دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1395 - 15:51
در خطبه‌های نماز جمعه تهران

احمد خاتمی: باید اقتصادمان را طوری بسازیم که تکانه‌های جهانی و غیرجهانی نتواند آن را بلرزاند

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به شعار سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این نام گذاری برای این است که یک گفتمان عمومی شود و معنای این نام گذاری این است که طرح اقتصاد مقاومتی برای امسال نیست، چند سال است که رهبری این را مطرح می کند.
کد خبر : 74178

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: مدتی به امید برجام گذشت، که چه می شود و گشایشی به روی ما ایجاد شود و امید به بیرون بود، بنابر این قدری اقتصاد مقاومتی زمین ماند.


وی افزود: شعار فراوان داده شد. بخش هایی از مقدمات آن هم فراهم شد. رهبری در انتظار اقدام هستند و باید از حالت شعار درآید و خروجی این نام را در آخر سال شاهد باشند. درخصوص شعار اقتصاد مقاومتی چهار نکته وجود دارد، نکته اول تفسیر اقتصاد مقاومتی است که خود رهبری آن را تفسیر کردند؛ که مقاومت اقتصادی یعنی ما اقتصادمان را طوری بسازیم که تکانه های جهانی و غیرجهانی نتواند آن را بلرزاند.


خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: یک روز نفت بشکه ای 140 دلار است و یک روز هم 20 دلار یا 30 دلار است. اقتصاد را به گونه ای ساختن که در تکانه ها نلرزد، این اقتصاد مقاومتی می شود.


وی به نکته دوم اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب برای این که اقتصاد مقاومتی از تفسیرهای گوناگون درآید 10 راه را بیان کردند که اگر این راه ها اجرایی شود، تحقق پیدا کرده است و کلیدی ترین آن رونق تولید است.


خاتمی، نکته سوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تلاش در عرصه فرهنگ کار عنوان کرد و افزود: در بخشی از جامعه ما که می گویند بیکار هستیم، مقصودشان از کار، کار اداری و پشت میز نشستن است که باید در این فرهنگ تجدید نظر شود، کار فقط اداری و پشت میز نشستن نیست و کارهای دیگر هم وجود دارد.


خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: یقین دارم کسانی که کار ندارند، می گویند امکانات در اختیارمان قرار دهید و آماده هر کار شرافتمندانه ای هستیم که البته حق و درست می گویند که امیدوارم دولت در این عرصه تلاش شایسته داشته باشد.


وی به نکته چهارم اشاره کرد و گفت: در ورای این شعار اقتصاد مقاومتی منافع و مصالح ملت و جامعه است، بنابراین نگاه جناحی به این شعار نشود؛ که نگاه جناحی به آن ذبح کردن این شعار است.


خاتمی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند؛ 60 درصد بنگاه های تولیدی یا تعطیل شده است یا با ظرفیت کم کار می کنند، گفت: این مورد، وحشتناک است. اقتصاد مقاومتی این است که بنگاه های تولیدی تعطیل شده تا حد امکان احیا شود و بنگاه هایی که با ظرفیت کم کار می کنند را به ظرفیت کامل برسانند.


وی در خطبه اول نماز جمعه تهران ادامه داد: سال، ماه، هفته و حتی روز که نو می شود، انسان ها سه حالت دارند، حالت اول این است که احوال بعد با احوال قبلشان همانند هم است که امام صادق می فرمایند این گونه افراد بازنده هستند، دیگر، افرادی هستند که به حالت جدید می رسند، یعنی بدتر از گذشته هستند.


خاتمی با اشاره به گروه سوم که احسن الحال محسوب می شوند، اظهار کرد: این گروه سال که نو می شود رفتارشان بهتر می شود حول حالنا الی احسن الحال است.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) تصریح کرد: ایشان شخصیت بزرگی است که شیعه و اهل سنت روایت کرده اند وقتی فاطمه(س) می آمد پیامبر اکرم (ص)به استقبال ایشان می رفت و در روایات متعدد آمده است که پیغمبر فاطمه را پاره تن خود می دانست و می فرمود که هر که ایشان را دوست داشته باشد مرا دوست دارد و هر کس نسبت به ایشان رفتار نادرست داشته باشد آن رفتار نادرست را با من انجام داده است.


وی بر ترویج گفتمان فاطمی در جامعه تاکید کرد و افزود: آنچه در این عرصه مهم است این که گفتمان فاطمه(س) گفتمان رایج جامعه ما باشد؛ آرمان و مسیر فاطمه مسیر ما باشد؛ گفتمان فاطمه(س) گفتمان دین مداری در همه عرصه ها بود.


امام جمعه موقت تهران با تبیین گفتمان حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: در عرصه فردی عبادت ایشان زبانزد عالم بود؛ در عرصه دگردوستی تا صبح برای دیگران دعا می کردند؛ در عرصه حجاب و عفاف، فاطمیون که راه فاطمه(س) را دنبال می کنند، گفتمانشان گفتمان حجاب وعفاف است.


خاتمی تصریح کرد: بنابر روایات تاریخ وقتی حضرت زهرا(س) می خواست برای ایراد خطبه عازم شود، روسری خویش را محکم بست؛ چادر بر سر کرد؛ چون نگینی در جمع بانوان بود و در عین حال یک پارچه سفیدی آویختند و از پشت پرده حضرت خطابه را ایراد فرمود و این سیما و دین مداری فاطمه(س) است.


وی ادامه داد: دومین گفتمان حضرت زهرا موضع داری است؛ آنجا که حق از باطل روشن است، باید موضع داشت و موضع جانبدارانه از حق داشت؛ بی طرفی در این عرصه مثل مخالفت است. در برابر حق سه موضوع وجود دارد؛ موضع مخالفت، بی طرفی و طرفداری از حق است.


خاتمی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) فرموده است کسی که با ما نباشد علیه ما است یعنی چه افرادی که در مقابل مولا شمشیر کشیدند و چه آنها که به اصطلاح جزء ساکتین و قائدین بودند، از نگاه علی(ع) از مخالفین هستند.


وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) آموخت که موضع داری در عرصه حق و دفاع از حق ضرورت است.
امام جمعه موقت تهران به دیگر گفتمان حضرت صدیقه طاهره(س) اشاره کرد و افزود: سومین موضوع ولایت مداری است؛ حضرت زهرا(س) حمایت از ولایت را وظیفه خود می دانست و وظیفه خود می دانست که علی(ع) را تنها نگذارد؛ ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند این شعار شعار فاطمی است.


خاتمی تصریح کرد: شنیده ام برخی ها گفته اند من این شعار را قبول نداریم شما یک حقیقتی را قبول ندارید؛ حقیقتی که ریشه در منش فاطمه(س) دارد و ریشه در آیات و روایت دارد؛ گفتمان فاطمه گفتمان ولایتمداری است؛ گفتمان ایشان این است اگر زیر این آسمان یک علی (ع)باشد فاطمه حامی ایشان است.


وی چهارمین گفتمان را خستگی ناپذیری حضرت فاطمه دانست و خاطرنشان کرد: فاطمه(س) خسته نشد 75 روز یا 95 روز مدام در عرصه ولایتمداری تلاش کرد؛ گاهی سخنرانی کرد و گاهی گریه مدام داشت و گاهی مبارزه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته