دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جزئیات «سومین رویداد رویازی» تشریح شد/ تقدیر از هنرمندی که خواهان زیستن رویایی بود

در یک نشست خبری جزئیات «سومین رویداد رویازی پیج بزرگ تهران ۱۴۰۰» تشریح شد
کد خبر : 604090
نشست خبری سومین رویداد رویازی

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری «سومین رویداد رویازی پیج بزرگ تهران ۱۴۰۰» پیش از ظهر امروز با حضور مدیران سابق‌ و فعلی مرکز انیمیشن حوزه هنری در سالن استاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.


امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری در نشست خبری سومین رویداد رویازی، پیچ بزرگ تهران ۱۴۰۰ که با سی دقیقه تأخیر آغاز شد، با بیان این موضوع که برگزاری رویداد رویازی محصول مطالعاتی است که آقای کاوه و گروهشان در جشنواره های بین المللی دیده بودند و سپس در گفتگو با بزرگان انیمیشن پیشنهاد دادند برای رسیدن به شفافیت و عدالت در این حوزه، نخستین پیچینگ انیمیشن را در ایران برگزار کنند.


وی افزود: اگر در حوزه سینما و سریال سازی تهران منبع تولید است و همه دفاتر سینمایی در پایتخت است، در انیمیشن اینطور نیست و در سراسر کشور استودیوهای انیمیشن‌سازی وجود دارد.«رویازی» هم برای برقراری عدالت جغرافیایی و شفافیت امده است.


مافی همچنین از مرحوم محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین» که اوایل فروردین ماه امسال بر اثر کرونا درگذشت نیز یاد کرد.



در اندوه فقدان مردی که به دنیال زیستن رویایی بود


در ادامه حسین شیخ‌الاسلام از فعالان حوزه انیمیشن درخصوص تهیه‌کننده فقید مجموعه انیمیشن «دیرین  دیرین»گفت: ما عادت نداشتیم جلسه‌ای با این اهمیت درخصوص انیمیشن ایران برگزار شود و ایشان حضور نداشته باشد. هنوز جای خالی‌شان در صنعت انیمیشن ایران حس می‌شود.


وی افزود: صحبت درباره محمد ابوالحسنی واقعاً سخت است اما می‌شود او را با دو مشخصه اصلی تعریف کرد. یکی رویایی زیستن بود که در ایشان وجود داشت و باعث اتفاقات ویژه ای در انیمیشن ما شد. مثل خلق قسمت‌های روزانه از یک انیمیشن که کار فوق العاده‌ای بود. دوم اینکه همخوانی انیمیشن و آزادی را بسیار خوب فهمیده بود و مرزی در اندیشیدن به اتفاقات جدید نداشت. مثل چیزی که امروز در برگزاری رویدادی همچون پیچینگ رویازی می‌دیدیم. اقای ابوالحسنی واقعا برای مردم کار می ساخت.


داود ضامنی مدیرکل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری نیز در این نشست با بیان این موضوع که حوزه هنری با همکاری مرحوم ابوالحسنی یک پروژه وب سری تولید کرده که در آینده از آن رونمایی می‌شود، عنوان کرد: ایشان دو ویژگی داشت که درسی برای چهره‌های جدید این حوزه است. او کسی بود که کارآفرین و اهل ریسک بود. البته نه ریسک کورکورانه. ما شاید تا سال‌ها در حوزه انیمیشن نتوانیم کسی را مثل ایشان پیدا کنیم. ویژگی دوم هم این بود که هنر هدایتگری را در این عرصه بلد بود. انیمیشن هنر انفرادی نیست، و اقای ابوالحسنی با این ویژگی افرادی را در کنار هم قرار می‌داد که مکمل هم بودند.


هادی اسماعیلی رئیس بنیاد توزیع سازمان سینمایی حوزه  نیز در سخنانی گفت: مرحوم ابوالحسنی یکی از ژنرال‌های حوزه انیمیشن ایران بود. اگر نگوییم مهم‌ترین فرد، قطعا یکی از مهم‌ترین افراد این حوزه بود که ادبیات کارآفرینی را به انیمیشن اضافه کردند. کار کردن با ایشان آرزوی خیلی از فعالان حوزه انیمیشن ایران بود، و حتی خیلی‌ها می‌خواستند که با او عکس یادگاری بیاندازند. چون ایستادن کنار آن مرحوم هم کارها را پیش می‌برد، چه برسد به همکاری و همفکری با او.


احسان کاوه رئیس شورای سیاستگذاری رویداد پیچ رویازی  با اشاره به این موضوع که فضای دانشگاهی کشور به انیمیشن به شکل یک محصول خلاقه هنری نگاه می‌کند افزود: با این حال تا اراده‌های آهنین نباشد، هیچ گاه چرخ این صنعت نمی‌چرخد. با نگاهی که در فضای فرهنگی هنری ما وجود دارد  و درآمدزایی و روی پای خود ایستادن را نکوهش می‌کند دانشگاه‌ها باید فضای تولید و خلق را جدی بگیرند. شما بدون تهیه‌کننده توانمند، خلق اثر ماندگار نخواهید داشت و یکی از مثال‌های همیشگی من در این زمینه مرحوم ابوالحسنی بود. 


انیمیشن به مثابه صنایع خلاق


مدیر سابق مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری  افزود: در حوزه صنایع خلاق همانطور که از اسمش پیداست، هرچیزی  فقط یک بار تولید می‌شود. مثل یک نقاشی، یک سریال، و.... اگر چیزی به تولید انبوه برسد خلاقه نیست. اینجاست که پیچینگ معنی پیدا می‌کند و سرمایه‌گذار درک درستی از چیزی که در ذهن هنرمند است، پیدا می‌کند. پیچینگ بومی شده و ما مدت زمان طولانی را به آموزش اختصاص دهیم چون معتقدیم که هم صاحبان ایده و هم مستمعین که سرمایه گذاران، تهیه کنندگان و.... باید با نگاه درست به این رویداد نگاه کنند.


کاوه عنوان کرد: در این دوره نیز عمده ثبت‌نام‌کنندگان از شهرستان‌ها بودند. امیدوارم که دوره سوم هم به خوبی برگزار شود. هر نوع نقدی که در این حوزه هست را از طرف متخصصین این حوزه پذیرا هستیم و تشنه این هستیم که راهنمایی شویم.



در ادامه نشست و در جلسه پرسش و پاسخ اهالی رسانه، احسان کاوه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره خروجی دو دوره گذشته رویداد رویازی و انتقاداتی که اهالی انیمیشن نسبت به بی نتیجه بودن این رویداد تا به اینجا داشتند گفت: شاید اگر هنوز خیلی از اهالی انیمیشن راجع به خروجی‌های رویازی چیزی نمی‌دانند، از کم کاری ماست، اما متاسفانه مفاهیم این رویداد هنوز به درستی منتقل نشده. هنوز هم در خیلی از مواقع زمانی که درباره پیچینگ یا اصطلاح «پیچ کردن» حرف می‌زنیم، دیگران دنبال پیچ و مهره می‌گردند! و این بدان دلیل است که همچنان ادبیات چنین رویدادی در کشور ما جا نیفتاده است.


او ادامه داد: خیلی‌ها بدون اینکه بدانند سازوکار این رویداد چیست نبست به آن انتقاد می‌کنند. مثلا برخی می‌پرسند که برنده‌های دوره‌های قبلی چه آثاری بودند یا جایزه رویازی به چه کسی رسید، درحالی که این رویداد جشنواره نیست که برنده داشته باشد. رویازی محیطی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران و سازندگان انیمیشن، بدون حضور واسطه‌ها رودرروی یکدیگر قرار بگیرند و در یک فضای کاملا شفاف و عادلانه، با هم ارتباط برقرار کنند. 


وی افزود: ما در اولین دوره رویداد رویازی، ۱۵ انیمیشن داشتیم که از بین آنها، انیمیشن سینمایی «مسافری از دایتی‌ها» پس از حضور در این رویداد توانست قرارداد همکاری‌اش را امضا کند و تا امروز حدود هفتاد درصد کار تولید آن به پایان رسیده است. 


مدیر سابق مرکز انیمیشن حوزه هنری اضافه کرد: دوره دوم رویازی نیز در آذرماه ۹۸ برگزار شد که در این دوره هیاتی از روسیه نیز حضور داشتند و آنها پنج کارِ حاضر در رویازی را انتخاب کردند که بدون هیچ فیلتر و اما و اگری، در رویداد پیچینگِ مسکو شرکت کنند. این درحالی است که برای حضور در رویداد مسکو، فیلترهای فراوانی وجود دارد و حضور در آن کار دشواری است. اما شیوع ویروس کرونا باعث متوقف شدن این رویداد و برنامه‌های مشابه در روسیه شد.


 جایگاه ایران در انیمیشن دنیا


کاوه درخصوص جایگاه ایران در انیمیشن دنیا نیز عنوان کرد: ما در حوزه انیمیشن تولیدات بسیار زیادی داریم، اگرچه در این حوزه فیلم‌های سینمایی کمی تولید می‌کنیم اما با این وجود ایران جزء ۱۰ کشور دنیاست که توانایی تولید فیلم سینمایی انیمیشن به صورت مستقل را دارد. در چنین فضایی است که بحث‌های زیرساختی در رابطه با انیمیشن معنی پیدا می‌کند. اما متاسفانه تولیدکنندگان انیمیشن در ایران با مسائل حقوقی درخصوص مالکیت آثارشان آشنایی ندارند، به همین دلیل هم یکی از اهداف ما در بحث آموزشی رویداد رویازی ۳ مسائل حقوقی است. 


امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری نیز بیان کرد: ما به دلیل مشکلات مربوط به کرونا، مهلت حضور در رویداد را افزایش دادیم و درحالی که مهلت اولیه تا ۱۳ شهریور بود، این زمان را تا روز آخر شهریور اضافه کردیم تا کسی از این رویداد جا نماند. در حال حاضر حدود ۷۰ اثر از ۱۵ استان در رویازی۳ ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم تعداد این آثار به ۱۰۰ اثر نیز برسد. از سمت سرمایه‌گذاران هم در حال حاضر برای این دوره از سمت پلتفرم‌های داخلی سفارش سیصد دقیقه‌ای انیمیشن داریم. 



مافی در انتهای این جلسه عنوان کرد: ما در حوزه انیمیشن و اقتصاد آن به صورت گلخانه‌ای عمل کرده‌ایم. این حوزه بیشتر با منابع عمومی و نفتی اداره شده در حالی که همین مسئله باعث به وجود آمدن رانت می‌شود که این موضوع در نهایت انیمیشن ایران را خیلی نحیف کرده است. با این وجود اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف را در رویدادهایی شبیه به رویازی دعوت کنیم و این امکان را برای انیمیشن‌سازان کشور فراهم آوریم تا در این عرصه حضور پیدا کنند، اقتصاد گلخانه‌ای انیمیشن نیز از بین می‌رود.


در این نشست، با دعوت از خانواده مرحوم ابوالحسنی از پرتره‌ای که به یاد او طراحی شده بود، رونمایی شد. ضمن این که بخشی از مستندی که برای یادبود محمد ابوالحسنی ساخته شده بود نیز به نمایش گذاشته شد.


 انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب