دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1394 - 10:37

نیویورک تایمز: روسیه به همه اهداف خود در سوریه دست یافته است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی از توافق اخیر روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در سوریه نوشت که روسیه به همه اهداف خود در این منطقه دست یافته است.
کد خبر : 69082

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی روسیه (تاس)، روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه نوشت، روسیه با دستیابی به توافق با آمریکا در زمینه برقرار آتش‌بس در سوریه از روز 27 فوریه ( 8 اسفند) به اهداف اصلی خود در این منطقه دست یافته است.


این روزنامه آمریکایی نوشت: «روسیه در ماه سپتامبر (شهریور)، 50 هواپیمای جنگنده خود را به یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر بندری لاذقیه سوریه اعزام کرد و چهار هزار نظامی نیز برای حفاظت از آنها به سوریه فرستاد... در این اقدام، روسیه پنج هدف عمده را دنبال می‌کرد: متوقف کردن روند تغییر رژیم در سوریه که از بیرون از این کشور تشویق می‌شد، بی‌نتیجه گذاشتن طرح‌های واشنگتن برای منزوی ساختن مسکو، اثبات اینکه روسیه متحدی محکم‌تر از ایالات متحده است، به نمایش گذاشتن تسلیحات جدید روسیه و ارائه یک سیاست خارجی جدید برای افکار عمومی روسیه که از جنگ در کشور همسایه اوکراین خسته هستند.»


این روزنامه می‌نویسد، تمامی این پنج هدف تا حدی محقق شده است.


سرمقاله نویس این روزنامه همچنین با اشاره به مصاحبه تلویزیونی اخیر پوتین و تاکید وی بر اهمیت تلاش‌های مشترک روسیه و آمریکا در سوریه می‌نویسد: «آقای پوتین می‌خواست به وضوح اعلام کند که مداخله روسیه در سوریه مانع از آن نوع سقوط فاجعه‌باری خواهد شد که در عراق، لیبی و یمن رخ داد... وی گفت، سوریه می‌تواند نمونه‌ای از اقدامات مسئولانه باشد.»


نیویورک تایمز همچنین به نقل از تحلیلگران می‌نویسد، روسیه می‌خواست حضور خود در سوریه را «تا زمانی که بر انتقال قدرت به یک دولت جدید در این کشور نظارت داشته باشد» ادامه دهد تا اطمینان یابد که دمشق همچنان یک کشور دوست باقی می‌ماند و همچنین نشان دهد که یک انتقال سیاسی می‌تواند از طریق مذاکرات محقق شود، نه از طریق تغیر رژیم.


دکتر الکساندر شومیلیون، کارشناس بلندپایه امور خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه، به نیویورک تایمز گفت، مرحله آخر برای روسیه «حرکت به سمت فرآیند سیاسی از موضع قدرت بود. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید این فرایند چقدر طول خواهد کشید... این بستگی به وضعیت خواهد داشت که در حال حاضر بسیار پیچیده است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته