دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1394 - 14:51

عربستان حمایت 4 میلیارد دلاری از ارتش لبنان را قطع کرد/ دست کمک لبنان به‌ سوی ایران

عربستان سعودی اعلام کرد که پرداخت کمک‌های مالی به ارتش لبنان را متوقف کرده است.
کد خبر : 68301

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، پیشتر پادشاهی عربستان معاهده نظامی به مبلغ 3 میلیارد دلار بابت خرید سلاح‌های فرانسوی برای ارتش لبنان امضا کرده بود. این کمک‌های مالی قرار بود برای خرید خودروهای زرهی، موشک‌ها، توپخانه‌ها، مهمات و همچنین بالگردها و یک کشتی اعطا شود.


این در حالی است که مقام‌های سعودی اعلام کرده‌اند احتمالا ریاض اعطای کمک مالی یک میلیارد دلاری برای تقویت نیروهای امنیتی داخلی لبنان را نیز متوقف خواهد کرد.


عربستان سعودی در توضیح این اقدام خود اعلام کرد: «این تصمیم به‌دلیل موضع‌گیری لبنان برخلاف منافع عرب‌ها و حمایت دولت از خط‌مشی سیاسی تحمیل شده به‌وسیله حزب‌الله اتخاذ شده است. لبنان همچنین حملات به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد را محکوم نکرد.»


لبنان و امیدواری برای کمک مجدد ایران


از سوی دیگر سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان، در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین گفت: «از مدت‌ها پیش نسبت به این تصمیم عربستان آگاه بوده‌ایم. ما امیدواریم که بار دیگر موضوع هدیه نظامی ایران به ارتش لبنان به جریان بیفتد.»


علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در 7 مهر 1393 با تمام سلام نخست‌وزیر لبنان دیدار و از عزم تهران برای تقدیم هدیه نظامی به ارتش لبنان خبر داد. پس از آن سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان، به ایران آمد تا در جریان جزئیات این هدیه نظامی قرار گیرد.


سمیر مقبل: ما امیدواریم که بار دیگر موضوع هدیه نظامی ایران به ارتش لبنان به جریان بیفتد.

طبق پیشنهاد ایران، قرار بود تا مهماتی از قبیل تیربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ 120 میلی‌متری، مهمات توپ 120 میلی‌متری، توپ و مهمات توپ 60 میلی‌متری، .موشک‌انداز ضد زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ 155 میلی‌متری، دوربین دید در شب، گلوله تانک تی‌ 55 و مهمات تانک تی 55 و مهمات تانک تی‌ 62 در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد.


حزب الله لبنان: عربستان ثابت کرد که حامی تروریسم است


شبکه العالم گزارش کرد: «حزب‌الله لبنان روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی بار دیگر نشان داد که ادعایش در مبارزه با تروریسم واهی است و توقف حمایت مالی این کشور از ارتش لبنان واهی بودن این ادعا را ثابت کرد.»


حزب‌الله افزود: «عربستان ماهیت خود را نشان داد و ثابت کرد که از تروریسم حمایت می‌کند و حامی تسلیحاتی و مالی تروریست‌هاست و در جهان عرب و اسلام فتنه‌انگیزی و مشکل‌آفرینی می‌کند.»


در بیانیه حزب‌الله آمده است: «مقصر دانستن حزب‌الله و وزارت امور خارجه لبنان در توقف حمایت مالی عربستان از ارتش به علت حمایت سیاسی و رسانه‌ای از یمن و ملت مظلوم بحرین و دیگر ملت‌های گرفتار تروریسم سعودی، ترفندی نابه‌جا است که نمی‌تواند هیچ عاقل و خردمندی را فریب دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته