لزوم ایجاد نگرش مثبت به کار و مهارتآموزی در جوانان/ مدارس عالی مهارتی ورزش و کامپیوتر راهاندازی میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشکده مهارت و کارآفرینی «کن» که سابق بر این با عنوان آموزشکده فنی و حرفهای سمای کن فعال بود، سال 1389 به عنوان دانشکده پسرانه سمای تهران راهاندازی شد و در مقطع کاردانی در 5 رشته کامپیوتر، تربیت بدنی، حسابداری، معماری و نقشهکشی صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد.
زمستان 1394 با دستور معاونت وقت سمای تهران مبنی بر فعالیت مستقل دانشکده کن، فرایندهای مربوط به استقلال آموزشکده آغاز و از ابتدای تابستان 1395 تا قبل از الحاق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، همه امور مربوط به این دانشکده بهصورت کاملاً مستقل در امور آموزشی، اداری-مالی، فرهنگی و …. انجام شده است.
دانشکده مهارت و کارآفرینی «کن» از نیمسال اول سال تحصیلی 1398 با مجوز دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز(در رشتههای فعال دانشکده) پذیرش دانشجو دارد.
پس از ابلاغ سیاست سازمان مرکزی دانشگاه مبنی بر تبدیل آموزشکدههای سما به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و الحاق آموزشکدههای شهر تهران به واحد یادگار امام (ره) با تصمیم شورای آموزشی این واحد دانشگاهی، اکنون فعالیتهای دانشکده کن در رشتههای قبلی و چند رشته جدید مهارتی انجام خواهد شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان و کاربران با دانشکده مهارت و کارآفرینی «کن» و مأموریتهای آن با علی سلیمی رئیس آموزشکده فنی و حرفهای سمای کن (دانشکده مهارت و کارآفرینی) گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: با توجه به مأموریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) به عنوان دانشگاه مهارتی و کارآفرین در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
سلیمی: پیرو جلسات تخصصی و امکانسنجی صورت گرفته چند رشته مهارتی برای فعالیت در دانشکده کن مشخص شده است که نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1402 ثبت نام و آموزش متقاضیان این رشتهها نیز انجام خواهد شد.
اقدام دیگر آمادهسازی فرایند راهاندازی مدرسه عالی مهارتی ورزش بهصورت مشارکتی با یکی از مؤسسات فعال در زمینه تربیت مربی ورزشی است.
در مدرسه عالی مهارتی ورزش علاوه بر آموزشهای مصوب برای مهارتآموزان، دوره آموزش کوتاهمدت خارج از نظام آموزشی مصوب، طبق برنامهای مشخص برای مشاغل نوین و یا نیازهای نوین مشاغل ارائه خواهد شد. این دورهها به اخذ گواهینامه شایستگی و صلاحیت شغلی منجر شده و قابل ارزشیابی نیز خواهد بود. دانشکده کن در گذشته نیز در زمینه دورههای کوتاهمدت فعالیتهای مؤثری داشته و دورههایی نیز برگزار کرده است.
آنا: چه اقدامات و فعالیتهای شاخص و اثربخشی در زمان تصدی مسئولیت شما در دانشکده مهارت و کارآفرینی کن انجام شده است؟
سلیمی: کسب رتبههای برتر علمی، فرهنگی و ورزشی در مسابقات کشوری و بینالمللی، ساخت چند ربات هوشمند برای شرکت در مسابقات، برگزاری مسابقات و سمینارهای مختلف، برگزاری یادواره شهدای دانشجو، برگزاری اردوها و بازدیدهای مختلف علمی پژوهشی، تعویض کفپوش و ایجاد رختکن در سالن چندمنظوره ورزشی دانشکده، تجهیز سایتها و آتلیههای دانشکده، ساماندهی مناسب امور آموزشی، پیگیری امور مربوط به الحاق به واحد یادگار امام (ره)، انجام بهینه امور مربوط به دانشکده و … ازجمله اقدامات و فعالیتهای انجام شده است.
توسعه بیرویه آموزش عالی در رشتههای نظری
آنا: مزایای تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی را تبیین کنید.
سلیمی: در راستای تحقق سیاستهای کلی اشتغال و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیینشده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنیبر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین مبتنی بر نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شهر تهران در ذیل واحد یادگار امام (ره) با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگیهای منابع انسانی مبتنیبر ظرفیتهای اقتصادی و آمایش منطقهای راهاندازی شده است.
در شرایط امروز جامعه، تحصیل در رشتههای مهارتی میتواند به لحاظ فردی و اجتماعی مزایای بیشتری در مقایسه با رشتههای نظری داشته باشد. سالهای اخیر که موضوع اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی با چالشهایی مواجه شده است، توجه به آموزشهای مهارتی جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
توسعه بیرویه آموزش عالی بهویژه در رشتههای نظری و بیتوجهی به رشد دورههای مهارتی و کارآفرین از اشکالات توسعه آموزش عالی در سالهای گذشته بود که با تدبیر صورت گرفته در دانشگاه آزاد و سیاستهای جدید ابلاغی با همت و تلاش همه ارکان متعهد، اعضای هیئت علمی متخصص و کارکنان در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی رشتههای مهارتی خواهیم بود.
با توجه به اینکه وظیفه قانونی دانشکدههای مهارتی ایجاد اشتغال نیست؛ اما این دانشکدهها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی خود در این زمینه هم گامهای مؤثری برخواهند داشت.
دانشکدههای مهارتی با توانمندیهایی که دارند، میتوانند جوانان بسیاری را برای اشتغال در جامعه آماده کنند و ما باید با روشها و تبلیغات متنوع و مختلف جوانان کشور را با فلسفه ایجاد و شکلگیری دانشکدههای مهارتی بیشتر آشنا کنیم و بیشک رشتههای مهارتی بهتدریج جذابیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
آنا: ظرفیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی کن را بیان کنید و بفرمائید چه امکانات، تجهیزات و تسهیلاتی برای تحصیل دانشجویان در این دانشکده فراهم شده است؟
سلیمی: استادان متخصص و مجرب که اکثراً ارتباط مؤثر و مفیدی با صنعت دارند، سالن ورزشی چندمنظوره، سالنهای کشتی و تنیس روی میز، سایتهای کامپیوتر، مجهز به سیستمهای بروز، آتلیههای مناسب برای استفاده دانشجویان رشته معماری، کلاسهای درسی هوشمند، کتابخانه مجهز و بوفه و انتشارات مناسب ازجمله ظرفیتهای این دانشکده هستند.
دانشجویانی که در دانشکده مهارت و کارآفرینی تحصیل میکنند، پس از کسب مهارتهای لازم و فراغت از تحصیل میتوانند کسب و کار تخصصی خود را راهاندازی کرده و تبدیل به یک کارآفرین شوند.
آنا: چگونه میتوان محیط آموزشی پرشور و نشاطتری داشت؟
سلیمی: شادابسازی ظاهری محیط دانشکده و کلاسهای درس، پوشش ظاهری مناسب استادان و کارکنان، برگزاری جشنها و مسابقات مختلف و مراسم مذهبی با مشارکت دانشجویان، ایجاد روابط انسانی مطلوب بین همکاران، ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با دانشجویان، معرفی الگوهای مناسب، تشویق کردن و ارزشگذاری برای ایجاد حس عزت و اعتماد به نفس، تقویت و توسعه بازدیدها و اردوهای علمی و تفریحی، توجه به وضعیت بهداشت محیط، دعوت از افراد محبوب و موفق در زمینههای مختلف، استفاده از مشاوران مجرب و دلسوز برای حل مشکلات تحصیلی و تربیتی دانشجویان، ایجاد تفکر مثبت در دانشجویان، القای مفاهیم و ظرایف دینی با شیوههای جذاب و … برخی از عوامل مؤثر به منظور ایجاد و داشتن محیط آموزشی پرشور و نشاط هستند.
آنا: دانشکده مهارت و کارآفرینی کن چه رشتههایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد و پذیرش در این رشتهها به چه صورت است؟
سلیمی: دانشکده مهارت و کارافرینی کن در مقطع کاردانی در رشتههای نرمافزار کامپیوتر، تربیت بدنی و حسابداری؛ مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشتههای مهندسی حرفهای کامپیوتر نرمافزار، سختافزار کامپیوتر، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی و حسابداری و در مقطع کارشناسی پیوسته در رشتههای علوم کامپیوتر، علوم ورزشی و حسابداری در حال فعالیت بوده و پذیرش در این رشتهها بدون آزمون است.
در وضعیت فعلی کشور که نیاز ضروری به کارآفرینی و تولید و اشتغالزایی داریم و مقام معظم رهبری نیز در این مورد تأکید بسیار زیادی دارند، جوانان ما باید به سمت رشتههایی بروند که نیاز کشور را تأمین و از سوی دیگر با تبدیل به تکنیسینهای ماهر آینده شغلی خود را تأمین کنند؛ بنابراین از همه دانشآموزانی که علاقه به تولید و کارآفرینی دارند، دعوت میکنم در یکی از رشتههای این دانشکده ثبتنام کنند.
آنا: برنامههای آتی کوتاهمدت و بلندمدت دانشکده مهارت و کارآفرینی کن را تبیین کنید.
سلیمی: با توجه به مطالعات صورت گرفته و امکانات دانشکده کن، تمهیدات و اقدامات لازم برای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی ورزش و یا مدرسه عالی مهارتی کامپیوتر صورت خواهد گرفت. در این راستا علاوه بر انجام امور اداری و کسب مجوزهای لازم (مطابق بخشنامه های موجود)، نیاز به جذب استادان ماهر و مجرب، انتخاب افراد و توجیه آنها در وظایف محوله، تبلیغ و جذب متقاضیان ورود به این مدارس است.
تدوین روشها و شرح وظایف افراد با توجه به تغییر سیاستها و مأموریتهای دانشکدههای مهارتی، شناسایی مهارتهای مورد نیاز جامعه بر اساس آمایش منطقهای، ارتباط با صنعت و بازار کار و عقد قرارداد برای برگزاری دورههای مهارتی و کوتاهمدت، راهاندازی مرکز مشاوره شغلی و ارائه خدمات به متقاضیان، گسترش تبلیغات و جذب حداکثری، ارتقای کیفیت آموزشهای مهارتی و خدمات ارائه شده به مهارت آموزان، ارائه برنامههای متنوع به منظور بازاریابی و جلب رضایت مهارتآموزان، بهرهگیری از استادکاران ماهر و استادان برجسته و ورود به عرصه فعالیتهای کاربنیان با توجه به مأموریت مدرسه عالی مهارتی برخی از برنامههای کوتاهمدت دانشکده هستند.
برخی از برنامههای بلندمدت دانشکده هم گسترش فعالیتها، ایجاد بانک اطلاعاتی از استادان و استادکاران خبره صنعت و نیازسنجی مشاغل به نیروی کار، افزایش درآمدهای غیرشهریهای از طریق گسترش دورههای مهارت آموزی و کوتاه مدت، تحلیل مستمر بازار و صنعت و شناسایی مشاغل اولویتدار مرتبط با هر یک از رشتههای تحصیلی موجود در دانشکده و در صورت نیاز راهاندازی رشتههای جدید مورد نیاز و ارتقا و بهروزرسانیهای دورههای مهارتی و کوتاه مدت را شامل میشود.
تبدیل به عنوان یک برند در مدارس عالی مهارتی در سطح تهران، محور قراردادن بازار و استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات بخش صنعت، تولید و خدمات به منظور کاهش هزینهها و مدیریت هزینه، تجهیز کلاسها، سایتها و سایر فضاهای آموزشی دانشکده به ابزار نوین آموزشی، عقد قرارداد و تفاهم نامه با مؤسسات، سازمانها، کارخانجات و ارگانهایی که نیاز به تربیت تکنسین ماهر دارند و مدیریت هزینههای جاری دانشکده از طریق برنامه ریزی مناسب و صرفهجویی برخی دیگر از برنامههای بلندمدت دانشکده هستند.
گسترش فرصتهای آموزش مهارتی
آنا: و کلام آخر...
سلیمی: اگر به دنبال موفقیت فرد و جامعه هستیم باید به دنبال ایجاد نگرش مثبت به کار و مهارتآموزی در جوانان و فرزندانمان باشیم و باید بدانیم که تحصیل در شاخههای مهارتی است که مهارت و توانایی بیشتر هنرجویان را سبب میشود و انتخاب رشتههای مهارتی نشانه آیندهنگری است.
دغدغه امروز نظام آموزشی کشور نیز باید گسترش فرصتهای آموزشهای مهارتی بیشتر در جامعه باشد؛ بنابراین برای تغییر روندهای نامناسب گذشته باید با ارائه مشوقهایی به منظور تغییر نگاه جامعه به آموزشهای مهارتی اهتمام ورزیم.
با توجه به ظرفیتهای بسیار عالی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) از جمله استادان و نیروی انسانی توانمند، امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، سخت افزاری و نرم افزاری و …. این واحد دانشگاهی و الحاق آموزشکدههای سما سابق به این واحد و امکان استفاده از این ظرفیتها قطعاً با تلاشها و تدابیر مدیریت جدید دانشگاه و سایر مدیران اجرایی و با همدلی همه همکاران، آینده درخشانی برای دانشکدههای مهارتی و کل مجموعه واحد یادگار امام (ره) در پیش خواهیم داشت.
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/