دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«پیچ» پرتاب شد، رویازی جان گرفت/ ثبت‌نام در رویداد انیمیشن حوزه هنری تا ۲۲ مرداد تمدید شد

ثبت‌نام در«چهارمین دوره رویداد پرتاب انیمیشن رویازی» که آبان ماه امسال برگزار می شود، تا ۲۲ مرداد تمدید شد.
کد خبر : 670861
رویازی

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری «چهارمین رویداد پیچ انیمیشن رویازی» ظهر امروز در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری برگزار شد.


در این نشست، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری با اشاره به این که هدف این رویداد هنری، برقراری عدالت فرهنگی بین هنرمندان ساکن پایتخت و سایر فعالان حوزه پویانمایی در سراسر کشور است افزود: در همین ابتدا از شما اهالی رسانه درخواست یک همیاری را دارم. ما برای این که معادل فارسی مناسبی برای واژه «پیچینگ» و پیچ ایده‌های انیمشن داشته باشیم، با تعدادی از مترجمان و زبان‌شناسان جلساتی را داشتیم. در نهایت این پیشنهاد را داریم که از عبارت «رویداد پرتاب ایده» برای این مفهوم استفاده کنیم.


امیررضا مافی اظهار کرد: در فرهنگ‌ لغت‌های انگلیسی، «پیچ» را به «پرتاب دقیقی که به هدف بخورد» ترجمه کرده‌اند. البته در ادبیات فرهنگی و فعالیت‌های مربوط به کسب و کار، «پیچ» یعنی ارائه ایده و طرح در یک چارچوب مشخص برای جذب سرمایه‌گذار یا خریدار و «پیچینگ» هم همان جلسه پیچ یا ارائه ایده و طرح است. پیشنهاد استفاده از واژه «پرتاب» به جای «پیچ» با این که حاصل تحقیق و مشورت است، امّا قطعاً به نقد و بررسی اهالی فن و اصحاب رسانه نیاز دارد و ما از این انتقادات استقبال خواهیم کرد.


وی گفت: شاید در ابتدا این تغییر و کاربردی‌شدن آن سخت باشد، اما این عبارت چندان هم دور از حقیقت نیست چراکه ما اتفاقاً ایده‌ها را با هدف مشخصی پرتاب خواهیم کرد. «رویازی»، رویداد پرتاب ایده‌های انیمیشن از سوی ایده‌پرداز به سمت سرمایه‌گذار است. این یک پیشنهاد است؛ به هر حال ما نیازمند خلق ادبیات و واژگان بومی شده هستیم. اگر این اتفاق در صنایع فرهنگی رخ ندهد، همگی دچار مشکل می‌شویم.


مافی افزود: «رویازی» اولین رویداد پیچ انیمیشن در ایران است که توسط مرکز انیمیشن حوزه هنری با حمایت سازمان سینمایی سوره و با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف برگزار می‌شود. در این رویداد، تولیدکنندگان خلاق ایرانی طرح‌های انیمیشنی خود را پیش روی صاحبان سرمایه ارائه می‌کنند و «رویازی» در مقام یک بسترساز، زمینه ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند. سه دوره قبلی «رویازی» با حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مختلف در تهران برگزار شده‌ است.


«پیچ» پرتاب شد، رویازی جان گرفت/ تمدید ثبت‌نام در رویداد انیمیشن حوزه هنری تا ۲۲ مرداد تمدید شد


مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: فراخوان «چهارمین دوره رویداد پرتاب انیمیشن رویازی» از دو ماه پیش آغاز شد تاکنون ۶۰ ثبت‌نام از استان‌های مختلف صورت گرفته است. قرار بود مهلت ثبت‌نام تا اول مرداد ماه باشد که با نظر همکارانم مقرر شد مهلت ثبت‌نام تا شنبه ۲۲ مردادماه ادامه پیدا کند. بلافاصله پس از این تاریخ، منتورینگ و آموزش‌های اختصاصی آغاز خواهد شد که تا اواخر مهرماه ادامه دارد. در نهایت «چهارمین رویداد پرتاب انیمیشن رویازی» آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.


مافی افزود: انیمیشن سینمایی «مسافری از دایتیا» از خراسان‌رضوی، انیمیشن سینمایی «رویا شهر» از کاشان و مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» از استان قزوین سه طرح از طرح‌های حاضر در ادوار قبلی رویداد «رویازی» هستند که توانسته‌اند با جذب سرمایه‌گذار به مرحله تولید برسند.


مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری عنوان کرد: به نظر می‌رسد همه شاخه‌های درخت انیمیشن در ایران به یک شکل رشد نکرده و شاهد یک رشد نامتوازن بوده‌ایم. از حیث هنری، محتوایی و حتی فنی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در اقتصاد صنعت انیمیشن و بحث توزیع، همچنان با اشکالات عمده‌ای مواجه هستیم. همان‌گونه که تولید یک فیلم انیمیشن از ساخت یک فلیم سینمایی رئال سخت‌تر است و فضای متفاوتی دارد، مدیریت صنعت انیمیشن هم از مدیریت سینما متفاوت است. ساختن یک اثر انیمیشن، ریاضت کامل است.تولید یک فیلم سینمایی نهایتاً در شش ماه به پایان می‌رسد اما یک انیمیشن سینمایی در بهترین حالت و با فراهم بودن هخمه شرایط سه سال طول می‌کشد؛گاهی خود من که از نزدیک شاهد تلاش این هنرمندان هستم، از این سعه صدر آنها حیرت می‌کنم.


وی گفت: در حوزه تولید انیمیشن باید تعامل مداوم صنعت و هنر اتفاق بیفتد. هنوز بین مدیران فرهنگی ما جا نیفتاده که انیمیشن یک‌مدیوم منحصر به فرد است. همین ناآگاهی این باعث شده برخورد آن‌ها با پروژه‌های انیمیشن مثل آثار سینمایی و تلویزیونی باشد.


مافی افزود: رویازی به دنبال کشف استعدادها و حمایت از آنهاست و می کوشد که به انتظام بخشی استودیوهای جوان و نوپا بپردازد. سیاست مرکز انیمیشن حوزه هنری این است که به جای سرمایه گذاری صددرصدی رو یک اثر، اعتبارش را بین چند پروژه تقسیم کند. البته این به معنای مداخله محتوایی نیست و ما هرگز به دنبال دیکته فکری نبوده‌ایم، اگرچه تفکر مستقل خود را داریم و منفعل هم نیستیم.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب