دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 09:06

هشدار آمریکا درباره خطر شکستن سد موصل و وقوع یک فاجعه

سفارت آمریکا در بغداد به شهروندانش هشدار داد و از آنها خواست تا این کشور را ترک کنند تا فاجعه‌ای رخ ندهد.
کد خبر : 70185

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، سفارت آمریکا در بغداد در هشداری بی‌سابقه اعلام کرد: «ما اخبار دقیقی که مشخص کند چه‌زمانی سد موصل می‌شکند، در اختیار نداریم؛ بنابراین از شهروندان خود می‌خواهیم آنجا را ترک کنند. »


از سد موصل برای تولید برق استفاده می‌شود. وضع این سد پس از حمله داعش در سال 2014 که برای مدتی به عملیات تعمیر و نگهداری این سد پایان داد، ‌بدتر شده است. مقام‌های عراقی تلاش می‌کنند خطر شکستن سد را کم جلوه دهند ولی آمریکا به اتباع خود، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.


در پیام هشدارآمیز این سفارتخانه آمده است: «در صورت تخلیه نشدن این منطقه،‌ 500 هزار تا یک و نیم میلیون نفر در آن هنگام در راستای این رودخانه در خطر مرگ قرار دارند. اگر این سد بشکند، ‌مرکز موصل با موجی به‌ ارتفاع 12 تا 15 متر زیر آب خواهد رفت و 500 هزار نفر در چند ساعت جان خود را از دست خواهند داد.»


طبق سناریوی سفارت آمریکا، در موصل و در بخش پایین‌دستی این سد یعنی تکریت،‌ ساکنان باید برای در امان ماندن پنج تا شش کیلومتر از سواحل رودخانه فاصله بگیرند.


این منابع افزودند: «خطر شکستن سد موصل برای برخی دیگر از شهرهای در راستای رودخانه دجله از جمله سامراء و بغداد نیز وجود دارد ولی با توجه به بعد مسافت حدود 24 و 72 ساعت، این خطر کمتر است. با وجود این، با افزایش آب این سد و شکسته شدن آن، بغداد پایتخت عراق که در 400 متری جنوب آن قرار دارد به زیر آب خواهد رفت.»


شکسته شدن سد موصل می‌تواند به‌شدت بر شبکه برق کشور آسیب وارد کند و پایتخت از جمله فرودگاه بین المللی بغداد را به‌مدت چند هفته زیر آب ببرد


حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه گفته بود: «اقدامات احتیاطی انجام شده است ولی احتمال شکستن سد بسیار زیاد است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته