دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران توضیح داد؛ موانع جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران چیست؟

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره اجرایی شدن برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور عنوان کرد: خیلی از ما احساس می‌کردیم با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای برجام یک کلید خاموش را روشن کرده‌ایم و به شرایط قبل از تحریم باز می‌گردیم اما این یک فرضیه اشتباه است.
کد خبر : 73483

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره رفع تحریم‌های بانکی نیز بیان کرد: بانک مرکزی عملاً به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم زمانی حدود یک ماه، زمان صرف کرد تا تنها بتواند شرایط خود را برای اتصال به سوئیفت فراهم کند.


وی اظهار کرد: در شرایط پسابرجام نباید انتظار این را داشته باشیم که یک کلید خاموشی را که امروز روشن کردیم، بتوان در همه جا شرایط نورانی و مناسبی داشت؛ چرا که نیازمند زیرساخت‌های مناسب هستیم.


لاهوتی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به مراتب سخت‌تر است، افزود: یک سرمایه‌گذار خارجی مولفه‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌کند و اولین موضوع نیز تطابق فضای کسب و کار کشور با استانداردهای جهانی است و ما در این زمینه از رتبه خیلی خوبی برخوردار نیستیم.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نکته دوم، بحث امنیت سرمایه‌گذاری است و آنان می‌خواهند بدانند سرمایه‌ای که وارد کشور می‌کنند تا چه حد امنیت دارد.


نرخ ارز برای سرمایه‌گذاران خارجی سوال است . سفرای اروپایی در دیدار با نمایندگان اتاق تهران می پرسیدند شما در کشورتان 3 الی 4 نرخ ارز دارید؛ سرمایه‌گذار با کدام نرخ ارز باید وارد فضای کسب و کار ایران شود؟ لذا تا زمان تک نرخی شدن ارز این یکی از مشکلات اساسی و جدی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی است

وی به سفر چند ماه گذشته سفرای اروپایی به ایران و نشست آنها با هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد و گفت: دو نکته در سرمایه‌گذاری خارجی برای سفرای اروپایی،‌سوال بود که یکی از آنها قیمت ارز بود و می پرسیدند که قیمت ارز در نهایت به کجا خواهد رسید و شما در کشورتان 3 الی 4 نرخ ارز دارید و سرمایه‌گذار با کدام نرخ ارز باید وارد فضای کسب و کار ایران شود؟ لذا تا زمان تک نرخی شدن ارز این یکی از مشکلات اساسی و جدی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی است.


لاهوتی افزود: نکته بعدی ثبات در قوانین و شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که مشکلاتی را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند. موارد یاد شده به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط که بخش خصوصی در آنها فعال است، بیشتر نمود پیدا می‌کند. حالا در بخش‌های بالادستی مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو و فولاد ار آنجا که طرف سرمایه‌گذاری خارجی خود دولت است، نگرانیشان کمتر بوده و ضمانت‌های لازم را به نوعی در پروتکل‌های اقتصادی و سیاسی می‌گیرند.


وی تصریح کرد: اما جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید بیشتر در صنایع خرد و کوچک اتفاق بیافتد که متاسفانه به دلیل عوامل یاد شده خیلی جذابتی برای سرمایه‌گذاران خارجی ندارد.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه افزایش امنیت فضای کسب و کار و روشن شدن وضعیت نرخ ارز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود، افزود: دولت نیز باید به نوعی چتر حمایتی خود را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صورت مشترک در صنایع کوچک و متوسط گسترده کند که سرمایه‌گذاران خارجی نیز احساس امنیت کرده و در ایران حضور پیدا کنند.


وی تاکید کرد: این صحبت‌ها به این معنی نیست که هیچ اتفاقی در پسابرجام نیفتاده بلکه در سفری که رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا داشته است، توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده که برای اجرای اولیه مناسب هستند.



لاهوتی خاطر نشان کرد: موضوع قرارداد هواپیمای مسافربری که در بحث اقتصاد کشور تاثیر گذار است و حمل و نقل را تسهیل کرده و امنیت حمل و نقلی را به کشور بازمی گرداند و همچنین بحث توافقاتی که در حوزه فولاد و خدمات فنی و مهندسی و خودرو اتفاق افتاده است تماماً می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند که مستلزم شرایط بعدی برای اجرایی شدن نهایی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته