دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

اختصاص160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص تسهیلات‌ 160 هزار میلیارد ریالی به صنایع کوچک و متوسط خبر داد و گفت: این تسهیلات به منظور گره‌گشایی از مشکلات واحدهای این صنایع که فعالیت آنها در سال‌های گذشته متوقف شده است، اختصاص خواهد یافت.
کد خبر : 76415

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده در نخستین گردهمایی سراسری مدیران عالی و استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید تصریح کرد: مقدمات اعطای این تسهیلات پس از هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فراهم شده است و اکنون سیستم بانکی مشغول بررسی این تصمیم است که امیدواریم تا پایان فروردین ماه مصوبه آن برای اجرا ابلاغ شود.


به گفته وی‌ این تسهیلات به حدود دو هزار طرح صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده خواهد شد و همچنین اختصاص یارانه برای کاهش نرخ تسهیلات بانکی اعطایی به این واحدها نیز در دست بررسی است.


نعمت‌زاده به عملکرد برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید‌ در استان‌های مختلف اشاره و عنوان کرد: جلسات این کارگروه در بسیاری از استان‌ها به حل بیش از 50 درصد مشکلات واحدهای صنعتی منجر شده است که نتیجه خوبی به دنبال داشته است این درحالیست که فعالیت هفت هزار واحد صنعتی در سال‌های گذشته در کشور متوقف شده است.


وی به برنامه‌های دیگر این وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل اشاره کرد و گفت:‌ تاکید ما بر بهره‌گیری از توان و ظرفیت تولید داخلی است و فهرستی در این هفته به هیات دولت ارائه می‌شود که بر اساس آن، فهرست اقلام مجاز برای خرید از خارج کشور محدود خواهد شد؛ هرچند برنامه پنجم توسعه اجازه اعمال این محدودیت‌ها را نمی‌داد.


این عضو کابینه دولت یازدهم تاکبد کرد: در صورت موافقت دولت با این فهرست، محدودیت بیشتری برای واردات 300 تا 400 قلم کالا که هم اکنون صادرکننده آنها هستیم، اعمال می‌شود.


وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به کاهش صادرات حدود دو درصدی سال 94 نسبت به سال 93 خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن برجام، در سال 95 باید از فرصت پسابرجام حداکثر استفاده را به عمل آورد.


به گفته وی‌ ‌در سال 94 دو برابر آمار سال 93 واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع کشور ایجاد و تعداد واحدهای صنعتی دانش‌بنیان دو و نیم برابر شده است.


نعمت‌زاده میزان خودروهای فرسوده در کشور را یک میلیون و 200 هزار دستگاه ذکر کرد و گفت:‌‌ با از رده خارج کردن این خودروها، مصرف سوخت خودوروها تا 80 درصد کاهش خواهد یافت که گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و براین اساس این هدف از اسفند 94 آغاز شده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان چکیده و عصاره تجارب اقتصادی سه و نیم دهه انقلاب اسلامی است.


وی درون‌زایی را به عنوان نخستین ویژگی این سیاست‌ها به معنای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی دانست که لازمه آن شناخت این ظرفیت‌ها است.


نعمت‌زاده افزود:‌ باید خود را بشناسیم و از توانمندی‌ها نهایت بهره را ببریم و آن را از طریق برون‌نگری به جهان متصل کنیم، ضمن اینکه باید توجه داشت اقتصاد، علم، تبادل اطلاعات و تجارت مرز نمی‌شناسد و از طریق اطلاعات می‌توان با جهان ارتباط برقرار کرد.


وی، تعامل با جهان و برون‌گرایی را نشات گرفته از درون عنوان کرد و گفت: باید در صنایع پیشرفته کار کنیم و در این راه نباید فکر کنیم مستقل و بی‌نیاز هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته