دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1395 - 02:20
اردیبهشت سال 94 ورزش ایران روی خط مرگ!

ماجرای عجیب هشت دقیقه آخر بازی تراکتورسازی/ ورق وزارت ورزش به ضرر حسین هدایتی برگشت

ورزش ایران آبستن اتفاقات عجیب و غریب است اما یکی از نادرترین اتفاقات ورزش ایران در اردیبهشت ماه سال 94 رخ داد؛ زمانی که 8 دقیقه مانده به پایان بازی تراکتورسازی و نفت نمانده بود که شایعه تساوی ساپیا مقابل سپاهان جام قهرمانی را از تراکتورسازی ربود.
کد خبر : 71829

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، ورزش ایران در اردیبهشت ماه سال 94 شاهد اتفاقات زیادی بود. مهمترین اتفاقاتی که در این ماه رخ داد،برکناری یک رئیس و درگذشت یک هوادار و یک قهرمان ورزشی بود، اما عجیب ترین اتفاق هم مربوط به فوتبال بود زمانی که 8 دقیقه تا پایان بازی تراکتورسازی و نفت تهران باقی نمانده بود که شایعه تساوی سایپا مقابل سپاهان، هواداران و کادر فنی تراکتور را به اشتباه انداخت و برای چند دقیقه جشن قهرمانی گرفتند.


مهمترین اتفاقات اردیبهشت ماه سال 94 به شرح زیر است:


فرنگی کاران نوجوان دوم شدند


کشتی فرنگی در ابتدای سال 94 با اتفاقات خوبی همراه بود چرا که مسابقات کشتی جام فدراسیون آذربایجان در رده سنی نوجوانان و در بخش فرنگی با عنوان دومی به کار خود پایان دادند.این عنوان با کسب هشت مدال طلا و برنز نمایندگان کشورمان به دست آمد. در این مسابقات پوریا دادمرز، علیرضا نجاتی، محمد سکوند و شایان عفیفی صاحب مدال برنز شدند ضمن اینکه محمدرضا مختاری، رضا کبیری، سعید یوسفی و امین میرزاده هم به مدال طلا دست یافتند.


ملوان باعث مرگ یک هوادار آبی شد


بازی تیم استقلال و ملوان با اتفاق تلخی همراه بود. سعید سیروج یکی از هواداران تیم پایتخت نشین بعد از دریافت گل تساوی این تیم از شدت ناراحتی و تاثر دچار سکته قلبی شد و درگذشت.


یک تیم لیگ برتری تعلیق شد


از دیگر اتفاقات مهم این ماه تعلیق شدن یک تیم از لیگ حرفه‌ای بسکتبال آن هم به خاطر ارتکاب بازیکنان این تیم به دوپینگ بود. بر این اساس تیم هفت الماس قزوین که سابقه زیادی هم از حضور در لیگ حرفه‌ای بسکتبال کشور نداشت به خاطر مثبت اعلام شدن تست دوپینگ 5 بازیکن تا زمان تشکیل کمیته انضباطی و اتخاذ تصمیم قطعی در این زمینه به حالت تعلیق درآمد.


رضازاده باید استعفا بدهد


امور مجامع معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که برابر مقررات، حسین رضازاده نامزد ریاست انتخابات فدراسیون وزنه برداری باید از سمتش در شورای شهر تهران استعفا دهد در غیر این صورت اجازه شرکت در انتخابات را ندارد.



ورق وزارت ورزش به ضرر حسین هدایتی برگشت


رئیس پیشین هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که در فصل‌گذشته در‌ باشگاه پرسپولیس سمت رسمی نداشت فهرست کمک‌های مالی‌اش به این باشگاه را منتشر کرد. براساس فهرست منتشر شده هدایتی رقمی نزدیک به چهار میلیارد تومان به پرسپولیس کمک مالی کرد که در بخش‌های مختلف هزینه شده‌ بود. البته هدایتی در شرایطی این فهرست را منتشر کرد که تا قبل از آزادی حمیدرضا سیاسی از زندان مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار داشت اما پس از آنکه پول قرارداد حمید درخشان را پرداخت کرد و هزینه مالیات برانکو را نیز پرداخت کرد، و البته حمیدرضا سیاسی از زندان آزاد شد ناگهان ورق وزارت ورزش برگشت و وی را عضو هیات مدیره نکردند.



سیاسی استعفا کرد


حمیدرضا سیاسی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که چندماهی را در زندان به سر می‌برد چند روز پس آزاد شدنش با حضور در نشست هیات مدیره از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته این استعفا مورد موافقت اعضای هیات مدیره قرار نگرفت و سیاسی هم تاکید کرد تا اعلام موافقت آنها در باشگاه حضور پیدا خواهد کرد.


استقلال و فولاد خوزستان جریمه شدند


در جریان بازی دو تیم فولاد خوزستان و استقلال تهران از سوی تماشاگران تیم فولاد تخلفاتی مبنی بر پرتاب سنگ، فحاشی به تیم داوری و بازیکنان و پرتاب مواد منفجره صورت گرفت. در همین راستا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طبق ماده 79 آیین نامه انضباطی و با توجه به سوابق قبلی، فولاد خوزستان را به پرداخت 100 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد و تاکید کرد که این تیم در صورت تکرار تخلفات باید دیدارهای خانگی خود در هفته‌های آینده را بدون تماشاگر برگزار کند. همچنین کمیته انضباطی تیم استقلال را هم به دلیل تخلفات تماشاگرانش به مبلغ 30 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.


رئیس فدراسیون اتومبیلرانی برکنار شد


یکی از اتفاقات مهم و بحث برانگیز در این ماه برکناری رئیس فدراسیون اتومبیلرانی بود. حمیدرضا مهرعلی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت که با حکم وزیر ورزش و جوانان از این سمت برکنار شد و محمود صیدانلو، مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی به عنوان جایگزین وی معرفی شد.



سه مدال برنز کشتی گیران جوان در آذربایجان


در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان جام فدراسیون آذربایجان، در رده سنی جوانان علیرضا گودرزی، یونس امامی و جمال عبادی در اوزان ۵۰، ۵۵ و ۶۶ کیلوگرم صاحب مدال برنز شود. اسماعیل محمدی در وزن ۸۴ کیلوگرم دیگرنماینده ایران در این مسابقات بود که از دور رقابت‌ها کنار رفت.


فولاد نوین به لیگ برتر فوتبال صعود کرد


تیم فوتبال فولادنوین اهواز در دیدار خانگی مقابل مس کرمان به پیروزی دست یافت و در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به عنوان تیم نخست گروه، جواز حضور در فصل آینده لیگ برتر را به دست آورد.


قلعه نویی در استقلال ماندنی شد


بر خلاف انتقادهای مطرح شده نسبت به عملکرد تیم استقلال و سرمربی این تیم و گمانه زنی‌هایی که نسبت به برکناری امیر قلعه نویی ایجاد شده بود، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال اعلام کرد که در شرایط فعلی باشگاه با تمام قوا پشت تیم استقلال و امیر قلعه‌نویی سرمربی و کادر فنی خواهد بود.


درگذشت قهرمان اتومبیلرانی در تصادف مرگبار تهران


حمیدرضا کمالی ورزشکار اتومبیلرانی و قهرمان کلاس آزاد ایران در جریان تصاف در یکی از بزرگراه‌های تهران که 6 کشته و مجروح هم داشت جان خود را از دست داد.



روز تلخ فوتبال ایران در آسیا


در چارچوب مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دو نماینده ایران با شکست برابر حریفان‌شان از دور مسابقات کنار رفتند. تیم تراکتورسازی در گروه D و در ورزشگاه یادگارامام (ره) تبریز درحالیکه یک بر صفر از نسف قارشی ازبکستان پیش افتاده بود، متحمل شکست شد و از دور مسابقات کنار رفت. در گروه C هم تیم فولاد خوزستان در مصاف با السد قطر متحمل شکست شد و در فاصله یک هفته مانده به پایان این مرحله از مسابقات شانس صعود به مرحله حذفی را از دست داد.


اردیبهشت سال 94 ورزش ایران روی خط مرگ!


در هفته دوم اردیبهشت ماه سال 94 ورزش ایران باز هم شاهد مرگ و میر بود. یکی از میان پیشکسوتان ورزشکار و یکی هم از میان مدیران با سابقه بودند. ورزشکارانی که در این هفته از بلایای طبیعی جان سالم به در بردند؛ برخی در زلزله و یکی هم در سقوط بهمن!


عزیز‌ اصلی دروازه‌بان پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را هم داشت پس از تحمل یک دوره بیماری در سن 79 سالگی و در بیمارستانی در شهر دوسلدروف آلمان درگشت. اصلی علاوه بر فوتبال در چند فیلم سینمایی نیز ایفای نقش کرده بود.



تیم فوتبال دختران که برای حضور در فستیوال زیر 14 سال آسیا به نپال سفر کرده بود، از وقوع زلزله در این کشور جان سالم به در برد. این تیم که که با شکست برابر بنگلادش از صعود به دیدار نهایی این فستیوال بازمانده بود باید در دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها به مصاف هند می‌رفت اما وقوع زلزله مانع از انجام این بازی شد.‌ البته زلزله نپال زمانی رخ داد که اعضای تیم فوتبال زیر 14 سال دختران برای برگزاری دیدار رده‌بندی خود در ورزشگاه حاضر شده بودند و چون آنها در فضای بازی استادیوم قرار داشتند هیچ مشکلی برای‌شان ایجاد نشد.




سقوط بهمن در ارتفاعات قله اورست باعث شد تا عظیم قیچی‌ساز، کوهنورد ایرانی که برای صعود به بلندترین نقطه جهان تلاش می‌کند به دردسر بیفتد. به گفته قیچی‌ساز وقتی وی در چادرش در حال استراحت بود بهمن مهیب و گسترده‌ای از کوه "پوموری" فرو ریخت که باعث لرزش شدید زمین و مه آلودشدن شدید هوا شد. به خاطر ریزش بهمن و زلزله سه نفر جان خود را از دست دادند اما خوشبختانه برای کوهنورد ایرانی اتفاقی نیافتاد.


خطیب درگذشت


که مدت‌ها به خاطر بیماری سرطان از ورزش دور و تحت مداوا بود در سن 61 سالگی درگذشت. آن مرحوم سال‌ها مدیریت ورزش استان تهران را بر عهده داشت و طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ هم سرپرست فدراسیون کشتی بود. خطیب از خردادماه 1383 تا آذرماه 1384 مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود.



کی‌روش با تفاهم نامه ماندنی شد


نشستی در فدراسیون فوتبال میان علی کفاشیان با حسنی‌خو، نماینده وزارت ورزش و جوانان و کارلوس کی‌روش برگزار شد. در پایان این نشست کی‌روش در راس تیم ملی فوتبال ماندنی شد آن هم با امضای تفاهم‌نامه مشترک سه جانبه که کی روش و مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را متعهد به انجام وظایف تعریف شده خود کرد. این در اتفاق در حالی افتاد که پیش از این احتمال می‌رفت سرمربی پرتغالی تیم ملی از این تیم جدا شود.


نماینده ایران قهرمان تورنمنت بین‌المللی ووشو ارمنستان شد


تیم ووشوی پارس جنوبی موفق شد با کسب ۱۵ مدال طلا و ۲ نقره در تورنمنت بین‌المللی ارمنستان به عنوان قهرمانی دست یابد.


کوراش ایران قهرمان و نایب قهرمان آسیا شد


در پایان مسابقات کوراش قهرمانی آسیا که در لبنان جریان داشت، تیم ملی ایران با کسب کسب ۹ طلا، ۴ نقره و یک برنز در بخش مردان قهرمان شد و در بخش بانوان هم به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.


انصراف رضازاده از انتخابات وزنه‌برداری


حسین رضازاده که چند سالی ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را بر عهده داشت برای حضور در مجمع انتخاباتی این فدراسیون باید به خاطر دوشغله بودند از سمت خود در شورای شهر استعفا می‌داد. این در حالی بود که وی در فاصله یک روز مانده به برگزاری انتخابات وزنه‌برداری از حضور در آن کناره‌گیری کرد در حالی که پیش این اعلام کرده بود علاقه‌ای به خداحافظی با وزنه‌برداری ندارد!


هفت مدال کشتی گیران ایران در جام دانکلوف و نیکولاپتروف


مسابقات کشتی بین‌المللی دانکلوف و نیکولاپتروف در حالی به پایان رسید که تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران در مجموع صاحب هفت مدال در این رقابت‌ها شدند. بر این اساس ایران در کشتی فرنگی توسط افشین بیابانگرد در وزن ۷۱ کیلوگرم و حبیب اله اخلاقی در وزن ۸۵ کیلوگرم صاحب مدال طلا و در اوزان ۶۶ و ۹۸ کیلوگرم توسط امید نوروزی و سید مصطفی صالحی‌زاده صاحب مدال برنز شد. در کشتی آزاد نیز تیم ایران توسط رضا اطری و یدالله محبی در اوزان ۵۷ و ۱۲۵ کیلوگرم صاحب مدال نقره و توسط علی اصغر جبلی در وزن ۶۵ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. همچنین حمید سوریان در وزن ۵۹ کیلوگرم کشتی فرنگی به دلیل ناداوری در دیدار مقابل آنگلوف قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان به مبارزه ادامه نداد و میثم حیدری دیگر نماینده کشورمان در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد مقابل جبلی شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.


علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌بردرای شد


مجمع انتخابات ریاست فدراسیون وزنه‌برداری با حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این مجمع عبدالکریم پورکیانی، منوچهر رضاخانی، مهدی روحانی و سیدعیسی عابدی به نفع علی مرادی از حضور در رای‌گیری انصراف دادند. انتخابات رئیس فدراسیون بین کوروش باقری، احمد سعادتمند، علی مرادی، علیرضا میرزایی و بهروز به‌مند برگزار شد که در پایان رای‌گیری علی مرادی با ۲۴ رای رئیس شد. احمد سعادتمند (۸ رای) و کوروش باقری (۵ رای) دیگر آرای مجمع را به خود اختصاص دادند ضمن اینکه و میرزایی و به‍مند هم رایی کسب نکردند.



کسر قرارداد و محرومیت برای مدافع خاطی پرسپولیس


جلسه رسیدگی به وضعیت محمدرضا خانزاده که بعد از شکست تیم پرسپولیس برابر لخویا در لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر نسبت به یکی از هواداران تیم الفاظ رکیکی را به کار برده بود در محل باشگاه پرسپولیس برگزار شد و طی آن تصمیم گرفته شد ضمن محرومیت خانزاده از بازی برای پرسپولیس تا اطلاع ثانوی، ۳۰ درصد از قرارداد او را کسر شود. در همین رابطه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به فاصله یک روز بعد طی حکمی خانزاده را به مدت 9 ماه محروم کرد.



والیبالیست و بسکتبالیست‌های دوپینگی محروم شدند


قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ دو تن از بسکتبالیست‌ها به دلیل استفاده از ماده ممنوعه استانوزولول با یک درجه تخفیف به دو سال محرومیت از فعالیت‌های ورزشی رسمی محکوم شدند. بسکتبالیست سوم نیز از ماده دیورتیک(ادرار آور) استفاده کرده بود، اما به این دلیل که این دارو برای درمان بیماری فشار خون وی توسط پزشک تجویز شده بود،حکم وی با تخفیف، شش ماه محرومیت از شرکت در فعالیت‌های ورزشی رسمی تعیین شد. همچنین به گفته طباطبایی یک والیبالیست هم به دلیل مصرف دگزامتازون که توسط پزشک برای درمان بیماری وی تجویز شده بود به ۴ ماه محرومیت از شرکت در فعالیت‌های ورزشی رسمی محکوم شد.


نکونام دستیار کی‌روش شد، پیروانی مدیر بزرگسالان


هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مقرر کرد که جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فوتبال به عنوان دستیار در کنار کارلوس کی‌روش کار کند. ضمن اینکه کریم باقری، کاپیتان پیشین پرسپولیس هم به عنوان مدیر تیم ملی انتخاب شد.


کفاشیان نایب رئیس شد!


در جریان برگزاری بیست‌ و ششمین کنگره فوتبال آسیا در منامه بحرین، انتخابات هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد و طی آن علی کفاشیان به عنوان نایب رئیس AFC در منطقه آسیای میانه انتخاب شد. این انتخاب در حالی انجام شد که کفاشیان برای احراز پست نایب رئیسی AFC در منطقه آسیای میانه (منطقه مرکزی) هیچ رقیبی نداشت و بدون برگزاری انتخابات، نایب رئیسی‌اش در کنفدراسیون فوتبال آسیا قطعی شد.


دایی سفیر شد


علی دایی پیشکسوت فوتبال ایران در حاشیه دیدار دوستانه ملی‌پوشان پیشکسوت تیم ملی جام جهانی ۹۸ فرانسه و تیم فوتبال ۹۰ ارومیه، با دریافت لوحی از سوی استاندار آذربایجان غربی به عنوان نخستین سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه معرفی شد.



ایرانی‌ها در صدر بهترین‌های تکواندو جهان


جدیدترین رده‌بندی بهترین‌های تکواندو جهان در حالی اعلام شد که چهار نماینده ایران همچون در جمع‌6 نفر برتر حضور داشتند. بر همین اساس در وزن ۵۸- کیلوگرم فرزان عاشورزاده با همان ۳۰۱/۲۰ امتیاز در صدر قرار دارد. در وزن ۶۸- کیلوگرم بهنام اسبقی با ۲۴۰/۶۴ امتیاز مکان سوم ماه قبل خود را در اختیار گرفت. در وزن ۸۰- کیلوگرم مهدی خدابخش با وجود از دست دادن نزدیک به دو امتیاز همچنان با ۲۸۱/۴۶ امتیاز مکان نخست را به خود اختصاص داد و سجاد مردانی هم دو امتیاز از دست داد ولی با ۱۷۹/۱۱ خانه ششم وزن 80+ کیلوگرم را در اختیار گرفت.


عنوان دهمی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر در اسپانیا


تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر با مجموع ۳ برد مقابل ترکیه (یک شانزدهم نهایی)، اسپانیا و بلاروس و ۲ باخت برابر رومانی (یک هشتم نهایی) و آمریکا در میان ۲۲ تیم شرکت کننده در مسابقات جام جهانی کلاس A اسپانیا در رده دهم قرار گرفت. در بخش انفرادی مسابقات شمشیربازی جام جهانی کلاس A اسپانیا نیز نمایندگان ایران موفق به کسب جایگاه‌های خوبی شدند. بر این اساس و در میان 197 شمشیرباز حاضر در این رقابت‌ها فرزاد باهر ارسباران در رده 57 و مجتبی عابدینی در رده 58 قرار گرفت.علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی نیز به ترتیب در رده‌های 79، 86 و 96 قرار گرفتند.همچنین تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه هم از جام جهانی فرانسه حذف شد.


مزایده پرسپولیس باز هم بی نتیجه ماند


رئیسسازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه مزایده خریدسهام باشگاه پرسپولیس و استقلال‌ برنده‌ای نداشت،‌اعلام‌ کرد‌که‌ شرکت‌های خریدار سهام باشگاه پرسپولیس، شرایط لازم برای شرکت در مزایده را نداشتند.


در‌این راستا‌ شرکت بهنام پیشرو مبلغ اولیه را با تاخیر به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کرد و شرکت استیل آذین ایرانیان یکی از سه شرط لازم اهلیت برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس را نداشت.‌


پیشکسوت عرصه خبر درگذشت


اجل که از همان روزهای ابتدایی سال جاری به سراغ اهالی ورزش و ورزشی نویس آمده همچنان اسب خود را در این عرصه می‌تازد و اینبار جان حسین حصاری را گرفت. حصاری که از ۲۵ سالگی نویسندگی را از مجله دنیای ورزش آغاز کرد و همواره جزو کارشناسان برجسته ورزش ملی کشور بود، در سن 71 سالگی درگذشت. پیکر مرحوم حصاری که در آمریکا اقامت داشت در کالیفرنیا به خاک سپرده شود.



صعود نفت و پرسپولیس


رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا با رقابت دو نماینده باقیمانده ایران در این ماه پیگیری شد که هر دو تیم از مرحله خود صعود کردند. تیم نفت تهران با وجود شکست 3 بر صفر برابر العین امارات به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد. پرسپولیس هم در ورزشگاه آزادی تهران برابر بنیادکار ازبکستان به پیروزی رسید اما به خاطر پیروزی لخویا قطر برابر النصر عربستان به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد تا به مصاف الهلال عربستان بود.


فوتبال ایران درجا زد!


بر‌اساس رده‌بندی فیفا فوتبال ایران در جایگاه چهلم جهان قرار گرفت. ضمن اینکه در میان کشورهای آسیایی نیز ایران با ۶۸۹ امتیاز بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن (۶۱۴)، کره جنوبی (۵۷۵) و استرالیا (۵۳۱) در صدر قرار گرفت.



قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در آسیا


تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده بود با کسب 7 مدال و عنوان قهرمانی به کار خود در این دوره رقابت‌ها پایان داد. در جریان این مسابقات که در قطر برگزار شد، محمد حسین محمدیان، پیمان یاراحمدی، مسعود اسماعیل‌پور،‌علیرضا کریمی(مدال طلا)، بهنام احسن‌پور، کمیل قاسمی(مدال نقره) و یونس سرمستی (مدال برنز) برای کشتی ایران مدال کسب کردند. بهنام داداش‌پور دیگر نماینده ایران بود که از دور مسابقات کنار رفت.


سقوط سوریان در رده‌بندی فرنگی‌کاران جهان


بر اساس رده‌بندی اتحادیه جهانی کشتی حمید سوریان با دو پله سقوط در رده سوم وزن 59 کیلوگرم قرار گرفت. همچنین در وزن 66 کیلوگرم امید نوروزی در رده دوم برترین فرنگی‌کاران ایستاد و افشین بیابانگرد هم جایگاه سوم وزن۷۱ کیلوگرم را به خود اختصاص داد.



تیم کامپوند مردان ایران نایب قهرمان جهان شد


تیم ملی تیراندازی با کمان ایران در بخش کامپوند مردان با کسب سه پیروزی و متحمل شدن یک شکست به مدال نقره مسابقات جام جهانی چین دست یافت. این تیم که با از پیش رو برداشتن تیم‌های سنگاپور، اندونزی و هند به دیدار نهایی این مسابقات در شانگهای چین راه یافته بود برای برگزاری این دیدار به مصاف دانمارک رفت و متحمل شدن شکست نزدیک 233 بر 234 به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد.


لیلا رجبی از آسیا بازماند


لیلارجبی دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی که یکی از پرشانس‌ترین گزینه‌ها برای کسب مدال در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا بود به خاطر مصدومیت قادر به حضور در این دوره مسابقات نشد. این خبر در حالی اعلام شد که رجبی در بخش پرتاب به اردوی آماده‌سازی تیم ملی پیش از اعزام به رقابتهای آسیایی دعوت شده بود.



فرنگی‌کاران ایران قهرمان آسیا شدند


تیم ملی کشتی فرنگی با کسب عنوان قهرمانی به کار خود در مسابقات قهرمانی آسیا پایان داد. این قهرمانی با کسب ۳ مدال طلا توسط رامین طاهری، یوسف قادریان و مهدی علیاری،یک مدال نقره توسط محمدعلی گرایی و دو مدال برنز توسط پیام بویری و بشیر باباجان‌زاده همچنین یک مقام پنجمی (به دلیل مصدومیت) توسط داود عابدین‌زاده و مجموع ۶۳ امتیاز در قطر به دست آمد.


گاو طلایی هلند به جهانبخش رسید


علیرضا جهانبخش، مهاجم ایرانی تیم فوتبال نایمخن هلند عنوان برترین بازیکن لیگ دسته اول هلند ملقب به جوپیلر لیگ را به خود اختصاص داد و جایزه این عنوان که یک گاو طلایی بود را از آن خود کرد. جهانبخش ۲۱ ساله در این فصل از رقابت‌ها موفق شد ۱۲ گل برای تیمش به ثمر برساند و ۱۸ پاس گل داد.



کی‌روش: با قدرت ادامه می‌دهم


به دنبال صحبت‌های وزیر ورزش در مورد سرمربی تیم ملی فوتبال که با موضع گیری علیه وی همراه بود، جلسه اضطراری میان کارلوس کی‌روش با رئیس فدرا سیون فوتبال تشکیل شد تا در مورد وضعیت همکاری کی‌روش با تیم ملی بحث و بررسی شود. کی‌روش بعد از این جلسه اعلام کرد که با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. در همین راستا وی به منظور بررسی وضعیت چند ورزشگاه جهت برپایی اردوی تیم ملی در ترکیه عازم استانبول شد.


پایان کار آسیایی جودوکاران ایران با تنها یک مدال برنز


تیم اعزامی ایران به مسابقات جودو قهرمانی آسیا با کسب تنها یک مدال برنز به کارخود در بخش انفرادی این مسابقات پایان داد. تک مدال ایران در این مسابقات توسط سعید ملایی در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم به دست آمد.


خسوس از هدایت تیم ملی فوتسال کناره‌گیری کرد


خسوس کاندلاس که بعد زمستان سال گذشته به اسپانیا رفت و دیگر به ایران بازنگشت و طی چند ماه گذشته در نامه‌های مختلف به کمیته فوتسال، خواستار مشخص شدن تکلیف قرارداد و پرداخت مطالباتش شده بود که در نهایت با ارسال نامه‌ای به عباس ترابیان، کناره‌گیری‌اش را از سرمربیگری تیم ملی اعلام و تاکید کرد که با شرایط کمیته فوتسال حاضر به ادامه همکاری نیست.


دربی سرخ


دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال اولین دیدار از هفته پایانی این دور از مسابقات لیگ برتر بود. این دیدار با وجودی که تاثیر خیلی زیادی در موقعیت دو تیم در جدول رده‌بندی و یا آسیایی شدن آنها نداشت، خیلی جذاب‌تر از همیشه برگزار شد و در نهایت با یک گل به سود سرخ‌پوشان به پایان رسید. مهدی علیپور تک گل این بازی را در حضور خیل عظیم تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی به ثمر رساند تا پرسپولیس همچون دیدار رفت برنده دربی شود.




سپاهان قهرمان شد


دور چهاردهم لیگ برتر باشگاه‌های ایران با قهرمانی تیم سپاهان به پایان رسید. این پنجمین قهرمانی سپاهان در این مسابقات بود که به لطف پیروزی2 بر صفر برابر سایپا در هفته پایانی و همچنین تساوی دو تیم تراکتورسازی و نفت در تبریز حاصل شد. سپاهان در این فصل از مسابقات در مجموع صاحب ۱۷ برد، ۸ مساوی و ۵ باخت شد و در نهایت با ۵۹ امتیاز و تنها یک اختلاف امتیاز نسبت به تیم دوم جدول یعنی تراکتورسازی صدرنشین شد.



ماجرای عجیب هشت دقیقه آخر بازی تراکتورسازی!


تراکتورسازی ونفت که از شانس‌های قهرمانی بودند، یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر را در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برگزار کردند. این دیدار در شرایطی برگزار شد که تا پیش از آن تراکتورسازی صدرنشین بود و در صورت کسب تساوی یا برد در این بازی و البته تساوی یا شکست سپاهان در دیگر دیدار همزمان به عنوان قهرمانی دست پیدا ‌می کرد؛ این اتفاقی بود که افتاد البته فقط برای چند دقیقه!


دیدار دو تیم تراکتورسازی و نفت با نتیجه تساوی ۳ بر ۳ در جریان بود که خبر رسید دیدار همزمان و تعیین کننده در اصفهان با متوقف شدن سپاهان برابر سایپا به پایان رسیده است. تبریزی‌ها که می‌دانستند که رقم خوردن چنین نتیجه‌ای در نهایت منجر به قهرمانی آنها خواهد شد با شنیدن این خبر جشن قهرمانی به راه انداختند اما با گذشت چند دقیقه مشخص شد که راوی دروغگو بوده چون سپاهان موفق به شکست سایپا و تصاحب جام قهرمانی شده است. بدین ترتیب تراکتورسازی جشن قهرمانی خود را خیلی زود تمام کرد و سومین نایب قهرمانی متوالی خود بسنده کرد.



ادینهو آقای گل شد


ادینهو بازیکن تیم تراکتورسازی تبریز با ۲۰ گل به عنوان آقای گلی دست یافت. این بازیکن در دیدار تعیین کننده تیمش برابر نفت موفق به زدن گل اول تراکتورسازی شد و پاس گل دوم این تیم را هم به آندو تیموریان داد. ادینهو سال ۸۹ که برای تیم مس کرمان بازی می‌کرد نیز با ۲۲ گل آقای گل لیگ ایران شد.


دستور ویژه رئیس جمهوری برای پیگیری اتفاقات تبریز


خبر دروغی که تراکتورسازی تبریز را برای چند دقیقه قهرمان لیگ برتر کرد و حتی منجر به برگزاری جشن قهرمانی در ورزشگاه یادگار امام (ره) شد به قدری حاشیه‌ساز بود که به جلسه هیات دولت هم کشیده شد،به طوریکه محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان گزارشی از رویداد ورزشگاه تبریز ارایه کرد و رییس‌جمهور به وی دستور داد موضوع را مورد رسیدگی دقیق و جدی قرار دهد تا در صورت اثبات تخلف یا تقصیر، برخورد جدی صورت پذیرد.


در همین رابطه گودرزی نیز تاکید کرد که کارشناسان با تماشای فیلم اتفاقات بازی موارد مختلف را بررسی می‌کنند و بدون هیچ چشم پوشی نتیجه آن را اعمال خواهد کرد، ضمن اینکه با دستور وی کمیته بررسی حواشی بازی تراکتور سازی تبریز و نفت تهران در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد. رئیس جمهور در سفر به تبریز هم تاکید کرد با مسببان این اتفاق برخورد خواهد شد.



حسین عسگری قربانی شد!


بعد از اتفاقات تبریز حسین عسگری از ریاست دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال کناره گیری کرد و قرار شد علیرضا‌فغانی هم به کمیته داوران احضار شود و توضیحاتی را ارائه بدهد. عسگری در شرایطی از سمتش کنار رفت که به نظر می رسد او قربانی شد تا ماجرا فروکش کند و گریبان مسئولان دیگر فوتبال را نگیرد!


تکواندو ایران قهرمان جهان شد


رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان با حضور ۸۷۵ تکواندوکار از ۱۳۶ کشور به میزبانی روسیه برگزار شد که با قهرمانی مقتدرانه تیم ملی ایران به پایان رسید.



خریداران جدید سرخابی‌ها مشخص شدند


مزایده چهارم خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد و طی آن۳ خریدار برای پرسپولیس و یک خریدار برای استقلال فرم‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی تحویل دادند. بر این اساس برای باشگاه استقلال تهران، شرکت سرمایه‌گذاری سمند (از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی ایران‌خودرو) مبلغ ۲۹۰ میلیارد و پانصد میلیون تومان پیشنهاد داد.


همچنین بعد از بازشدن پاکت خریداران پرسپولیس مشخص شد ۳ شرکت استیل آذین ایران با مبلغ پیشنهادی میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان، بهنام پیشرو کیش با مبلغ پیشنهادی ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ تومان و شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا) با مبلغ پیشنهادی ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید این باشگاه درخواست رسمی خود را ارائه دادند.



تیم والیبال زیر ۲۳ سال ایران قهرمان آسیا شد


دیدار نهایی مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا میان دو تیم ایران و کره‌جنوبی برگزار شد که طی آن شاگردان پیمان اکبری با کسب پیروزی ۳ بر صفر، قهرمانی نخستین دوره این رقابت ها را از آن خود کردند. این قهرمانی در حالی به دست آمد که تیم ایران با صعود به فینال صاحب سهمیه جهانی شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته