دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1395 - 17:33
مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد خبر داد؛

مرگ زودرس روزانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی‌ها

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP گفت: روزانه هفت میلیون نفر در دنیا به علت انواع آلودگی‌ها در درون و بیرون منازل خود دچار مرگ زودرس می‌شوند که در این میان اهمیت حفظ محیط زیست بیش از پیش آشکار می‌شود.
کد خبر : 79384

به گزارش گروه اجتماعی، آخیم اشتاینر روز شنبه در دومین سمینار بین المللی محیط زیست دین و فرهنگ اظهار کرد: محیط زیست، فرهنگ و دین سه موضوع مهم برای حضور انسان بر روی کره خاکی است. سازمان ملل توانست دنیا را متعهد کند برای مساله‌ای که به تمام جهانیان مرتبط است و آن هم حفاظت از محیط زیست در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
اشتاینر ادامه داد: عملکرد هفت میلیارد جمعیت‌ روی کره زمین، جو کره خاکی را تغییر داده که اگر این روند تغییر نکند و برای نسل‌های آینده شرایط بهتری ایجاد نکنیم قطعا با مشکلات و چالش‌های جبران ناپذیری مواجه خواهند شد. امروزه می‌توانیم تاثیر فعالیت‌های بشری را روی کره زمین اندازه‌گیری کنیم و بر همین اساس فعالیت‌ها را شکل دهیم.
رئیس اجرایی یونپ ادامه داد: در سازمان ملل سعی کردیم دستور کار جدیدی برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم که این دستور کار با 17 هدف تهیه شده است که توجه به توسعه پایدار در آن تاکید شده است.براساس این دستور کار باید پیشرفت اقتصادی براساس تعهد به توسعه پایدار صورت گیرد که نقش مردم در مشارکت و رونق اقتصادی برای رسیدن به این هدف بسیار تاثیرگذار است.
مدیراجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل تاکیدکرد: فرهنگ‌، اعتقادات، ارزش ها و معیارهای اخلاقی جوامع را به هم نزدیک‌تر می‌کند، آنچه در پاریس مورد موافقت قرار گرفت فقط یک شعار نبود بلکه روز گذشته سازمان ملل موافقتنامه‌ای را در همین راستا امضا کرد تا کشورها در کنار هم با چالش‌های محیط زیستی روبرو شوند.
رئیس یونپ ادامه داد: تا چند سال آینده جمعیت زمین به 10 میلیارد نفر خواهد رسید بنابر‌این با این روشی که در پیش گرفته‌ایم و منابع طبیعی را غارت می‌کنیم ادامه یابد دیگر چیزی برای نسل آینده باقی نخواهد ماند.
وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم تفاوت‌های فرهنگی و دینی موجب اختلاف بین جوامع مختلف شود، سازمان ملل و یونت یک نهاد غیرمذهبی هستند اما به فرهنگ و مذهب برای توسعه پایدار احترام می‌گذارند ، رابطه بین انسان و زمین آینده ما را تعیین می‌کند. تخریب محیط زیست فقط برای ایران نیست اما در این کشور مشکلاتی مانند کمبود آب، آلودگی خاک به چشم می‌خورد که باید جدی گرفته شود.
مدیراجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل ادامه داد: روزانه هفت میلیون نفر در دنیا به علت انواع آلودگی‌ها در درون و بیرون منازل خود دچار مرگ زودرس می‌شوند که در این میان اهمیت حفظ محیط زیست بیش از پیش آشکار می‌شود.
اشتاینر گفت: با عملکرد خود در حال تهی کردن اقیانوس‌ها از آبزیان و منابع طبیعی از تنوع زیستی هستیم، به علت توسعه و ایجاد ثروت منابع طبیعی در حال نابودی است.
وی تاکید کرد: من باور دارم که در این سمینارها و صحبت‌ها می‌توانیم آینده بهتری را ترسیم کنیم، موانعی مانند جغرافیا، فرهنگ و دین جوامع را از هم جدا کرده اما برگزاری این گونه سمینارها می‌تواند این موانع را برطرف کند تا تمام دنیا به کره زمین احترام بگذارند.
وی گفت: مشکل امروز ما در طبیعت اقیانوس‌ها و یا جو زمین نیست، بلکه در عملکرد ما انسان‌ها است و اینکه چگونه مسئولانه زندگی کنیم که برگزاری چنین سمینارها را این مشکلات را برطرف و رسیدن به اهداف توسعه پایدار را ترسیم کند که امیدوارم در مدت دو روز برگزاری این سمینار فصل جدیدی از صحبت‌ها در این راستا شکل گیرد.
همایش دو روزه بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ امروز شنبه با حضور رییس جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر منطقه‌ای یونسکو در ایران و نمایندگان 9 مذهب دنیا در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی مرگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته