دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 11:10
رئیس پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران:

نرخ جدید جرایم رانندگی از 25 اسفند اعمال می‌شود/ افزایش 20 تا 100 درصدی نرخ جرایم

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه نرخ جدید جرایم رانندگی پس از لغو در دیوان عدالت اداری، مجدداً دو روز پیش در هیئت وزیران به تصویب رسید، گفت: نرخ جدید جرایم رانندگی از 25 اسفند در سراسر کشور اعمال می‌شود و پلیس برای انجام این کار آمادگی صد در صد دارد.
کد خبر : 71890

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا سردار تقی مهری در حاشیه مراسم آماده‌باش نوروزی همیاران پلیس که صبح امروز در مدرسه حضرت فاطمه(س) واقع در منطقه ستارخان تهران برگزار شد با اشاره به اعمال جرایم تخلفات جدید رانندگی که پس از لغو دیوان عدالت اداری دوباره به هیئت وزیران رفته بود، اظهار کرد: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بعد از 40 سال در سال 89 اصلاح و با تلاش نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی از سال 90 اجرایی شد.


وی افزود: در مواد 21 و 22 این قانون به پیشنهاد نیروی انتظامی و وزارتخانه‌های دادگستری، ‌کشور و راه و شهرسازی و با تأیید هیئت وزیران نرخ جرایم هر سه سال یکبار افزایش پیدا می‌کند. در سال 92 این اتفاق افتاد و در سال 94 هیئت وزیران نرخ جدید جرایم را اعلام کرد. بر این اساس از بین 171 کد تخلفاتی 40 کد تخلفاتی افزایش قیمت پیدا کرد، البته در یک مرحله به دلیل متناسب نبودن افزایش نرخ جرایم با تورم دیوان عدالت اداری اشکالی را به افزایش نرخ جرایم وارد دانست.


رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هیئت وزیران دو روز گذشته مجددا نرخ جدید جرایم را تصویب کرد، عنوان کرد: بر این اساس در جرایم، افزایش 20 تا 100 درصدی وجود دارد و کمتر از 40 مورد از تخلفات، افزایش قیمت داشتند. البته باید گفت تخلفات حالت بازدارندگی دارند و کسانی که اینگونه تخلفات را انجام می‌دهند تعدادشان اندک است. این افراد در سطح جاده، آزادی و امنیت رانندگان دیگر را سلب می‌کنند.


450 نفر کمتر از سال گذشته در تصادفات رانندگی کشته شدند


سردار مهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از سال 84 تا پایان سال 93 بیش از 10 هزار نفر کمتر در تصادفات کشته شدند، عنوان کرد: در 10 ماهه سال 94، 450 نفر کمتر نسبت به سال گذشته کشته شدند؛ این در حالی است که یک میلیون و 400 هزار خودرو به تعداد خودروهای کشور افزوده شده و بیش از یک و نیم میلیون نفر جدیدا گواهی‌نامه دریافت کرده‌اند.


به گفته رئیس پلیس راهور ناجا مردم قوانین را بهتر رعایت می‌کنند و فرهنگ ترافیکی افزایش پیدا کرده است و جرایم تنها حالت بازدارندگی دارند و در واقع جرایم سنگین در خصوص تخلفات حادثه‌ساز اتفاق می‌افتد.


آماده‌باش همیاران پلیس از 19 اسفند


رئیس پلیس راهور با بیان اینکه همیاران پلیس از 19 اسفند ماه به مناسبت آغاز تعطیلات نوروزی و ایام پایانی سال آماده‌باش هستند، اضافه کرد: همیاران پلیس موظف‌اند تا در طول تعطیلات نوروز به افرادی که در طول مسیر دچار تخلف می‌شوند تذکر دهند. از زمانی که این اتفاق با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش به وقوع پیوست فرهنگ ترافیک در سطح جامعه ارتقاء پیدا کرد و نتایج خوبی را به دنبال داشت.


وی ادامه داد: امیدوارم در سال 95 مردم نوروز خوبی را داشته باشند و ما شاهد تصادفات کمتری نسبت به سال‌های گذشته باشیم که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی در طول سفر است. سرعت غیر مجاز، رانندگی با خستگی و خواب‌آلودگی در طول نوروز از جمله عوامل تخلفات حادثه‌ساز هستند.


5 استان رکورددار تصادفات در ایام نوروز


سردار مهری با بیان اینکه پنج استان اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان شرقی و فارس استان‌هایی هستند که بیشترین تصادفات در ایام نوروز در آنها اتفاق می‌افتد، توضیح داد: قریب به 40 درصد واژگونی‌ها به علت خستگی و خواب‌آلودگی در این استان‌ها بوده است و در واقع می‌توان گفت این استان‌ها پر ترددترین محورهای مواصلاتی کشور در ایام نوروز هستند.


پلیس با متخلفان اغماض نمی‌کند


وی با بیان اینکه پلیس راهور در ایام نوروز با متخلفان هیچ‌گونه اغماضی ندارد، گفت: مأموران ما در مسیر و راه‌ها با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کنند و اگر کسی تخلفات حادثه‌ساز همانند حرکت به صورت مارپیچ و از این دست تخلفات انجام دهد صد در صد توسط همکاران من متوقف می‌شود.


کاهش تصادفات در سال 90 با توجه به افزایش نرخ جریمه‌ها


رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال 90 با توجه به افزایش نرخ جرایم تصادفات کاهش داشته است، عنوان کرد: در مسیر‌های تونل توحید، پل طبقاتی صدر و تونل نیایش در هنگام افتتاح تصادفات بسیاری رخ می‌داد اما با نصب دوربین ثبت سرعت و تخلفات، تصادفات به شدت کاهش پیدا کرد. قبل از نصب دوربین تصادفات فوتی در طول توحید بسیار زیاد بود.


واکنش به اظهارات وزیر بهداشت


سردار مهری همچنین در واکنش به سخنان وزیر بهداشت که در همایش رؤسای پلیس راهور گفته بود پلیس راهور با خودروسازان تقیه می‌کند، گفت: یکی از وظایف پلیس شماره‌گذاری وسایل نقلیه است اما این در حالی است که خودروها توسط سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مختلف ذیربط تأیید می‌شوند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست از نظر زیست محیطی و آلایندگی باید خودروها را تأیید کند و در این صورت است که پلیس خودرویی را شماره‌گذاری می‌کند.


وی افزود: امروز خودروهایی که کیسه هوا و ترمز ضد قفل ای بی اس نداشته باشند توسط پلیس شماره‌گذاری نمی‌شوند. هر خودرو حداقل باید دو کیسه هوا داشته باشد. همکاران و کارشناسان پلیس راه در تصادفات سهم خودرو و راننده را مشخص می‌کنند و در تخلفات حادثه‌ساز اعلام می‌شود که چه کسی بیشتر تخلف کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته