دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قاچاق میوه؛ معضلی که قرار نیست حل شود

حدود یک سال است که واردات میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده است و با توجه به ظرفیتی که تولید داخل دارد، این ممنوعیت ادامه خواهد داشت اما همچنان در بازار میوه و تره‌بار میوه‌های رنگارنگ خارجی به چشم می‌خورد.
کد خبر : 68225

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، واردات میوه‌های گرمسیری مانند موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور بلامانع است و غیر از این موارد واردات باقی میوه‌‌ها و مرکبات ممنوع اعلام شده اما شواهد حاکی از آن است که اکنون انواع میوه‌های خارجی از جمله سیب‌های سبز فرانسوی، نارنگی پاکستانی، پرتقال مصری و ترکیه‌ای، انگور شیلیایی و بسیاری از این دست میوه‌ها در مغازه‌ها به وفور عرضه می‌شود.


این وزارتخانه بارها اعلام کرده است که حتی برای شب عید امسال نیز میوه به اندازه کافی موجود است و برای این ایام پرتقاضا نیز نیازی به واردات میوه نداریم.


سوال اینجاست که با وجود این ممنوعیت چطور این حجم از میوه‌های خارجی در بازار به راحتی خرید و فروش می‌شود در حالی که بسیاری از باغداران کشور دچار مشکلاتی برای فروش محصولات خود هستند؟


معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نخستین هم اندیشی فناوری فیلم‌های پلیمری در کشاورزی در این باره بیان کرد که موضوع قاچاق میوه از سوی این وزارتخانه در نشست‌هایی با ستاد مبارزه با کالا و ارز منعکس و وزیر جهاد کشاورزی هم در مکاتباتی با استانداران واقع در مبادی ورودی کشور، خواستار جلوگیری از واردات میوه قاچاق به کشور شده است.


همچنین محمدعلی طهماسبی مسئولیت جلوگیری از قاچاق میوه را با سازمان میادین میوه و تره‌بار دانست تا از ورود اینگونه از میوه‌ها به داخل غرفه‌ها جلوگیری کند.


وی ورود بی‌رویه میوه‌های قاچاق را نشانه کم‌کاری این بخش عنوان و تاکید کرد: طرح این موضوع از سوی سازمان مزبور که مسئولیتی در برابر ورود میوه قاچاق ندارند، یک حرف غیرمسئولانه است.


طهماسبی ادامه داد: مبارزه با قاچاق وظیفه همه است و در برابر آن مسئولیت دارند. هر کسی در حوزه کار خود باید پاسخگو باشد، در غیر این صورت، واردات بی‌رویه تداوم خواهد داشت که ضرر و زیان آن فقط اقتصادی نیست، بلکه این امر زیان کشاورزان را که اکنون به سختی و با ریسک بالا محصول تولید می‌کنند و در نهایت امکان فروش پیدا نمی‌کنند، در برخواهد داشت.


باماتاکیدهای مکرر وزارت جهاد کشاورزی نیز توانسته است، جلوی ورود حجم عظیمی از انواع میوه‌ها و مرکبات خارجی را به کشور بگیرد و اکنون انواع این محصولات در بازار کشور آزادانه به فروش می‌رسد.


همچنین قابل توجه است که میوه‌ و مرکبات به دلیل حجم بالا و همچنین فاسدپذیری سریع آن‌ها کالاهایی نیستند که مسافران بتوانند وارد کشور کنند.


شرایط حمل‌ونقل و نگهداری این نوع از کالاها و محصولات، ورود حجم بالا از طریق کامیون‌ها یا کانتینرهای یخچالی را می‌طلبد تا از فساد آنها جلوگیری کند و این نوع واردات نیز به دلیل حجم بالا و همچنین نحوه ورود نمی‌تواند به طریقی مخفیانه صورت گیرد.


اما حجم زیاد عرضه میوه‌های خارجی در کشور و مغازه‌های میوه فروشی نشان می‌دهد که قاچاق میوه به یک امر نرمال تبدیل شده است.


این در حالی است که نه تنها نمی‌‌توان سلامت میوه‌هایی را که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند تایید کرد و بارها عنوان شده است که بسیاری از این نوع میوه‌ها به دلیل استفاده زیاد از سم از کشورهای دیگر دیپورت شده‌اند، ضرر بزرگتری نیز برای کشور به همراه دارد که آن نیز پرداخت نشدن عوارض دولت و بر هم خوردن تعادل بازار داخل و ضربه به باغداران داخلی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته