دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1395 - 12:13

جولان اجاره‌بها در بازار مسکن

در رکود بازار مسکن، بازار اجاره‌بهای خانه‌های نقلی تهران همچنان داغ است.
کد خبر : 76644

به گزارش گروه اقتصادی آنا، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.8 و 11.1 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که فعالان بازار مسکن بارها بر نبود ظرفیت افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها تاکید کرده‌اند.


اگرچه حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران مقایسه اجاره‌بها با سود بانکی و تورم حاکم در جامعه را اقدامی اشتباه قلمداد کرده و از نبود ظرفیت افزایش نرخ‌های اجاره خبر داده است اما از آنجا که مالکان برای تعیین نرخ اجاره‌بها از شاخص‌های منطقی پیروی نمی‌کنند بنابراین بازار فروردین‌ماه اجاره نیز نسبتا داغ است.


روند قیمت اجاره‌‌ همانند نرخ فروش مسکن در متراژهای پایین شیب بیش‌تری نسبت به متراژهای بالاتر دارد چرا که به علت پایین بودن قدرت خرید مردم، میزان تقاضا برای این واحدها بیش‌تر است و همین امر نیز بر گرانی آنها دامن می‌زند.


این در حالی است که به علت نابرابری هزینه‌های جاری خانوار با میزان درآمد آنها هر ساله قدرت مردم برای خرید مسکن کاهش می‌یابد و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای این بخش نیز به علت بالا بودن نرخ اقساط نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان بازار باشد بنابراین مستاجران هر روز با کاهش قدرت خرید مسکن و از سوی دیگر ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها با توجه به روند صعودی آن مواجه می‌شوند.


بر اساس گزارش میدانی خبرنگار آنا، 20 متر سوئیت مسکونی در منطقه یوسف‌آباد به 15 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره داده می‌شود. در محدوده پیروزی نیز 40 متر آپارتمان همراه با پارکینگ و انباری 40 میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.


یک واحد سوئیت 40 متری فلت (بدون اتاق خواب) در منطقه پاسداران با 22 میلیون تومان رهن و ماهیانه 700 هزار تومان اجاره‌بها به متقاضیان واگذار می‌شود.


در منطقه ظفر یک واحد 35 متری با 35 میلیون تومان رهن و ماهیانه 500 هزار تومان اجاره داده می‌‌شود. میزان ودیعه این واحد مسکونی به درخواست مستاجر با اجاره‌بها قابل تبدیل است.


یک واحد 30 متری در منطقه تهرانپارس با 12 میلیون تومان رهن و ماهیانه 350 هزار تومان اجاره آگاهی شده است. همچنین سوئیت 25 متری در وحدت اسلامی با هشت میلیون تومان رهن و ماهیانه 320 هزار تومان اجاره داده می‌شود.


برای اجاره یک واحد مسکونی 40 متری در یادگار امام-دامپزشکی همراه با 20 متر حیاط خلوت 10 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 500 هزار تومان اجاره‌بها در نظر گرفته شده است.


در محدوده نارمک واحد 35 متری با یک اتاق خواب در طبقه دوم با 37 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. سوئیت 35 متری در زعفرانیه 65 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. میزان ودیعه درخواستی با اجاره‌بها قابل تبدیل است.


واحد مسکونی 40 متری یک خوابه در دروس-قلهک با 25 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه یک میلیون و 300 هزار تومان اجاره داده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته