دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1393 - 09:59
عملکرد فدراسیون بوکس در سالی که گذشت

موفقیت‌های بوکس با دستان خالی/ اولین سهمیه المپیک ریو به خانواده بوکس رسید

تیم ملی بوکس ایران در سال 93 در تورنمنت‌های زیادی شرکت نکرد و شاید بتوان گفت که بازی‌های آسیایی اینچئون مهم‌ترین رقابت بوکسورهای ایران در سالی که گذشت بود. مسابقاتی که در نهایت با کسب سه مدال برای بوکسورهای ایران همراه شد.
کد خبر : 6804

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، فدراسیون بوکس ایران در سال 93 چند تورنمنت و رقابت را پیش رو داشت و از همان ابتدای سال رقابت‌های خود را آغاز کرد. آن هم در حالی که این فدراسیون همواره از کمبود بودجه رنج می‌بُرد و مسئولان آن بارها اذعان کردند که با مشکلات عدید‌ه‌ای به دلیل کمبود بودجه دست و پنجه نرم کردند و خواستار نگاه ویژه از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هستند.


**جوانان دست خالی از صوفیه برگشتند


تیم ملی بوکس ایران در نخستین نبرد خود در سال 93 ، فروردین ماه این سال راهی مسابقات قهرمانی جوانان جهان شد. مسابقاتی که که به میزبانی صوفیه بلغارستان برگزار شد. این مسابقات که بوکسورهای جوان در آن شرکت می‌کردند و 437 بوکسور از 98 کشور جهان در آن حاضر بودند برای نمایندگان آسیا، کسب سهمیه مسابقات المپیک آسیایی نانجینگ چین هم محسوب می‌شد.


تیم ملی ایران با ترکیب سجاد قائدی (49 کیلوگرم) سجاد نجفی (56 کیلوگرم) ، هادی ماکویی (60کیلوگرم) ، مهدی روحی زاده (64 کیلوگرم) ، یزدان احمدی (69 کیلوگرم) و صادق روحی (75 کیلوگرم) راهی این مسابقات شد.


غلامرضا کریمی (سرمربی)، علیرضا استکی و اصغر اشرفی به عنوان مربی و همایون اردلان به عنوان سرپرست مسئولیت تیم اعزامی به این رقابت‌ها را برعهده خواهند داشتند. تیم اعزامی به مسابقات جهانی بلغارستان نتوانست مدالی در این رقابت‌ها کسب کند تا بوکس ایران آغاز خوبی در سال 93 نداشته باشد.



**4 مدال رنگارنگ حاصل حضور بوکسورها در روسیه و ازبکستان


رقابت‌های بین‌المللی ازبکستان دومین نبرد برون‌مرزی بوکس ایران محسوب می‌شد. تیم ملی بوکس 22 تا 28 اردیبهشت‌ماه با ترکیب 10 ملی پوش در تورنمنت بین‌المللی ازبکستان شرکت کرد که در پایان این رقابت‌ها تنها علی مظاهری کاپیتان تیم ملی ایران به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافت.


تورنمنت بین‌المللی ازبکستان با حضور 143 بوکسور از 10 کشور برگزار شد،‌ اما همزمان با برگزاری تورنمنت بین‌المللی ازبکستان، روسیه نیز از 22 تا 29 فروردین‌ماه در کشور خود میزبان تورنمنت بین‌‌المللی بود که مسئولان فدراسیون برای آماده شدن هرچه بیشتر ملی پوشان جهت حضور در بازی‌های آسیایی یک تیم 6 نفره را راهی روسیه کردند تا در آن رقابت‌ها نیز نمایندگان کشورمان وارد رینگ شوند.


هر چند که نمایندگان کشورمان در ازبکستان تنها با یک مدال مظاهری به کار خود پایان دادند، ملی‌پوشان حاضر در روسیه در پایان این مسابقات 3مدال نقره و برنز کسب کردند. فروتن‌گل آرا و جهانگیر عراقی نمایندگان اوزان 60 و 75 کیلوگرم مدال نقره و جاسم دلاوری نماینده وزن +91 کیلوگرم مدال برنز مسابقات را کسب کرد.


**ناطق نوری ابقا شد


اردیبهشت 93 برای بوکس ایران مجمع انتخاباتی این فدراسیون را هم به همراه داشت. مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بوکس که روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد، احمد ناطق نوری پس از اینکه 4 نامزد دیگر از حضور در انتخابات انصراف دادند، برای چهار سال دیگر در سمت ریاست فدراسیون بوکس ماندگار شد. اکبر احدی(سرمربی تیم ملی)، عیسی گل‌محمدی (سرمربی تیم پیوند ساپکو در لیگ برتر)، روح‌الله طالبی (ملی‌پوش پیشین بوکس) و عارف صفری دیگر نامزدهای انتخابات بودند که به سود ناطق نوری کناره‌گیری کردند.



**درخشش ملی‌پوشان در چین با 5 مدال


بوکسورهای ایران در تیر ماه این سال از تاریخ 22 تا 29 در تورنمنت بین‌المللی چین حضور پیدا کردند. این مسابقات که در راستای آماده‌سازی ملی‌پوشان برای حضور قدرتمند در بازی‌های آسیایی اینچئون تدارک دیده شده بود با درخشش تیم ملی بوکس ایران همراه شد؛ به نحوی که ملی پوشان 5 مدال رنگارنگ در این مسابقات کسب کردند. در وزن 60 کیلوگرم فروتن گل‌آرا مدال طلا را برگردن آویخت. در وزن 69 کیلوگرم امین قاسمی‌پور مدال برنز بدست آورد. همچنین سجاد محرابی توانست در وزن 75 کیلوگرم مدال نقره این رقابت‌ها را از آن خود کند، احسان روزبهانی هم در وزن 81 کیلوگرم مدال برنز را به دست آورد. مدال نقره وزن+91 کیلوگرم هم به مجید سپهوند رسید. در مجموع ملی‌پوشان ایران توانستند عملکرد خوبی در این مسابقات از خود به جا گذاشته و برای رقبای خود در بازی‌های آسیایی خط و نشان بکشند.


**دبیر پیشنهادی وزارت ورزش به فدراسیون بوکس آمد


در مرداد سال 93 تیم ملی بوکس ایران در هیچ رده سنی مسابقه نداد. تنها اتفاقی که در این ماه برای بوکس رخ داد این بود که علی علیپور دانشمند به عنوان دبیر فدراسیون بوکس انتخاب شد. علی علیپور دانشمند در واقع فرد پیشنهادشده از سوی وزارت ورزش و جوانان برای حضور در صندلی دبیری فدراسیون بوکس بود. این اتفاق در حالی رخ داد که احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون مایل بود تا ناصر طالبی رئیس فعلی فدراسیون اسکی را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب کنند، اما این فرد در آن مقطع که سرپرست فدراسیون اسکی بود با این پیشنهاد موافقت نکرد تا اینکه سرانجام احمد ناطق‌نوری به مسئولان وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داد تا آنها گزینه‌ای را به عنوان دبیر فدراسیون معرفی کنند. سرانجام مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز دانشمند را به عنوان دبیر فدراسیون منصوب کردند.


**وقتی ناداوری طلای روزبهانی را نقره کرد


شهریور ماه و با آغاز بازی‌های آسیایی اینچئون تیم ملی بوکس راهی مهم‌ترین تورنمنت خود در سال 93 شد. هفدهمین‌ دوره این رقابت‌ها در حالی اوایل شهریورماه به میزبانی کره‌جنوبی آغاز شد که تیم ملی بوکس ایران با ترکیب 6 ملی پوش پا به اینچئون گذاشت. مسابقات بوکس بازی‌های آسیایی اینچئون بر طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از 28 شهریورماه تا 15 مهرماه برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها علی مظاهری و جاسم دلاوری نمایندگان وزن 91 کیلوگرم و احسان روزبهانی نماینده وزن 81 کیلوگرم دو مدال نقره و برنز کسب کردند. مدال نقره احسان روزبهانی در این رقابت‌ها در واقع حکم مدال طلا داشت زیرا این دیدار با ناداوری شدید از سوی تیم داروی روبه‌رو شد و به راحتی مدال طلا را از دستانش در بیاوردند.


تیم ملی بوکس ایران تنها توانست 3 مدال در این مسابقات به دست آورد و این در حالی بود که این فدراسیون از حمایت ویژه‌ای از سوی مسئولان ورزش برخوردار نبودند. بوکسورهای ایران با دستان خالی اردوهای خود را پیگیری کردند و در راستای آماده‌سازی خود در تورنمنت‌های متعددی حاضر شدند و رد نهایت توانستند 3 مدال رنگارنگ کسب کنند.



**اولین بلیت ریودوژانیرو به خانواده بوکس رسید


با اینکه سال 93 برای بوکس ایران آغاز خوبی نداشت اما با پایان شیرینی همراه شد. در جایی که نخستین سهمیه مسابقات المپیک 2016 ریو به ورزشکاران این رشته رسید.


احسان روزبهانی بوکسور وزن 81 کیلوگرم تیم ملی ایران، با حضور در چهارمین مرحله مسابقات بوکس حرفه‌ای جهان با شکست نماینده آفریقا سهمیه حضور در المپیک برزیل را کسب کرد. روزبهانی در چهارمین دوره حضور خود در مسابقات بوکس حرفه‌ای جهان روز در بهمن ماه سال 93 در صوفیه بلغارستان برای کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل به مصاف حریف آفریقایی خود رفت و با شکست حریف خود توانست سهمیه المپیک برزیل را کسب کند تا نخستین مسافر برزیل از کشور ایران لقب بگیرد.


احسان روزبهانی برای رسیدن به سهمیه المپیک در 3 مبارزه نخست خود ابتدا 2 پیروزی مقابل نماینده ازبکستان و فرانسه کسب کرد و یک شکست مقابل نماینده روسیه داشت. سرانجام روزبهانی در چهارمین مرحله این رقابت‌ها با شکست نماینده آفریقا حضور خود در مسابقات المپیک ریو را قطعی کرد.



فدراسیون بوکس ایراناز آن دسته فدراسیون‌هایی بوده است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هرچند ملی‌پوشان بوکس ایران به خصوص در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که در صورت فراهم بودن امکانات می‌توانند نتایج درخشان‌تری هم کسب کنند، اما باز هم هنوز نگاه ویژه‌ای را از آن خود نکردند. عملکرد خوب بوکسورهای ایران در سال 93 و کسب سهمیه مسابقات المپیک ، شاید استارتی باشد برای توجه بیشتر وزارت ورزش به این رشته ورزشی و شرایطی را ایجاد کند که ملی‌پوشان این رشته با امید بیشتری راهی مسابقات شوند و با تغییر نحوه نگاه ها به این رشته و یا فراهم شدن حق پخش زنده مسابقات بوکس اسپانسرها جذب بوکس شده و خون تازه‌ای در رگ‌های این رشته جریان پیدا کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته