دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1394 - 13:01

وزیر جهاد کشاورزی: عده‌ای نانشان در واردات است/ شهرداری‌ها اجازه عرضه میوه قاچاق در میادین را ندهند

وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات سازمان‌یافته میوه قاچاق به میادین میوه و تره‌بار گفت: شهرداری‌ها نباید اجازه عرضه میوه قاچاق در میادین را بدهند تا این امر کم‌کم صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.
کد خبر : 69831

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمود حجتی در نشت امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم اتفاقات پیش‌آمده در مرز را درباره قاچاق توجیه کنم، افزود: در این باره بیش‌تر نگاه‌ها اقتصادی است در حالی که حسایست ما بیش‌تر بر سر موضوع قاچاق میوه و محصولات کشاروری به کشور مسایل فنی و ورود انواع آفت‌هاست.


وی تصریح کرد: در 10 سال اخیر به علت ورود پرتغال قاچاق به بازار با آفت مگس مدیترانه‌ای که در کشور به حالت قرنطینه‌ بود، مواجه شدیم. همچنین قاچاق زیتون به کشور آفت مگس زیتون را با خود آورد که هزینه‌های بسیاری را بر کشاوزان نیز تحمیل کرد.


حجتی بیان کرد: ما نیز شنیده‌ایم که در برخی نقاط به صورت سازمان‌یافته قاچاق میوه شده و وارد میادین می‌شوند اما من مامور نیستم و باید این امر بررسی و شناسایی شود که ارگان‌هایی مانند وزارت کشور و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این نظارت دارند.


وی با بیان اینکه به علت تنوع اقلیم کشوری دارای مزیت بسیار بالا برای تولید میوه است، تاکید کرد: در محصولاتی مانند خرما، زعفران و انار جزو کشوهرای نخست در زمینه تولید هستیم بنابراین نه تنها به اندازه نیاز بلکه بیش از آن نیز تولید داریم.


وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز باید حدود 800 هزار تن سیب صادر کنیم که در صورت انجام حمایت‌های اولیه می‌توانیم صاردات در ازای واردات هم داشته باشیم.


وی عنوان کرد: تولید مرکبات کل دنیا یکصد میلیون تن است که ایران چهار درصد این تولید را تشکیل می‌دهد بنابراین واضح است که با این ظرفیت تولید در کشور مخالف واردات میوه آن هم به صورت قاچاق هستیم اما مشکلاتی در این باره وجود دارد که همه سازمان‌ها برای حل آن در تلاش هستند.


نباید در بخش تولید محصولات تراریخته دچار افراط و تفریط شویم


حجتی درباره سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات تراریخته در کشور نیز اضافه کرد: در بخش تولید محصولات تراریخته نباید دچار افراط و تفریط شویم و همان قدر باید گفت که تولید سویا در دنیا به صورت تراریخته انجام می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه عمده مراکز تولید ذرت و سویا تراریخته در دنیا آمریکا و برزیل هستند، گفت: اگر قرار بر ورود به بخش تراریخته باشد یقینا با رعایت قوانین و در چارچوب مقررات خواهد بود اما نمی‌خواهیم در بخش محصولات غذایی دست اول در کشور تولید تراریخته داشته باشیم.


خارجی‌ها به دنبال انداختن محصولات خود با ما هستند


وی درباره صادرات محصولات نیز افزود: متاسفانه اغلب هیات‌های اقتصادی خارجی در مراجعت به ایران به دنبال انداختن محصولات خود با ما از طرفی اغلب افراد در پنل‌های اقتصادی داخلی هم به دنبال اخذ مشوق‌هایی برای ورادات هستند واین رنج بزرگ ما در این بخش است.


وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ تجارت در کشور پیش از صادراتی بودن، وارداتی است. صادرات خرما در کشور 100 هزار تن است در حالی که ظرفیت صادرات 600 هزار تن خرما وجود دارد. امیدواریم فرهنگ صادراتی را پیدا کنیم.


حجتی درباره واردات به روسیه و استفاده از فرصت پیش‌آمده در ارتباط با برهم خوردن رابطه این کشور با ترکیه نیز اظهار کرد: در ارتباط با روسیه در ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم می‌شد چرا که ما مبادله کالایی چندانی با این کشور نداشتیم و روسیه برای صادرات خود شرایط سختی به لحاظ موازین بهداشتی در نظر می‌گیرد.


وی تاکید کرد: در مذاکرات اخیر توانستیم تنها برای صادرات محصولات تعدادی محدودی از تولیدکنندگان با روسیه به توافق برسیم. البته به جز مشکل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای صادرات، بحث تطبیق تعرفه‌ها نیز وجود داشت که در سفر اخیر پوتین رییس جمهوری روسیه به ایران این موضوع مورد بحث قرار گرفت.


حجتی تصریح کرد: عمده‌ترین مانع صادرات ایران به روسیه این است که صادر کننده عمده‌ای که بتواند با شرکت‌های زنجیره‌ای این کشور هماهنگ شود، نداریم و باید چند شرکت در قالب کنسرسیوم وارد عمل شوند.


وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: البته کاهش ارزش روبل نسبت به دلار نیز صرفه اقتصادی صاردات برخی محصولات به این کشور را کم کرده چرا که اکنون 60 درصد ارزش روبل نسبت به دلار افت داشته است.


عده‌ای نان‌شان در واردات است


وزیر جهاد کشاورزی از توقف ثبت سفارش گندم خبر داد و گفت: از ثبت سفارش گندم جلوگیری شد تا تدبیری برای تعرفه آن در دولت اندیشیده شود.


حجتی ادامه داد: حداکثر نیاز امسال کشور به واردات گندم دو میلیون تن بود در حالیکه 4/5 میلیون تن با تعرفه صفر برای واردات ثبت سفارش صورت گرفته است. این درحالی است که تعرفه واردات گندم برای کشور همسایه‌ای مانند ترکیه 130 درصد است.


وی مصرف گندم کشور اعم از انسانی، مصارف صنعتی و خود مصرفی‌ها را 13 میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: تا به امروز بیش از نیاز واردات گندم صورت گرفته است.


وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: عده‌ای نان‌شان در واردات است و در صورت لحاظ تعرفه‌ هم صدای‌شان بالا می‌رود.


به گفته وی 70 هزار نانوایی در کشور تحت پوشش شرکت بازرگانی دولتی هستند که ماهیانه 620 هزار تن مصرف گندم دارند.


به گفته وی در سال گذشته به میزان 8 میلیون و 70 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که امسال این میزان از مرز 9/5 میلیون تن عبور خواهد کرد.


وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی یکی دو سال اخیر با وجود همه محدودیت‌ها در کشور توانستیم 160 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری را برنامه‌ریزی کنیم که امسال نیز حدود 150 هزار هکتار بر آن افزوده می‌شود. همچنین 15 هزار هکتار کشت گندم به صورت زراعت- قطره‌ای برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.


به گفته حجتی در سال 92، 800 میلیارد تومان و در سال 93 و 94، یک هزار میلیارد تومان خط اعتباری ویژه برای تسهیلات مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گرفته که به عبارتی تمامی تولیدات کشاورزان در زمینه کمباین و غیره پیش‌خرید شده است.


وی ادامه داد: در سال 92، 3 میلیون و 400 هزار تن و در سال 93، 4 میلیون و 700 هزار تن تولید شکر در کشور صورت گرفته که امسال به میزان 5 میلیون و 700 هزار تن می‌رسد. بر این اساس امسال 300 هزار تن افزایش تولید شکر در بخش چغندر داشته‌ایم.


واردات شکر بیش از نیاز کشور


وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال 92، 2 هزار و 500 تن شکر وارد کشور شد در حالی‌که نیاز سال 500 هزار تن بود و این امر موجب کاهش میزان تولید چغندر از 6 میلیون تن به 2 میلیون تن شد.


وی با بیان اینکه میزان مصرف شکر در کشور 2 میلیون و 100 هزار تن است، اضافه کرد: باید میزان تولید و واردات برای جلوگیری از ایجاد کسری در بازار و جهش قیمت کنترل شود.


حجتی تأکید کرد: بخش پیشین و پسین کشاورزی با تولید آن در ارتباط است و ما در بخش تولید مشکلی نداریم اما پایداری و میزان تولید ما به این بستگی دارد که محصول پس از تولید چه سرانجامی خواهد داشت.


وی با بیان اینکه باید ببینیم در بخش روغن با وزارت جهاد و تولیدکنندگان ما چه کردند؟ عنوان کرد: 70 درصد نیاز روغن کشور در برنامه بلندمدت و 40 درصد آن در افق میان مدت 5 ساله قابل تأمین است اما چرا باید تنها 5 درصد نیاز از طریق تولید داخل تأمین شود.


محصول غیرقابل مصرف عرضه نمی‌شود


وی درباره موضوع برنج آلوده نیز گفت: اگر محصولی آلوده و فاسد باشد یقیناً دستگاه‌های نظارتی کیفیت محصولات مورد عرضه را رصد خواهند کرد و در ارتباط با مواد خام پروتئین دامی این وظیفه برعهده سازمان دامپزشکی و در ارتباط با محصولات غذایی برعهده سازمان غذا و دارو است.


وزیر جهاد کشاورزی با تأکیدبر اینکه هیچ دستگاهی نمی‌تواند خارج از نظام این دو ارگان کار خود را پیش ببرد، اظهار کرد: در مورد زمان مصرف هم روالی تحت عنوان تاریخ مصرف وجود دارد بنابراین نباید این فرض را داشته باشیم که محصول غیرقابل مصرف در حال عرضه است. البته فاسد شدن محصولات امری طبیعی است.


وی عنوان کرد: سالیانه 800 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود که تنها برای یک درصد این میزان تولید انبار و سردخانه داریم و مشکل اصلی ما این است.


وی خاطر نشان کرد: البته امسال 500 هزار تن سیب‌زمینی به آذربایجان صادرات داشتیم. هر چند که صادرات سیب‌زمینی خام به علت پایین بودن قیمت صرفه اقتصادی ندارد و باید برای ایجاد ارزش افزوده سیب‌زمینی را به صورت خلال و یا سایر فرآورده‌های آن صادرکنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته