دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1394 - 10:26

13 واحد مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از وزارت بهداشت کد اخلاق دریافت کردند

دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از دریافت و ابلاغ کد اخلاق 13 واحد مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر داد.
کد خبر : 71151

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، واحدهای قم، اراک، ارومیه، اردبیل، اهواز، بابل، سبزوار، شاهرود، پزشکی تهران، علوم دارویی تهران، علوم و تحقیقات تهران، کرج و نیشابور موفق به کسب کد اختصاصی اخلاق در حیطه صلاحیت کمیته اخلاق در پژوهش سازمانی شده‌اند.


کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی با هدف نظارت اخلاقی بر پژوهش‌های زیست پزشکی تشکیل می‌شود و در صورت عدم مغایرت با الزامات اخلاقی، برای انجام پژوهش «مصوبه اخلاقی» صادر و در طول انجام تحقیق بر اجرای طرح‌های پژوهشی نظارت می‌کند.


در کشور ما نیز وزارت بهداشت با الهام از آموزه‌ها و فرهنگ اسلامی و ملی و همچنین همراهی با استانداردهای بین المللی، اقدام به تدوین و ابلاغ کدهای اخلاقی کرده است و کمیته‌های اخلاق را برای نظارت اخلاقی در تصویب و اجرای طرح‌های پژوهشی تشکیل می‌دهد.


با توجه به ابلاغیه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فقط تا پایان اسفند امسال کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی مجاز به بررسی و تایید پژوهش‌ها شامل طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌های دانشجویی به صورت گذشته‌نگر هستند و از ابتدای سال آینده به هیچ عنوان مجاز به بررسی طرح‌ها و پایان نامه‌های آغاز شده نخواهند بود و بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تخلف پژوهشی محسوب می‌شود.


واحدهای مجری علوم پزشکی که دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم پزشکی هستند ملزم به داشتن کمیته اخلاق هستند.


معاون علوم پزشکی واحد قم درباره تشکیل دبیرخانه اخلاق پزشکی به آنا گفت: «در راستای رفتارسازی و بهبود وضعیت اخلاق پزشکی باید از راهکارهای متفاوت بهره‌برداری شود که در همین راستا از سال ۱۳۹۱ دبیرخانه اخلاق پزشکی واحد قم آغاز به کار کرد.»



دکتر محمدجواد قاسم‌زاده افزود: «لازم است با برنامه‌ای مناسب متخصصان اخلاق پزشکی در همه مقاطع تربیت شوند و با بهره‌گیری از خدمات آنان در جایگاه‌های مختلف زمینه‌های اعتلای اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت فراهم آید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته