دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1401 - 11:44

مکرون در مستعمره سابق فرانسه روسیه را کشور استعمارگر خواند

سرزمینی که امروز با نام جمهوری بنین شناخته می‌شود از سال ۱۸۹۴ تا ۱۹۶۰ در اشغال نظامی فرانسه بود.
کد خبر : 671136
4444

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر به بنین، کشوری که ۱۵۰ سال تحت استعمار فرانسه بود، روسیه را یکی از آخرین دولت‌های امپریالیست و استعمارگر جهان توصیف و مسکو را به پیشبرد گونه‌ای از جنگ‌های مرکب متهم کرد.


پنج ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، رئیس‌جمهور فرانسه همچنان لحن خود را نسبت به سیاست‌های ولادیمیر پوتین تندتر می‌کند. متهم کردن روسیه به «استعمارگری» از سوی کشوری که نزدیک به دو قرن با حضور نظامی در قاره آفریقا بسیاری از سرزمین‌های این منطقه را زیر سیطره خود داشت، عمدتاً با واکنش انتقادآمیز جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای چپ‌گرای فرانسه مواجه شده است؛ کشوری که هیچ‌گاه از قربانیان تاریخ استعماری خود در آفریقا عذرخواهی نکرده است.


سرزمینی که امروز با نام جمهوری بنین شناخته می‌شود از سال ۱۸۹۴ تا ۱۹۶۰ در اشغال نظامی فرانسه بود.


مکرون در دومین ایستگاه سفر منطقه‌ای خود به آفریقا، پس از کامرون به جمهوری بنین رفت. رئیس‌جمهوری فرانسه در یک نشست خبری مشترک با پاتریس تالون، رئیس‌جمهوری بنین در شهر بندری پوتونو گفت: «روسیه [با تصمیم] به اشغال کشور همسایه، یکی از آخرین قدرت‌های امپریالیستی استعمارگر است.»


این سفر و انتقادهای پرشمار از سیاست‌های مسکو هم‌زمان با دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با رهبران آفریقایی انجام می‌شود. به نظر می‌رسد مکرون تلاش می‌کند تا مانع از نزدیک‌تر شدن و وابستگی بیشتر دولت‌های آفریقایی به روسیه شود. مسکو، در دوران جنگ سرد و استعمارزدایی، یکی از متحدان دیپلماتیک و بعضاً نظامی استقلال‌طلبان بود. ایفای نقش پررنگ حماتی از جنبش‌های استعمارستیز از اواسط دهه ۱۹۶۰، از سوی اتحاد جماهیر شوروی به جمهوری خلق چین و متعاقباً به کشورهای پیرامونی بلوک شرق و جنبش عدم تعهد، ازجمله کوبا واگذار شد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته