دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران: پایین نگه داشتن نرخ ارز فرصت‌های شغلی کشور را از بین می‌برد

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر قیمت ارز بر کشور گفت: پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت غیرواقعی، قاچاق و واردات را افزایش می‌دهد و فرصت‌های شغلی را از بین می‌برد.
کد خبر : 69616

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه قطعاً هیچ فرد ایرانی علاقه‌مند به کاهش قدرت پول ملی خود نیست، افزود: تقویت پول ملی نباید با کاهش اشتغال همراه شود زیرا زمانی که نرخ ارز به صورت غیرواقعی پایین نگه داشته شود، واردات و قاچاق افزایش پیدا می‌کند و فرصت‌های شغلی در کشور از دست می‌رود.


وی اظهار کرد: با توجه به اینکه صحبت‌های رئیس جمهوری، وزرا و رئیس کل بانک مرکزی در یک سال گذشته و طی عملکرد دو سال گذشته دولت تدبیر و امید بیشتر مبنی بر حمایت از صادرات بود و نرخ ارز را همیشه منوط می‌کردند به عرضه و تقاضا بدون دخالت دولت و تا به امروز نیز واقعاً همینطور بوده است، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که تا آخر امسال نرخ ارز به 3 هزار و 700 یا 3 هزار و 800 تومان برسد.


لاهوتی عنوان کرد: اگر مروری کنیم بر نرخ ارز می‌بینیم که این نرخ در اسفند ماه سال گذشته 3 هزار و 400 تومان بود و بعد از طی شرایطی به 3 هزار و 700 تومان رسید و می‌توان گفت که تقریباً به تورم سالانه‌ای که در قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف شده بود تا قیمت ارز افزایش پیدا کند و به نرخ متعادل برسد، دست پیدا کرده بودیم و ما نیز پیش‌بینی می‌کردیم تا پایان امسال نرخ ارز بین 3 هزار و 700 تا 3 هزار و 800 تومان برسد.


وی تاکید کرد: در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد و نرخ ارز به 3 هزار و 800 تومان می‌رسید، قطعاً هم قیمت تولید ما رقابتی می‌شد و هم صادرات حالت افزایشی به خود می‌گرفت.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به نرخ ارز در بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ 2 هزار و 997 تومانی در بودجه این سوال را برای فعالان اقتصادی پیش آورد که چطور این افزایش نرخ ارز متعادل با افزایش تورم صورت نگرفته و تنها بخشی از آن افزایش پیدا کرده است لذا دغدغه‌ای بین صادرکنندگان وجود داشت که هدف دولت از این نرخ چه بود است؟


وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز طی دو ماه گذشته نیز کاهش پیدا کرده است، افزود: این کاهش، نرخ ارز را به 3 هزار و 500 تومان رساند.


لاهوتی به وعده بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی ما بر اساس وعده تک نرخی شدن ارز این بود که فاصله قیمت میان ارز مبادله‌ای و ارز آزاد به سمت ارز آزاد خواهد بود. یعنی اینکه نرخ ارز را حدود 3 هزار و 500 تا 3 هزار و600 تومان پیش‌بینی می‌کردیم تا در شش ماه بعد تک نرخی شود اما طی نشستی که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در جلسه اخیر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران داشت، اشاره کرد که نرخ ارز متناسب با یک دوم تورم افزایش پیدا کرده است و در واقع پنج درصد رشد ارز در آن اعمال شده است.


وی به اعتراض صادرکنندگان در این جلسه در مقابل نرخ ارز تعیین شده در بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: وقتی تنها پنج درصد نرخ ارز را رشد می‌دهیم و تورم ما منهی تورم خارجی که تکلیف برنامه پنجم است، حدود 12.5 درصد می‌شود، عملاً کالاهای ایرانی هفت درصد گران‌تر تمام می‌شود و شرایط رقابت با رقبای صادراتی خود در کشورهای دیگر را از دست می‌دهند.


این فعال اقتصادی ادامه داد: سخنگوی دولت معتقد بود که ما پنج درصد رشد را برای نرخ ارز اعمال کرده‌ایم اما از طرف دیگر برای حمایت از صادرات، مشوق‌های صادراتی را در نظر گرفتیم و در واقع به نوعی جبران خسارت می‌کنند که نمی‌دانم چرا سیاست دولت بر این منوال چرخید که پنج درصد نرخ ارز را رشد دهد و اصلاً مبنا و مستند قانونی آن با توجه به برنامه پنجم چه هست؟


وی با بیان اینکه این نرخ ارز، نرخ مناسب صادرات نیست، افزود: این نرخ قبل از صادرات تولید را گران می‌کند.


لاهوتی ادامه داد: اگر نگاه ما به تولید برای مصرف داخل باشد که مشکلی پیش نمی‌آید اما زمانی که ما با رکود مواجه هستیم و تنها راه خروج از آن نیز صادرات است و مهم‌تر از آن ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است که ما باید تولید درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم. باید بتوانیم صادرات را تقویت کنیم و اولین مولفه و فاکتور تقویت آن نیز نرخ ارز است.


وی تاکید کرد: وقتی نرخ ارز واقعی نیست و تورم در کشور وجود دارد و از طرفی نیز این نرخ متناسب با تورم رشد پیدا نمی‌کند، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که کالاهای صادراتی گران و گران‌تر و حضور ایران در بازارهای جهانی کم‌رنگ خواهد شد.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تورم پذیرفته‌شده در جهان حدود دو تا سه درصد است، تاکید کرد: در چنین وضعی ایران با تورم 15 درصدی قرار است تنها پنج درصد نرخ ارز را افزایش دهد و قطعاً دولت نمی‌تواند هفت تا هشت درصد فاصله باقی مانده در این میان را با مشوق‌های صادراتی پر کند.


وی خاطر نشان کرد: اکنون صادرکننده اعتمادی به دریافت این تشویق‌ها ندارند چراکه هنوز صادرکنندگان طلب 360 میلیارد تومانی سال 90 خود را از دولت نگرفته‌اند، بنابراین نرخ ارز ابتدا در تولید و بعد در صادرات تاثیر خواهد گذاشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته