دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1401 - 10:53

بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی کاربران بر خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی کاربران بر خرید از فروشگاه‌های اینترنتی
طی سال‌های اخیر و با افزایش دسترس‌پذیری به اینترنت، خدمات‌دهندگان اینترنتی نیز توسعه پیدا کردند. یکی از مهمترین خدمت‌های اینترنتی که تأثیر فراوانی بر نحوه زندگی افراد گذشته، ایجاد و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی است.
کد خبر : 804304

به گزارش خبرگزاری آنا، طی سال‌های اخیر و با افزایش دسترس‌پذیری به اینترنت، خدمات‌دهندگان اینترنتی نیز توسعه پیدا کردند. یکی از مهمترین خدمت‌های اینترنتی که تأثیر فراوانی بر نحوه زندگی افراد گذشته، ایجاد و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی است. امکان خرید کالا از طریق این سایت‌ها کمک کرد تا علاوه بر افزایش رقابت در خصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات، بسیاری از افراد کالای خود را نیز از این طریق بفروش برسانند. البته تمام سهم فروش آنلاین را فروشگاه‌های اینترنتی به دوش نمی‌کشند، بلکه شبکه‌های اجتماعی نیز در این راه نقش کلیدی ایفا کردند.

اما موضوعی که می‌بایست به آن توجه شود این است که وضعیت اقتصادی کاربران تا چه میزان بر رفتار خرید آن‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی تأثیرگذار بوده است و چه روش‌هایی برای تعدیل اثر وضعیت معیشتی بر روی خرید اینترنتی وجود دارد. اینکه فروشگاه‌های اینترنتی فرایند‌ها را تسهیل کرده و تأثیرات غیرمستقیمی بر میزان رفت و آمد، میزان ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته است بر کسی پوشیده نیست، اما اگر شرایط به نحوی پیش برود که کاهش استفاده از این خدمات، موجب از بین رفتن اثرات مثبت آن شود، ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر اکوسیستم خرید آنلاین بازار ایران داشته باشد.

وضعیت بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران

متأسفانه آمار رسمی و دقیقی از وضعیت بازار خورده فروشی آنلاین در ایران وجود ندارد. اما طبق گزارش‌های منتشر شده از جانب برخی از فروشگاه‌های آنلاین، می‌توان اینطور اظهار کرد که تقریباً 4 درصد از خورده فروشی در ایران به صورت آنلاین انجام می‌شود. این سهم در مقایسه با سایر کشور‌های توسعه یافته اختلاف زیادی داشته و بسیار کمتر است. نکته جالب‌تر اینکه تنها نیمی از این سهم در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی بوده و باقی در اختیار شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام است. اگرچه سهم 4 درصدی در مقایسه با کل گردش خورده فروشی چندان به چشم نمی‌آید، اما با تکیه بر همین میزان نیز هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم منتفع می‌شوند.

عوامل تأثیرگذار بر خرید اینترنتی

فرهنگ و رفتار کاربران در خصوص خرید اینترنتی موضوعی است که طی سال‌های اخیر پیشرفت مناسبی داشته است. این موضوع طبیعی است که افراد در مقابل شرایط جدید کمی مقاوت داشته باشند و به مرور و پس از آگاهی از اثرات مثبت آن، میزان استفاده خود را افزایش دهند. همین موضوع در خصوص خرید اینترنتی نیز صادق است. در ابتدا شاید اعتماد و پرداخت اینترنتی و همچنین عدم اطمینان از مرغوبیت کالای خریداری شده یکی از چالش‌های اصلی فروشگاه‌های اینترنتی به شمار می‌آمد، اما این موارد با گذر زمان حل شده است. اما همچنان برخی موارد وجود دارد که می‌تواند همچنان به عنوان یک چالش عمل کنند. البته راهکار‌هایی برای جبران این چالش نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه ارسال محصولات خریداری شده

هزینه ارسال کالای خریداری شده از ابتدا تا کنون به عنوان یکی از چالش‌های فروشگاه‌های اینترنتی به شمار می‌رود. بخصوص طی ماه‌های اخیر که این هزینه افزایش قابل توجهی در مقایسه با دوره‌های قبل داشته است. دلیل آن هم افزایش هزینه بسته‌بندی و ارسال توسط فروشگاه‌های اینترنتی است. این موضوع سبب می‌شود تا کاربران تمامی خرید‌های خود را به صورت آنلاین انجام ندهند. که در نهایت موجب کاهش سهم فروش آنلاین از کل بازار می‌شود.

امکان استفاده از کد تخفیف

یکی از ویزگی‌های اصلی استفاده از خدمات اینترنتی، امکان توسعه امکاناتی است که در حالت عادی نمی‌توان آن را پیاده‌سازی کرد. یکی از این موضوعات استفاده از کد تخفیف است. استفاده از کد تخفیف در بین کاربران بسیار موضوع عادی و جا افتاده‌ای است. کد‌های تخفیف به عنوان ابزاری کنترل شده می‌توانند به افزایش میزان فروش فروشگاه‌های اینترنتی کمک کنند. بر همین اساس برخی سامانه‌ها نسبت به جمع‌آوری و انتشار این کد‌های تخفیف برای تمامی خدمات اینترنتی اقدام می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به کد تخفیف دیجی کالا، کد تخفیف دیجی استایل، کد تخفیف دیجی کلا جت و... اشاره کرد.

جشنواره‌ها و پروموشن‌های برگزار شده

مورد بعدی که می‌تواند به افزایش قدرت خرید کاربران کمک کند، برگزاری جشنواره‌های مختلف است. یکی از معروف‌ترین جشنواره‌هایی که به صورت مداوم در حال برگزرای است، شگفت انگیز دیجی کالا است؛ که بعضا با نام‌هایی مانند حراج دیجی کالا نیز شناخته می‌شود. خرید کالای مورد نیاز در بازه برگزاری جشنواره، می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

تغییرات میزان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

اینطور که گزارش‌های برخی فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد، طی ماه‌های اخیر تعداد سفارش‌ها با کاهش روبه رو بوده است، اما از نظر میزان فروش ریالی، تفاوتی با قبل نکرده است. دلیل این موضوع را می‌توان هزینه ارسال عنوان کرد. چراکه با افزایش هزینه ارسال کالا، کاربران در بازه‌های زمانی طولانی‌تر سفارش‌های خود را ثبت می‌کنند تا بتوانند به حداقل مبلغ خرید برای ارسال رایگان برسند. به نظر می‌رسد برای رفع این مشکل نیز می‌توان از کد تخفیف ارسال رایگان به جهت افزایش تعداد سفارش‌های کاربران استفاده کرد.

انتهای رپرتاژ خبری/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

برچسب ها: خرید اینترنتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته