دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1401 - 20:44

پچ پنل چیست؟

پچ پنل در انتهای مسیر کابل شبکه ها قرار می‌گیرد و وظیفه اتصال کابل های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوئیچ، روتر و … را بر عهده دارد.
کد خبر : 801229

به گزارش خبرگزاری آنا، پچ پنل در انتهای مسیر کابل شبکه ها قرار می‌گیرد و وظیفه اتصال کابل های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوئیچ، روتر و … را بر عهده دارد. به عبارت دیگر به جای اینکه نودهای شبکه (پریزهای شبکه یا هر کاربر) مستقیما به این تجهیزات متصل شوند به این وسیله متصل شده و این دستگاه وظیفه ارتباط نودها را با سایر تجهیزات بر عهده می‌گیرد.

پچ پنل (Patch Panel) چیست؟

پچ‌ پنل قطعه ای مستطیل شکل می باشد که تعداد مشخصی پورت شبکه بر روی آن قرار دارد. به عنوان مثال: 24 پورت، 48 پورت و …. در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

در واقع پچ پنل بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه‌ای مثل هاب، روتر، سوئیچ و … قرار می گیرد و کابلهای شبکه از طریق پچ پنل شبکه به این تجهیزات متصل می‌شوند. به عبارتی دیگر به کار بردن Patch panel به هیچ عنوان الزامی نمی‌باشد با این حال استفاده از این محصول در شبکه‌هایی که در طی زمان گسترش می‌یابند و تغییر می کنند موجب سهولت در انجام بسیاری از کارها می شود.

وظیفه پچ پنل چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ملموس تر به این موضوع بپردازیم که کار دستگاه پرکاردبرد patch panel چیست ، هر پریز شبکه یا هر کاربری که در ساختمان و یا مجتمع دارای اتصال شبکه ای است عملا یک پورت در این دستگاه دارد، که از طریق آن می‌توان پورت را به هر دستگاهی که می‌خواهیم متصل کرد.

 

مزایای پچ پنل در شبکه چیست؟

در صورت استفاده از آن عملا دیگر نیازی به مراجعه و رفتن به پشت رک نیست،  چون تمام اتصالات در قسمت جلویی رک به صورت کامل در اختیار تکنسین قرار دارد.

در صورت استفاده از آن پیدا کردن نودهای شبکه راحت تر است. برای مثال اگر در طبقه دهم ساختمان نودی قرار دارد به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد. زیرا آن نود از طریق کابل به پشت  این وسیله متصل شده است.

بر روی این دستگاه  قسمت هایی برای نوشتن کد‌هایی به صورت دستی وجود دارد، که این امکان را برای تکنسین های شبکه بوجود می‌آورد تا آدرس هر نود را یادداشت کرده و بتوانند بعدها و در کمترین زمان به آن نود دسترسی داشته باشند.

این مورد به طرز معجزه آسایی در عیب یابی شبکه و پیدا کردن مشکل و قطعی در شبکه موثر است.

انواع پچ پنل چیست؟

حال که می‌دانید این دستگاه چیست، وقت آن رسیده که با انواع آن که بر اساس پارامتر های مختلفی دسته بندی می‌شوند آشنا شوید.

  • بر اساس CAT
  • بر اساس تعداد پورت
  • POE Patch Panel
  • Unloaded Patch Panel
  • Modular Patch Panel
  • Fiber optic Patch Panel

استفاده از پچ پنل‌ها چه مزایایی دارد؟

تمام شبکه در اتاق سرور و مقابل چشمان شماست و نیازی به خارج شدن و نیز جا به جایی در اتاق نمی باشد که این مورد یکی از بهترین مزایای استفاده از پچ پنل ها می باشد.

از سوی دیگر عدم استفاده از پچ پنل ها هنگامی که تعداد گره های شبکه افزایش می یابد، کاری احمقانه به نظر می رسد.

کاربرد پچ پنل ها در اغلب شبکه ها بمنظور استفاده مداوم و مستمر نمی‌باشد بلکه در جهت جلوگیری از هزینه های ناگهانی استفاده می شود.

نکات مهمی که باید در هنگام خرید پچ پنل به آن توجه کنید:

پچ پنل ها در ابعاد و چگالی پورت متفاوتی به بازار عرضه می شوند . در انتخاب پچ پنل ها دقت داشته باشید چراکه این محصولات را بایستی متناسب با کابل بکار رفته در سیستم انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کابل شما CAT5 است حتما باید پچ پنل و کابلهای رابط را متناسب با این کابل تهیه نمایید زیرا در صورت عدم تطابق، سیگنال حامل داده را تضعیف خواهد کرد.

نکته 1- مجموعه سه قطعه که از کارت شبکه ایستگاه کاربر شروع و به سوئیچ یا هاب ختم می شود ، جمعا 99 متر طول خواهد داشت ; این اندازه دقیقا متناسب با محدودیت کابل کشی در شبکه اترنت سریع و گیگابیت است.

نکته 2- Patch panel صرفا منحصر به سیمهای مسی نیست بلکه برای فیبر های نوری نیز انواع Patch panel با کانکتورهای متفاوت مثل SC , ST یا MRTJ عرضه شده اند ولی از آنجایی که در اغلب حالات کابل کشی افقی با سیمهای مسی کاملا کفایت می کند و می توان با آنها پهنای باند GHz را برای ایستگاهها فراهم آورد، لذا این نوع از Patch Panel برای کابل کشی افقی فعلا کاربرد کمی دارد.

پچ پنل های هوشمندی نیز وجود دارند که فراتر از یک مجموعه کانکتور عمل می کنند و دارای نمایشگرهای فعال و سیستم مانیتورینگ راه دور برای هریک از پورتها می باشند تا اشکالزدایی و مدیریت آن ساده باشد اگرچه این نوع از پچ پنل ها به منبع تغذیه نیاز دارند و همچنین قیمت بالایی دارند.

انتهای رپرتاژ خبری/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

برچسب ها: کابل شبکه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته