دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 13:55

دستور آمریکا به عربستان: طفره نروید، باید پول جنگنده‌های لبنان را پرداخت کنید

روزنامه‌ای لبنانی در گزارشی نوشت در حالی‌که عربستان از تصمیم خود برای تجدید نظر در مشارکت با آمریکا برای خرید جنگنده سوپرتوکانوی ساخت برزیل و اهدای آن به ارتش لبنان خبر داده بود، آمریکا به ریاض دستور داد تا پول جنگنده‌ها را خود بپردازد.
کد خبر : 70299

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه السفیر در گزارشی نوشت:‌ «وزارت امور خارجه آمریکا از موافقت خود با قرارداد 9 ژوئن 2015 (19 خرداد) و التزام همه طرف‌های لبنانی، آمریکایی و سعودی برای فروش جنگنده «ای 29 سوپر توکانو» به لبنان خبر داده است. قراردادی که به‌نقل از جکسون اشنایدر، مدیرکل شرکت برزیلی «امپرایر سکوریتی اند دیونس» قرار بود در نوامبر 2015 (آبان ماه) اجرایی شود.»


این روزنامه لبنانی می‌نویسد: «جان قهوه‌چی، فرمانده ارتش لبنان در سفر اخیرش به واشنگتن در فوریه (بهمن 93) انجام شد، ضمانت‌هایی از آمریکا دریافت کرد تا این جنگنده‌ها در موعد مقرر که همان ژانویه سال 2017 (دی 1395) است تحویل لبنان شود و در همین راستا دو خلبان لبنانی برای فراگرفتن آموزش‌های لازم به برزیل و آمریکا رفتند. با وجود این، اختلاف بر سر منبع پرداخت هزینه‌های مالی که لبنان بخشی از آن را که حدود 20 درصد از قرارداد می‌شود، پذیرفته بود، باقی مانده و عربستان نیز که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را پذیرفته بود از زیر مسئولیت خود شانه خالی کرده است. آمریکایی‌ها از این سناریو سعودی‌ها غافل نشدند و به عربستان دستور داده‌اند تا هزینه‌های مربوط به این قرار دارد را بپردازند.»


جان کری پیشتر در دیدار با عادل الجبیر گفته بود که آمریکا از ارتش لبنان حمایت می‌کند. این اعلام حمایت در حالی انجام شده است که سعودی‌ها از ندادن ضمانت از سوی لبنانی‌ها برای ندادن سلاح به حزب‌الله شاکی شده‌اند.

هنوز مشخص نیست چرا ریاض یک‌جانبه و با ادعای موضع‌گیری‌های ضد عربی اخیر لبنان اقدام به اعلام تجدیدنظر در لغو یا مسدود کردن هدیه میلیاردی خود کرده است. باوجود این، تصمیم عربستان برای تجدیدنظر در اعطای بخشی از این هدیه میلیاردی، باعث افزایش تحرک و فعالیت میان لابی‌های شرکت‌های طرف قرارداد با هدف برگرداندن تصمیم سعودی‌ها شده است.


منابع آگاه گفتند: «وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم عربستان برای لغو هدیه یک میلیارد دلاری شگفت‌زده شده است، به‌ویژه اینکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در دیدار با عادل الجبیر همتای سعودی خود گفته بود که آمریکا از ارتش لبنان حمایت می‌کند. این اعلام حمایت در حالی انجام شده است که سعودی‌ها از ندادن ضمانت از سوی لبنانی‌ها برای ندادن سلاح به حزب‌الله شاکی شده‌اند.»


این منابع افزودند: «آمریکایی‌ها در واکنش به این موضع‌ سعودی‌ها، به عربستان دستور دادند تا مابقی 462 میلیون دلار هزینه مشارکت در قرارداد فروش سلاح به لبنان را بپردازد.»


السفیر نوشت: «اگر این معامله انجام شود، آمریکا شش هواپیمای سوپرتوکانو را همراه با موتورها و تجهیزات مرتبط با تضمین آموزش و پشتیبانی به ارتش لبنان خواهد فروخت.»


در عین حال آمریکا اعلام کرده است که این هواپیماها به ارتش لبنان کمک می‌کند تا برای مقابله با تهدیدهای امنیتی در داخل و مرزهای این کشور از نیروهای زمینی خود با توان بیشتری حمایت هوایی کنند.


هواپیماهای سوپر توکانو ویژه پشتیبانی هوایی از عملیات زمینی هستند که به درخواست برزیل برای استفاده در عملیات‌های شبانه در منطقه آمازون ساخته شده‌اند و می‌توانند در باندهای کوچک و بدون زیرساخت‌های لازم فرود آیند.


این هواپیمای تک و دو صندلی برای خلبانان، با سرعت 593 کیلومتر در ساعت و تا ارتفاع 11 هزار متری پرواز می‌کنند و به انواع مسلسل‌ها و به موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین مجهز هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته