دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 12:36
واشقانی فراهانی در آذربایجان غربی مطرح کرد

راه‌اندازی نخستین شهرک فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد ارومیه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد، واحد ارومیه پیشتاز افتتاح نخستین شهرک فناوری در این دانشگاه باشد و مجوز این شهرک را برای آن اخذ کنیم.
کد خبر : 7862

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در آیین افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در سطح کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در راستای فعالیت های پژوهشی و تولیدات دانش بنیان گفت: خداوند را شاکریم که ساختمان مرکز رشد واحد ارومیه در بین 54 مرکز رشدی که به تصویب رسیده در حال افتتاح است، همانطور که در برنامه های ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده، اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای اصلی ورود به عرصه مدیریت است و مسیر فعالیت های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت قطعا از مسیر ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و استقرار آنها در پارک های علم و فناوری عبور می کند.


وی با توجه به بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی خود در 29 شهریور در مورد علم و فناوری، در افق 1404 پیش بینی کردند که 50 درصد از درآمد ناخالص داخلی باید از محل فعالیت های دانش بنیان تامین شود و این موضوع وظیفه تمام دانشگاهیان به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی را که نیمی از بار آموزش عالی کشور را بر دوش می کشد، بسیار سنگین کرده است.








واشقانی:‌واحد ارومیه در کنار راه اندازی مرکز رشد، امکانات و ساختمان بسیار مناسبی دارد و زمینه ساز یک حرکت جدید در سطح دانشگاه آزاد که همان ایجاد شهرک‌های فناوری آزاد است در این واحد فراهم شده و فرصت بسیار مناسبی است که فعالیت های شرکت ها و این شهرک‌های فناوری که بسیار فراتر از فعالیت هایی است که برای پارک های علم و فناوری ترسیم شده آغاز شود

واشقانی اضافه کرد: در افق 1404 اگر برنامه ریزی ما درست باشد باید 25 درصد از تولید ناخالص داخلی توسط شرکت های دانش بنیانی تامین شود که توسط دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان، دانش آموختگان و استادان آن تاسیس شده است؛ در افق های نزدیک تر هم که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم کرده در سال 1396 باید 40 درصد از درآمد دانشگاه از منابع فعالیت های دانش بنیان تامین شود که این وظیفه بسیار سنگینی است و قطعا باید شرکت های دانش بنیان این مسیر را هموار کنند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در کنار راه اندازی این مرکز رشد، امکانات و ساختمان بسیار مناسبی دارد و زمینه ساز یک حرکت جدید در سطح دانشگاه آزاد اسلامی که همان ایجاد شهرک‌های فناوری آزاد است در این واحد فراهم شده و فرصت بسیار مناسبی است که فعالیت های شرکت ها و این شهرک‌های فناوری که بسیار فراتر از فعالیت هایی است که برای پارک های علم و فناوری ترسیم شده است آغاز شود.


این مسئول در تشریح شهرک‌های فناوری اضافه کرد: در این شهرک‌های فناوری افزون بر پارک های علم و فناوری که در آن مستقر خواهند شد، خدمات صنعتی، تجاری و مشاوره ای ارائه خواهد شد و در واقع یک مجموعه کامل است. امیدوارم بتوانیم در اولین فرصت به عنوان پیشتاز مجوز این شهرک‌ را برای واحد ارومیه اخذ کنیم و اولین شهرک فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را در واحد ارومیه افتتاح کنیم. قطعا راه اندازی این مرکز رشد و راه اندازی شبکه فناوری آزاد در واحد ارومیه زمینه ساز رشد و بالندگی خود دانشگاه، ایجاد زمینه برای توسعه استان، به خصوص ایجاد کارآفرینی خواهد بود که یکی از دغدغه های اصلی نظام است.


واشقانی فراهانی گفت: از مسئولین واحد ارومیه و همکاران خودم در سازمان مرکزی انتظار می رود با همدلی و همیاری هرچه بیشتر اهداف بلندی را که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری ترسیم شده به پیش برده و اگر تا دیروز شهید باکری ها با نثار خون پاکشان از مرزهای این سرزمین و شرف و ناموس ملت دفاع کردند در این زمان هم در سنگر جهاد علمی فرزندان این سرزمین بتوانند ما را به قله های رفیع تولید علم و تولید ثروت از علم و رسیدن به جایگاه برتر در منطقه و در تراز جهانی پیروز و موفق گردانند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز ما شاهد آن هستیم که با حضور چندین شرکت و هسته فناور که برای همکاری و فعالیت در این مرکز اعلام آمادگی کرده اند و چندین شرکت دیگر که مراحل صدور مجوز را پشت سر می گذارند و در آینده نزدیک به این مرکز ملحق خواهند شد، مرکز رشد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در حال افتتاح و آغاز فعالیت است.








جوانپور: امیدواریم با کمک معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولین استانی پارک علم و فناوری این واحد نیز در ساختمان گلمان این دانشگاه که مورد بازدید معاونت پژوهشی دانشگاه و هیات همراهشان قرار گرفت به زودی افتتاح و شروع به کار کند

دکتر عزیز جوانپور هروی با توجه به سیاست های دانشگاه مبنی بر ایجاد این مراکز در واحد های دانشگاهی گفت: من امیدوارم افتتاح این مرکز رشد مقدمه ای باشد بر رشد و شکوفایی پژوهش های دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان و منطقه و با توجه به این که یکی از سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی گسترش این شرکت ها و توسعه بحث های پژوهشی و فناوری است، به حول و قوه الهی این گام امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با حضور مسئولین استانی و دانشگاهی برداشته شد.


وی گفت: امیدواریم با کمک معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولین استانی پارک علم و فناوری این واحد نیز در ساختمان گلمان این دانشگاه که مورد بازدید معاونت پژوهشی دانشگاه و هیات همراهشان قرار گرفت به زودی افتتاح و شروع به کار کند.


جوانپور ابراز امیدواری کرد این مرکز بتواند در رشد و توسعه صنعت این استان قدم های موثری برداشته و زمینه فراهم شدن تولید ثروت از علم و زمینه اشتغال جوانان را منجر شود و دانشگاه را از مسیر صرف آموزشی به سمت فعالیت های پژوهشی تحول آفرین و دانش محور هدایت کند.


به گزارش آنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و هیات همراه در حاشیه این مراسم و در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با حضور در مزار شهدای گمنام این واحد و قرائت فاتحه و نثار شاخه گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.


واشقانی فراهانی سپس در آیین نهال کاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه که طی آن صدها اصله نهال در محوطه این دانشگاه کاشته شد، شرکت و اقدام به غرس نهال در محوطه فضای سبز دانشکده فنی این دانشگاه کرد.


برگزاری اجلاس معاونین پژوهش و فناوری واحد ها و مراکز استان آذربایجان غربی، از دیگر برنامه های پیش بینی شده این سفر بود که در این اجلاس دکتر شهریار حسن زاده معاون هماهنگی استان به ارائه گزارش مبسوطی از وضعیت و فعالیت های پژوهشی استان پرداخته و معاونان و مسئولان پژوهشی واحدها و سرپرستان مراکز پیشنهاد، مشکلات و مسائل مربوط به حوزه های خود را مطرح کردند و آخرین بخشنامه ها و آیین نامه های پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته