دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 12:35

معاون بهداشتی وزیر بهداشت: کمبود ویتامین D طی یک دهه اخیر 6 برابر افزایش یافته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه طی 10 سال اخیر کمبود ویتامین D شش برابر افزایش داشته است، گفت: بر این اساس طرح توزیع ویتامین D و قرص آهن را در مدارس آغاز کردیم و نتایج خوبی از این برنامه حاصل شده است، به گونه‌ای که کمبود ویتامین D در بین دختران دانش‌آموزان مشهدی طی یک سال تحصیلی از 75 درصد به 5/6 درصد کاهش یافته است.
کد خبر : 78676

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در همایش سفیران سلامت که با حضور وزیران بهداشت و آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: سفیران سلامت باید برای خود اهدافی داشته باشند که راه رسیدن به این اهداف توسط مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به آنها منتقل می‌شود.


وی با بیان اینکه سفیران سلامت دو هدف مهم دارند افزود: اولین هدف این است که آنها باید از نظر جسمی سالم باشند و بدانند که کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، سلامتی را با خطر مواجه می‌سازد و موجب افزایش وزن می‌شود.


سیاری در ادامه تاکید کرد: نسبت وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر متر شاخص توده بدنی افراد را مشخص می‌کند که اگر این شاخص بین 19 تا 25 باشد نشان می‌دهد وزن افراد مناسب است اما اگر بین 25 تا 30 باشد بیانگر اضافه وزن و 30 به بالا نشان‌دهنده چاقی است، بنابراین از تمام سفیران سلامت می‌خواهیم این میزان را برای خود و خانواده خود اندازه‌گیری کنند و اگر هریک از آنها دچار چاقی یا اضافه‌وزن است، آنها را به تحرک و ورزش دعوت کنند.


معاون بهداشتی وزیر بهداشت با توصیه به اینکه دانش‌آموزان روزانه یک ساعت ورزش و تحرک داشته باشند، گفت: انجام روزانه 30 دقیقه ورزش می‌تواند به سلامتی کمک موثری داشته باشد، بنابراین داشتن تحرک باید یکی از اولویت‌های سفیران سلامت و خانواده آنها باشد.


وی با بیان اینکه داشتن سلامت روحی و نشاط، دومین هدف سفیران سلامت محسوب می‌شود، افزود: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از افسردگی، اضطراب و استرس دوری کنند و یکدیگر را دوست داشته باشند که بر همین اساس سفیران سلامت آموزش داده می‌شوند و باید آموزش‌ها به گونه‌ای باشد که این افراد بتوانند مروجین سلامت در جامعه باشند که این مسئله نیازمند تفکر، تدبر و ادراک بالاست.


معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: آموزش تفکر و ارتقای آن از مسئولیت‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور است که باید مهارت تفکر منطقی و نقادانه و حل مسئله را به سفیران سلامت آموزش دهد و آنها نیز این آموزش‌ها را به همتایان خود ارائه کنند.


وی در ادامه با توجه به اجرای برنامه توزیع قرص آهن و ویتامین D در مدارس دخترانه گفت: ظرف 10 سال کمبود ویتامین D شش برابر شده است که امیدواریم با اجرای این برنامه در مدارس بتوانیم کمبود ویتامین D را در دختران جبران کنیم.


وی افزود: کمبود ویتامین D موجب نرمی استخوان و کج‌ شدن پاها می‌شود، به همین دلیل به دختران دانش‌آموز توصیه می‌شود ماهانه یک عدد ویتامین D مصرف کنند. نتایج تحقیقات در مشهد نشان می‌دهد بیش از 75درصد دانش‌آموزان دختر دچار کمبود ویتامین D بودند که با اجرای برنامه توزیع ویتامین D این آمار به 5/6 دهم طی یک سال تحصیلی کاهش یافت.


معاون بهداشتی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درباره همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت گفت: وزیر آموزش و پرورش یکی از اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت کشور است که فضای همکاری مناسبی با وزارت بهداشت را آغاز کرده که خوشبختانه برنامه‌هایی از قبیل بهداشت دهان و دندان، بوفه مدارس، تغذیه سالم، مدارس مروج سلامت و تالیف کتاب‌های درسی همکاری‌های خوبی با وزارت بهداشت داشته است.


سیاری در پایان خاطرنشان کرد: دکتر هاشمی، وزیر بهداشت نیز یکی از کارآفرینان دولت هستند که فرصت بزرگی را در دوره وزارت خود برای ارتقای سلامت ایجاد کرده‌ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته