دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک طراح لباس عنوان کرد؛

سکوهای رایگان فروش به طراحان لباس تعلق گیرد/ آثار مخرب تولیدات نامتعارف، گریبان جامعه را می‌گیرد

تولیدکننده محصولات حجاب معتقد است که سکوهای رایگان فروش برای طراحان و تولیدکنندگان لباس باعث می‌شود تا با تمام توان برای بهره‌مندی جامعه از پوشاک ایرانی اسلامی تلاش کنند.
کد خبر : 803692

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فاطمه الشریف، مدیریت ویژند (برند) ایما در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید لباس‌های ایرانی اسلامی، گفت:‌ ما در زمینه طراحی و تولید محصولات حجاب فعالیت داریم. به نظر من کسانی که دلسوزانه وارد عرصه طراحی و تولید لباس شده‌اند توانستند بارقه امید را برای وضع موجود رقم بزنند؛ مثلا در زمینه حجاب و عفاف با ترویج طیف‌های مختلف و متنوع محصولات جانبی حجاب، بانوان را به استفاده از آن‌ها ترغیب کرده‌اند. چه کسانی که حجاب را با اعتقاد و عقیده انتخاب می‌کنند و به دنبال پوشش خاص هستند و چه کسانی که مقطعی و مناسبتی تمایل به استفاده از این محصولات دارند. این نشان دهنده این است که طراح و تولیدکننده می‌تواند سهم به سزایی در تغییر ذائقه جامعه و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشد. اگر طراحان و تولیدکنندگان بتوانند از تمام المان‌های پوشیدگی و آراستگی ایرانی اسلامی چه آن‌هایی که در دین ما به آن اشاره شده و چه در عرف و تمدن ما موجود هست، استفاده کنند و آن را به بهترین نحو ارائه دهند، می‌توانیم صادرکننده فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم و کشورهای دیگر از ما الهام بگیرند.

آثار مخرب طراحی نامتعارف بر روی جامعه

وی درباره اینکه طراحان و تولیدکنندگان لباس معمولا با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شوند، اظهار کرد:‌ یکی از مشکلات پیش روی طراحان لباس مطلوب و شکیل نبودن لباس در عرف و فرهنگ است. گاهی اوقات یک طراحی نامتعارف می‌تواند طرحی را ثبت کند که آثار مخرب آن طرح و یا تولید، سال‌های سال گریبان جامعه را بگیرد. البته در سال‌های اخیر طراحان لباس با ارائه طرح‌هایی که شامل پوشیدگی و زیبایی‌های لازم است، توانسته‌اند حرفی برای گفتن داشته باشند و نظرهای مختلف و عقیده های  خاص را هم جلب کنند. این به این معنا نیست که موفقیت کاملی در این صنعت به دست آمده باشد اما می‌توان گفت همین موفقیت نسبی باعث شده افراد بیشتری در جامعه  ترغیب شوند تا در این عرصه فعالیت کنند.

الشریف در ادامه با اشاره به اینکه صنعت مد و لباس برای بهبود وضعیت تولید لباس‌های ایرانی اسلامی به رفع مشکلات و چالش‌های موجود نیاز دارد، بیان کرد: در بیشتر رویدادها و نمایشگاه‌ها، نهادهای حاکمیتی و نمایندگان آن‌ها حضور دارند و دغدغه‌های طراحان و تولیدکنندگان لباس را می‌شنوند اما مهم این است که این دغدغه‌ها برطرف شوند و راه‌حلی برای رفع آن در نظر گرفته شود. یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان لباس، ارائه محصولات و تولیدات خود در مکان مناسب است. تولیدکننده با تمام شرایط سخت محصول تولید می‌کند اما تا زمانی‌که مکان مناسبی برای ارائه پیدا نکند فایده‌ای ندارد و این تلخ‌ترین نقطه کاراست. برخی هم مجبور می‌شوند با هزینه بسیار بالا یک رگال اجاره کنند که در نهایت شاید نتیجه مطلوب و دلخواه را دریافت نکنند.

بیشتر بخوانید:

سکوهای رایگان فروش به طراحان لباس تعلق گیرد/ آثار مخرب تولیدات نامتعارف، گریبان جامعه را می‌گیرد

ارائه سکوهای رایگان فروش به طراحان لباس

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل قول‌هایی داده شده است. قرار بر این است که سکوهای رایگان فروش در اختیار طراحان و تولیدکنندگان لباس قرار گیرد. امید است با دغدغه‌مندی سید مجید امامی، رئیس کارگروه فرهنگ مد و لباس کشور قول‌هایی که داده شده جامه عمل پوشیده شود. این سکوهای رایگان فروش طراحان و تولید کنندگان را ترغیب می‌کند تا با تمام توان برای بهره‌مندی جامعه از پوشاک ایرانی اسلامی تلاش کنند.

این طراح لباس درباره اینکه  چه پیشنهاد و درخواستی از نهادهای سیاستگزار در این زمینه دارد، عنوان کرد: انجام خیلی از امور اداری و دریافت مجوزها علاوه بر زمان‌بر بودن پیچیدگی‌های خاصی دارد و بیشترین وقت و زمان را از طراحان و تولیدکنندگان می‌گیرد. اگر شرایطی حاکم شود که با ایجاد موقعیت مناسب، سرعت و سهولت در این امر عملی شود آسودگی خاطر ایجاد می‌کند. در این شرایط این وقت صرف طراحی، تولید و ارائه لباس می‌شود و کارهای زمان‌بر اداری و دغدغه‌های آن از روی دوش طراحان برداشته می‌شود و تلاش خود را بر روی بحث صادرات متمرکز کند.

مدیر ویژند ایما در ادامه افزود:‌ مطلب مهم دیگری که بسیار اهمیت دارد، بحث صادرات محصولات حجاب و عفاف است، اگر بستر و زمینه این امر فراهم شود و طراحان و تولیدکنندگان بتوانند در فضایی امن و به دور از حواشی‌های دست و پاگیر محصولات خود را صادر کنند، علاوه بر رشد و‌ پیشرفت خود می‌توانند برای کشور سربلندی و استقلال ایجاد کنند.

ضرر بیشتر برای تولید پوشاک با کیفیت

الشریف درباره اینکه برخی مصرف‌کنندگان از قیمت بالای لباس‌های ایرانی اسلامی گلایه دارند، اظهار کرد: این مسئله دغدغه و گلایه ما تولیدکنندگان هم هست؛ هر چه مواد اولیه با هزینه بیشتری آماده شود متعاقب آن ما هم مجبور هستیم محصول نهایی را با هزینه تمام شده بیشتری در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم. در نتیجه با این شرایط اقتصادی موجود، فروش محدود‌تری خواهیم داشت که به ضرر مصرف‌کننده و تولیدکننده است، بلکه‌ این ضرر بیشتر گریبان تولیدکننده را می‌گیرد چرا که خریدار می‌تواند پوشاک مورد نیاز خود را با هزینه کمتر اما کیفیت پایین‌تر تهیه کند در این صورت تولیدکنندگانی که هدفشان ارائه پوشاک با کیفیت هست، متضرر می‌شوند. اگر تمهیداتی اندیشیده شود که مواد اولیه با قیمت مناسب‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، شاهد این خواهیم بود که آن‌ها محصولات ایرانی اسلامی و ملزومات حجاب را با قیمت مناسب و کیفیت خوب در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

وی با بین اینکه طراحی لباس را دوست دارد چرا که فرصت خلق زیبایی و وقار را به همراه دارد، گفت:‌ از تمام کسانی که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات پیش رو که بر سر تولید و عرضه لباس‌های ایرانی اسلامی است، همچنان پا در این راه گذاشته‌اند، تشکر می‌کنم. آن‌ها با تلاش خود اجازه نمی‌دهند که سختی‌ها مانع رسیدن به هدف والای خود که گسترش، ترویج حجاب و پوشاک ایرانی اسلامی و توانمندی تولید ملی هست، شوند.

انتهای پیام/110/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته