دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سازمان ملی استاندارد: کیفیت بنزین‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد/ بنزین‌های غیر استاندارد وارداتی برگشت می‌خورند

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به جایگاه نظارتی این سازمان در قراردادهای خارجی از پایش کیفیت بنزین با نمونه‌برداری از جایگاه‌های 8 کلان‌شهر خبر داد.
کد خبر : 71464

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا نیره پیروزبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به جزئیات آخرین وضعیت پایش بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: نمونه‌برداری از کلان‌شهرها آغاز شده است و آزمایشگاه تست کیفیت بنزین را در هرمزگان افتتاح کرده‌ایم که بر اساس آن بنزین‌های وارداتی و داخلی را آزمایش می‌کنیم.


وی افزود: بر این اساس از 8 کلان‌شهر کشور شامل تبریز، تهران، اراک، اهواز، البرز، مشهد، شیراز و اصفهان نمونه‌برداری کرده‌ایم و طی سه هفته گذشته نظارت بر انجام آزمون‌های بنزین صورت گرفته است.


پیروزبخت ضمن تأکید بر اینکه انجام آزمون‌های بنزین زمان‌بر است،‌ تصریح کرد: این آزمایش باید به صورت دقیق انجام شود و از کلان‌شهرها نیز نمونه‌برداری بنزین سوپر، معمولی و یورو4 صورت گرفته است.


وی ادامه داد: در این 8 کلان‌شهر بیش از 120 نمونه در دی و بهمن ماه امسال برداشته شده و کار به صورت دقیق در حال انجام است اما گزارش آن تا انتهای امسال به دلیل دقت لازم اعلام رسمی نمی‌شود.


رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین در رابطه برخی اظهارات مبنی بر محرمانه بودن گزارش آزمایش بنزین‌ها تصریح کرد: گزارش کیفیت بنزین محرمانه نبوده و تا پیش از این به دلیل اینکه برنامه‌ریزی برای چگونگی تست آن به تصویب دولت نرسیده بود، این مراحل برنامه‌ریزی به صورت محرمانه به دولت ارائه شد.


وی افزود: در این گزارش محرمانه چگونگی روش، زمان و شهرهای مورد نمونه‌برداری مطرح شده بود اما نتایج آزمون محرمانه نیست و زمانی که نتایج آن نهایی شود اعلام عمومی خواهیم کرد.


پیروزبخت تاکید کرد:در نمونه‌برداری اخیر نیز تلاش شده از همان جایگاه‌های قبلی نمونه‌برداری شود تا در پایان یک گزارش جمع‌بندی شده از میزان ارتقاء کیفیت بنزین در یک سال اخیر ارائه شود.


وی افزود: از سال آینده تعداد نمونه‌ها بیش‌تر شده و شهرها نیز متنوع‌تر خواهند شد. همچنین تعداد جایگاه‌های بیشتری نیز تحت نمونه‌برداری قرار خواهند گرفت.


وی اظهار کرد: تا زمان اعلام نتایج هیچ فردی اعم از وزارت نفت، جایگاه‌داران یا حتی نمونه‌برداران از جایگاه‌هایی که قرار است نمونه‌برداری شود، اطلاع نداشتند بلکه به هر یک از نمونه‌ها یک کد مشخص ارائه شد و نمونه‌گیرها نیز نمی‌دانستند که نمونه متعلق به کدام جایگاه است.


رئیس سازمان ملی استاندارد درباره بنزین‌های وارداتی نیز تصریح کرد: محموله‌های بنزین وارداتی از شمال و جنوب کشور با دقت کنترل شدند که مشخص شد محموله‌هایی که از بنادر شمالی وارد کشور می‌شوند، انطباقی با استانداردهای ایران نداشته بنابراین این محموله‌ها مرجوع شدند.


وی با بیان اینکه اکنون واردات بنزین از شمال کشور با تفاهم صورت گرفته با وزارت نفت متوقف شده است، تصریح کرد: 3 تا 4 محموله بنزین مشکل داشت که می‌توان گفت معضل خاصی در آلودگی شدید هوای کشور ایجاد نمی‌کردند اما از آنجا که ما موظف به کنترل استانداردهای بنزین وارداتی هستیم، کوچکترین موارد عدم انطباق را با جلوگیری از ورود محموله به کشور به اتمام می‌رسانیم.


پیروزبخت از ورود نظارتی سازمان ملی استاندارد به قرارداد ایران‌خودرو و پژو خبرداد و عنوان کرد: این سازمان در مذاکرات اولیه قرارداد پژو حضور نداشته اما پس از سفر فرانسه و امضای توافق‌نامه هماهنگی‌هایی با این سازمان آغاز شد تا استانداردها و مقررات الزامی و مورد نظر سازمان ملی استاندارد رعایت شود.


وی افزود: قرار است کارگروهی میان‌بخشی میان سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران‌خودرو و پژو تشکیل شود تا کیفیت استانداردهای خودروهای جدید به دقت مورد کنترل قرار گیرد.


پیروزبخت به تجدیدنظر در استانداردهای تولید خودرو اشاره کرد و گفت: قرار است این استانداردها با توجه به استانداردهای اروپا بازنگری شده و بر اساس آن تعداد استانداردهای 55 گانه که البته 4 مورد از آنها مرتبط با آلایندگی است، مورد بازنگری قرار گیرد و در تجدید نظر به 82 استاندارد مورد تایید و هماهنگ با ورژن اتحادیه اروپا ارتقاء یابد.


وی با ابراز امیدواری از نهایی شدن تعداد 30 استاندارد در سال 95 عنوان کرد: به طور قطع در سال 95 بخشی از این استانداردها قابل اجرا خواهد بود و باید در شورای عالی استاندارد نیز به تصویب نهایی برسد.


رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: ارتقاء این استانداردها نباید بر روی قیمت خودرو تاثیر بگذارد. هر چند حرف نهایی در این زمینه را شورای رقابت می‌زند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته