشورهای یادشده بهعنوان غذا مورد استفاده قرار میگیرد.
این کارآفرین برتر ادامه داد: در ایران از آنجایی که بستنی بهعنوان کالای لوکس کممصرف تصور میشود؛ سرانه مصرف آن در سالهای قبل ۳.۵ لیتر در سال بوده و از این لحاظ دارای رتبه خوبی در این زمینه نیست و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، میزان مصرف آن به کمتر از ۳.۵ لیتر در سال برای هر فرد رسیده است.
ادیبی یکی از اهداف شرکت متبوع خود را توسعه محصولات جدید و سلامتمحور دانست و افزود: در حوزه نوآوری، ایجاد تجهیزات و ماشینآلات، مهندسی معکوس تجهیزات اروپایی، ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی لنجان وجود دارد و همواره از بنیه قوی استادان و دانشجویان استفاده میکنیم. دارای واحد تحقیق و توسعه با تجهیزات، آزمایشگاه پیشرفته و افراد مجرب برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود هستیم.
وی عمده ماشینآلات خطوط تولید کارخانه خود را اروپایی عنوان کرد که به دلیل تحریمهای مجدد، شرکتهای فروشنده حاضر به ارائه خدمات به این شرکت نیستند و گفت: این کارخانه با استفاده از نخبگان دانشگاهی به راهاندازی و بهرهبرداری از تجهیزات خود اقدام کرد که با توجه به فناوری روز تجهیزات در حد خود کار قابلتوجهی صورت پذیرفت.
بیتوجهی سازمانهای نظارتی و حمایتی به هدررفت زمان در اقدامات حمایتی و نظارتی
کارآفرین برتر استان اصفهان در پاسخ به این پرسش آنا که مشکلات بر سر راه تولید و صنعت را چه چیزهایی میدانید و راهکارها و پیشنهادها شما برای رفع آنها چیست؟ گفت: با توجه به تحریمهای حاکم بر کشور، صنعت دچار مشکلات فراوانی شده و دولت هم در این باره همراهی کافی را انجام نداده است؛ عمدهترین مشکلات بر سر راه تولید شامل عدم دسترسی به مواد اولیه، عدم تأمین نقدینگی توسط بانکها، قوانین و مقررات دستوپا گیر و از همه مهمتر بیتوجهی همه سازمانهای نظارتی و حمایتی به هدررفت زمان در اقدامات حمایتی و نظارتی میشوند.
ادیبی تأکید کرد که دولتمردان و مسئولان باید با ارائه تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیل در مراودات ارزی با کشورهای دنیا و تسریع در صدور مجوزهای کسبوکار از بخش صنعت و تولید حمایت کنند.
این فعال صنعت لبنیات و بستنیسازی در تشریح جزئیاتی از فعالیت شرکت متبوع خود اظهار کرد: این شرکت با بیش از ۲۰۰ کارمند و تولید بیش از ۳۰ نوع بستنی تازه و فاقد مواد نگهدارنده و افزودنی جزء برترین تولیدکنندگان بستنی قرار دارد. این محصولات متشکل از باکیفیتترین مواد اولیه است؛ بنابراین با توجه به اینکه این مجموعه در شهرستان لنجان بوده سعی و تلاش شده که از ظرفیت نیروهای بومی شهرستان و در نهایت شهرستانهای همجوار استفاده شود و هدفگذاری بعدی این شرکت در سالهای آتی اشتغال یک هزار نفر بهصورت مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر بهصورت غیرمستقیم است.
وی با بیان اینکه عمده مواد اولیه ساخت تولیدات این شرکت ایرانی هستند و حدود ۵ تا ۱۰ درصد آنها وارداتی است، ادامه داد: با توجه به فنّاوری و ماشینآلات جدید نصب شده در شرکت، نیروهای متخصص و آموزشدیده قطعاً امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی درزمینه صادرات وجود دارد و شرکت توانسته بازار صادراتی خوبی در کشورهای حاشیه خلیجفارس برای خود فراهم کند.
افزایش رقابتپذیری و سطح عمومی اشتغال با اهمیتدادن به بخش خصوصی
ادیبی در پاسخ به این پرسش که نقش بخش خصوص را در پیشرفت بنگاههای تولیدی چگونه ارزیابی میکنید و آیا درست است که دولت بنگاههای تولیدی را به کارآفرین در راستای اشتغالزایی واگذار کند، بیان کرد: با توجه به تجربههای موفق خصوصیسازی در دنیا، این روش بهعنوان راهکاری متداول در اقتصادهای مترقی دنیا در راستای مشارکت حداکثری جامعه و کاهش بار دولت شناختهشده است. ازاینرو با واگذاری تولید به بخش خصوصی خودبهخود زمینه برای ارتقای کارایی شرکتهای خصوصی فراهم میشود. بخش خصوصی نشان داده هرجا واگذاری مسئولیت دولتی بهدرستی به افراد کارآمد و تولیدکنندگان واقعی انجامشده، موفقتر از بخش دولتی به مسئولیتهای خود عمل کرده است.
این کارآفرین افزود: اهمیت به بخش خصوصی موجب افزایش رقابتپذیری و سطح عمومی اشتغال، ارتقای کارایی و بهرهوری، شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی و کاستن از بار مالی دولت در فعالیتهای اقتصادی خواهد شد.
فعال صنعت لبنیات درباره اینکه مالکیت فکری تا چه اندازه در بهبود بنگاههای اقتصادی نقش دارند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در قوانین موازی با مالکیت فکری مانند کپیرایت و ... شاید بهخوبی در ایران از مالکیت فکری حمایت نشده با همه این مشکلات ایدهپردازی، قدرت توسعهای بنگاهها که نشئت گرفته از تفکر سیستمی و توسعههای خدمات و محصول است در شرایط کنونی یکی از راهکارهای اساسی برونرفت از رکود حاکم بر کشور بوده و بسیاری از استارتآپهای موفق در جامعه بر اساس همین اصول شکل گرفتهاند.
وی ادامه داد: بهادادن به مقوله مالکیت فکری میتواند توسعه متوازنی را در صنعت به وجود آورده و کارآفرینان و مدیران صنعتی با هدف گذاری، خط مشی، استفاده از نخبگان دانشگاهی، متخصصان علم و فناوری بهویژه مجموعههای مواد غذایی میتواند در پیشبرد اهداف و سلامت افراد جامعه (بهعنوان باارزشترین داراییهای فکری، معنوی، اجتماعی و اقتصادی هر نظام) بسیار موفق باشد. مشورت، مشاوره و استفاده از نظرات و ایدههای متخصصان در زمینههای مختلف بسیار کاربردی است.
گفتگو: عصمت شریفی
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/