دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحویل مازاد خودروهای وام 25 میلیونی، با سود 16 درصد/ سهمیه هر خودروساز چقدر است؟

با اعلام مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی مبنی بر موظف شدن خودروسازان برای تحویل ۲۰ هزار خودروی باقیمانده با نرخ ۱۶ درصد به مشتریان، خودروسازان وام این خودروها را با پنج درصد بهره بیش‌تر از بانک دریافت می‌کنند.
کد خبر : 68573

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طبق توافقی بین بانک مرکزی، بانک‌های عامل و خودروسازان، قرار شد 20 هزار خودرو باقی‌مانده با سود 16 درصد تحویل مشتری شود اما منابع مورد نظر آن را بانک‌ها با پنج درصد بهره بیش‌تر به خودروسازان می‌دهند.


علی اصغر میرمحمد صادقی در این باره گفت: در طرح خرید خودرو قرار بود ۱۱۰ هزار فقره وام ۲۵ میلیون تومانی خرید از سوی بانک مرکزی تامین اعتبار شود، اما خودروسازان با انحراف از توافق انجام شده تعداد خودروهای ثبت‌نامی را به ۱۳۰ هزار دستگاه رساندند.


وی افزود: با این حال بانک مرکزی ۲۰ هزار خودروی مازاد بر تعهد را نپذیرفت و تاکنون ۹۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: برای ۲۰ هزار خودروی ثبت نام شده مازاد بر تعهد بانک مرکزی با توجه به مکاتبات زیادی که بین خودروسازان و بانک مرکزی انجام شد توافق کردیم این ۲۰ هزار خودرو با سود ۱۹ درصد از سوی بانک مرکزی تامین اعتبار شود و بانک‌های عامل نیز با سود ۲۱ درصد آنها را پرداخت کند.


وی تاکید کرد: خودروسازان موظف شدند طبق توافق قبلی تسهیلات خودرو برای ۲۰ هزار ثبت نام کننده باقیمانده را با نرخ ۱۶ درصد به مشتریان خود بدهد.


پیشتر میرمحمدصادقی گفته بود: شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل منابع داخلی خودشان نسبت به فروش با همین روش و یا شیوه‌های دیگری که مصلحت می‌دانند، اقدام کنند اما نظام بانکی حداکثر همان 110 هزار دستگاه اعلام شده قبلی را می‌تواند تامین کند.


در طرح بسته خروج از رکود برای خودرو، بانک مرکزی با سود ۱۴ درصد تامین اعتبار می‌کرد و بانک‌ها این تسهیلات را با بهره ۱۶ درصد برای پرداخت به مشتریان به خودروسازان تحویل می‌دادند.


5درصد مازاد از جیب خودروسازان پرداخت می‌شود


معاون بازاریابی و فروش سایپا: با شرایط جدید، برای وامی که پرداخت شده است، هر سال پنج درصد ضرر می‌دهیم، چرا که این منابع را از مشتری با سود 16 درصد گرفته‌ایم ولی برای ما 21 درصد حساب خواهد شد

معاون بازاریابی و فروش سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا عنوان کرد: به ناچار توافق انجام شده را می‌پذیریم.


رضا تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش سود تاثیری بر روی قیمت‌خودروهای مازاد می‌گذارد؟ گفت: ما پذیرفته‌ایم بهره مازاد تعیین شده در این توافق را از جیب خود بپردازیم تا تغییری در قیمت خودروها حاصل نشود.


وی افزود: این خودروها به مشتری‌ها تحویل داده شده‌اند و ما مشکلات ایجاد شده را به مشتریان تسری نداده‌ایم. حدود 17 هزار مشتری وجود دارد که خودروهایشان را تحویل گرفته‌اند و پول آنها را از بانک نگرفته‌ایم و از منابع خودمان تامین کرده‌ایم.


معاون بازاریابی و فروش سایپا ادامه داد: با شرایط جدید، برای خودروهایی که مازاد ظرفیت تحویل داده شده است، هر سال پنج درصد ضرر می‌دهیم، چرا که این منابع را از مشتری با سود 16 درصد گرفته‌ایم ولی برای ما 21 درصد حساب خواهد شد.


تقی زاده گفت: شرکت سایپا 61هزار و 500 دستگاه فروخته است که منابع مالی 44 هزار دستگاه آن را طبق شرایط قبلی گرفته‌‌ایم و 17هزار و 500 دستگاه آن باید با شرایط جدید تحویل شود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا سهم ایران‌خودرو از این 20هزار خودرو کم‌تر است، بیان کرد: ایران‌خودرو 10هزار سهمیه از بانک پارسیان گرفته است و به همین دلیل خودروهای کم‌تری را با این شرایط تحویل مشتری می‌دهد ولی این سهمیه در اختیار سایپا قرار نگرفت.


حدود دو ماه پیش طرح وام‌های 25 میلیونی فروش خودروی داخلی با هدف تحریک تقاضا و به منظور فروش موجودی محصولات ساخته شده شرکت‌های تولیدی آغاز شد ولی پس از 6 روز، به هدف خود رسید و حتی 20 هزار خودرو بیش‌ از میزان معین فروخته شد.


اگرچه این 20هزار خودروی مازاد توسط سایپا و ایران‌خودرو، مانند بقیه خودروها، تحویل مشتریان داده شد اما تا کنون تکلیف تامین منابع مالی این خودروها توسط بانک مرکزی معین نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته