کارشناس صنعت ریلی: راه‌آهن ایران انحصاری است/ صنعت ریلی در اختیار شبه‌دولتی‌ها

یک کارشناس صنعت ریلی با بیان اینکه در 10 سال گذشته در بخش راه‌آهن انجماد قیمتی حاکم بود، گفت: از آنجا که خصوصی‌ها حسابگرانه و با سنجش منافع اقتصادی خود وارد بازار می‌شوند، در سالیان گذشته کم‌تر می‌توان ردپای آنها را در صنعت ریلی مشاهده کرد.

مجید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه برای راه‌اندازی یک رام قطار باید حدودا 30 میلیارد تومان هزینه کرد، افزود: به علت ثابت ماندن قیمت‌ها در 10 سال گذشته، خصوصی‌ها وارد این بخش نشده و تنها شبه‌دولتی‌ها ایفای نقش کردند.


وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد حمل‌ونقل ریلی را توسعه دهد باید میزان مشارکت بخش خصوصی را بالا ببرد که این امر نیز نیازمند نگاه‌ دقیق‌تر و جامع‌تر به این صنعت است.


بابایی ادامه داد: بیش از 90 سال است که صنعت ریلی در ایران وجود دارد و حتی سابقه آن به پیش از استخراج نفت باز می‌گردد اما اکنون عقب‌افتاده‌ترین صنعت در کشور محسوب می‌شود.


دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: صنعت شکست‌خورده راه‌آهن کشور برای خروج از وضع فعلی نیازمند برنامه و سیاست‌های حمایتی از بخش خصوصی برای مشارکت است.


وی اظهار کرد: خبری از حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه کشور نیست و این امر نشان می‌دهد ارزیابی دولت از قابلیت این صنعت برای کمک به سایر صنایع و بخش‌ها ضعیف بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا