نقش ارتباطات راهبردی در توسعه اجتماعی جامعه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ ارتباطات راهبردی، ظرفیت جدید و تکامل یافته رسانهای است که با قابلیتهای ویژه و توانمندیهای بالقوه میتواند نقش مهم و تأثیرگذاری در توسعه اجتماعی حوزههای متنوع و در بخشهای مختلف جامعه داشته باشد.
از طرف دیگر مسئولیت اجتماعی، مانند لوح ناشناختهای است که از سوی دستگاههای متولی، مورد بیمهری و بیتوجهی قرارگرفته و عدم مطالبهگری و مسئولیتپذیری و به عبارتی پاسخ دهندگی و پاسخ شنوندگی نامطلوب و درنهایت بیتوجهی به توسعه اجتماعی، موجب شده تا مشکلات زیادی در بطن جامعه به وجود آید.
رسانهها برحسب وظیفه ذاتی خود به اتفاقات و رویدادها، اقدامات عکسالعملگرایی، محصول محوری و گاهی عیبیابی دارند که با معیار توسعه اجتماعی سازگار نیست، بهویژه با ازدیاد افسارگسیخته شبکههای اجتماعی، این اصل مترقی جامعه به محاق فراموشی سپردهشده و زوایا، مشکلات، قابلیتها، توانمندیها و ظرفیتها بهطور سطحی و روبنایی مورد قضاوت قرار میگیرد، بدون اینکه برنامهای برای حل معضلات و پیشبرد امور توسعه اجتماعی داشته باشیم.
دراین بین نقش ارتباطات راهبردی بهعنوان نمونه تکاملیافته رسانه با ارائه فنهای ویژه مانند، اتحاد، همبستگی، یکپارچهسازی و تشویق و ترغیب، اهرم و ارزشآفرینی برند و مذاکره و متقاعدسازی، در واقع میتواند با عملگرایی، مشتری محوری و راهحل یابی، توانمندیها، قابلیتها و نقاط مثبت را علیه ضعفها، فرصتها و ظرفیتها برای رفع تهدیدها به کار گیرد و کمک کند تا با توسعه اجتماعی، جامعهای آرام، سالم و ایمن و در یک کلام، انسانی و قابل زندگی داشته باشیم.
راهبرد ارتباطات و روابط عمومی، بنا دارد تا بر اساس مسئولیت اجتماعی، توانمندیها و فرصتهای موجود، برنامههای توسعه اجتماعی را با ارائه ارتباطات راهبردی در راستای ارزشآفرینی و ارتقای سرمایه اجتماعی مراکز و مجموعههای مختلف کشور تدوین و اجرا کند.
نصرالله شریفی سده؛ کارشناس توسعه اجتماعی و ارتباطات راهبردی
انتهای پیام/4121/
انتهای پیام/