دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 10:16

یک فعال بازار مسکن: مشکل مسکن زمانی حل می‌شود که برای هر دهک تصمیمات متناسب همان دهک اتخاذ شود

دبیر انجمن کارفرمایی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی تهران با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری درباره موضوعی باید همه مباحث به صورت یکپارچه دیده شده و درباره آنها تصمیم‌گیری شود، گفت: تصمیم‌گیری و قائل شدن امکانات به صورت جزیره‌ای حاصلی برای بازار مسکن ندارد و ساختمان در سال 95 از رکود خارج نمی‌شود.
کد خبر : 70930

حمیدرضا سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در زمان تصمیم‌گیری برای پرداخت وام 160 میلیون تومانی مسکن باید دهک‌های نیازمند مسکن مشخص می‌شد، افزود: باید تعیین شود که نیازمندان به مسکن چه دهک‌هایی هستند و این تسهیلات برای چه دهک‌هایی مناسب است.


وی با بیان اینکه در زمان افزایش قیمت دلار به 3 هزار و 500 تومان میزان افزایش دستمزدها حدود 10 درصد بود، تصریح کرد: تا زمانی که رتبه کسب و کار ایران از میان 185 کشور رتبه 130 باشد و قدرت خرید مردم نیز پایین است، نیازمندان به مسکن نمی‌توانند خانه‌دار شوند هرچند که تقاضا در بازار مسکن وجود داشته باشد.


سیفی بیان کرد: باید دید که چند درصد مردم حقوق بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند. عملا 70 تا 80 درصد مردم نمی‌توانند با وضع کنونی دستمزدهای خود خانه بخرند و یا اقساط وام را پرداخت کنند.


وی اظهار کرد: ساختمان از رکود خارج نمی‌شود چرا که طی سال‌های اخیر قیمت‌ها به صورت فزاینده‌ای بالا رفت و به نرخ‌های گزافی رسید.


دبیر انجمن کارفرمایی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی تهران ادامه داد: عده‌ای از افراد هر قدر قیمت مسکن افزایش یابد باز هم توان و قدرت خرید آن را دارند اما بخش قابل توجهی از جامعه به علت افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی از قدرت خرید لازم برای خرید در بازار مسکن برخوردار نیستند.


به گفته وی، اقساط وام 160 میلیون تومانی مسکن نزدیک به 3 میلیون تومان است. چه کسی می‌تواند با حقوق کارمندی اقساط این وام را پرداخت کند؟ ما از ابتدا صورت مسئله را اشتباه می‌نویسیم در حالی که باید همه جوانب سنجیده شود.


سیفی تاکید کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که تنها 40 درصد از مردم حقوق کم‌تر از یک میلیون تومان دریافت می‌کنند بنابراین عملا این 40 درصد نمی‌توانند از وام 160 میلیون تومانی مسکن برخوردار شوند. مشکل بازار مسکن زمانی حل می‌شود که برای هر حوزه و دهک تصمیمات مربوط و متناسب با همان دهک اتخاذ شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ساختمان مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته