شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامههای توسعه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه با سخنرانی ابوالقاسم نادری استاد دانشگاه تهران و رضوان حکیمزاده عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون وزیر آموزش و پرورش با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحبنظران، مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی ملی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
بهرهوری منابع آب، رمز ارتقای تولید و تحرک اقتصادی روستاها
در ابتدای این نشست ابوالقاسم نادری در خصوص بحث عدالت آموزشی در کشور بیان کرد: طراحی و سنجش شاخصهای عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامههای توسعه کشور هستند. واضحترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخصها و سپس سنجش این شاخصهاست که متأسفانه اجرا نشده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: گام آخر پیوند دادن شاخصها و معیارهای تحقق عدالت آموزشی با منابع و ردیفهای اعتباری است که باید توجه ویژهای در برنامه هفتم توسعه به این مهم اتفاق بیفتد.
نادری در تشریح تدوین عدالت آموزشی در برنامه هفتم بر شاخصسازی تأکید کرد و افزود: ما باید از لحاظ نظری به یک توافق بر سر مفهوم عدالت آموزشی دست پیدا کنیم و این مهم را نباید از یاد ببریم که برابری آموزشی مفهومی در مقابل عدالت آموزشی است.
وی در تشریح تفاوت دو مفهوم برابری و عدالت آموزشی توضیح داد: در مفهوم برابری آموزشی همواره به توزیع برابر منابع دولتی توجه میشود؛ اما باید در مفهوم عدالت آموزشی باید علاوه بر منابع به اصل پیامدهای برابری آموزشی و بازار کار توجه ویژهای شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص تعریف ساده عدالت آموزشی متذکر شد: بهرهمندی به اندازه استحقاق به معنای عدالت آموزشی است.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: ما در اصل عدالت آموزشی باید با استفاده از سازوکارهای متنوع بتوانیم تخصیص منابع را به صورت هدفمند پیش ببریم. با سازوکارهای دانشآموز محور و عملکرد محور و حتی پیامد محور میتوانیم در تخصیص منابع به بهترین شکل عمل کنیم.
در ادامه این نشست رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سخنران دوم علاوه بر قدردانی از برگزاری این نشست عنوان کرد: چنانچه بپذیریم آموزش به عنوان یک اصل توسط دولت برای مردم باید فراهم شود، باید به این سوال جواب دهیم چرا کماکان در برخی از نواحی کشور دانش آموزان از آموزش باکیفیت نمیتوانند به شکل مطلوبی برخوردار باشند؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: باید مبتنی بر فرمایش رهبری، شرایط برای رشد دانشآموزان عزیز در مناطق دور دست و مناطق برخوردار کشور به یک کیفیت فراهم شود.
وی اضافه کرد: ما در تعریف عدالت آموزشی بر این اصل تأکید داریم که حرکت از دسترسی آموزشی باید به سمت برخورداری از فرصتهای یادگیری باکیفیت باشد. در واقع دسترسی به فرصتهای یادگیری باکیفیت تحقق عدالت آموزشی را فراهم میکند.
این مقام مسئول آموزش و پرورش تأکید کرد: دسترسی به آموزش برای همه و برابری فرصتهای یادگیری به عنوان دو اصل اساسی در بحث تحقق آموزش به شمار میرود.
حکیمزاده خاطرنشان کرد: در دسترس بودن آموزش برای همه، دسترسی خود دانشآموز به آموزش، سازگاری نظام آموزشی با نیازها و همچنین تعامل منصافانه با همه اقشار به عنوان چهار اصل اساسی عدالت آموزشی به شمار میرود.
وی یادآوری کرد: الزامیکردن دوره دبستان در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت مدارس دوزبانه به صورت رایگان، اصلاح سیاستهای جذب معلمین در مناطق محروم، عزم ملی در تولید تبلت ملی به منظور استفاده همه دانشآموزان، اصلاح سیاستهای منتج به کالایی شدن آموزش و همچنین طراحی مدل کیفیت بخشی به مدارس دولتی به عنوان راهکارهای عملی در تحقق عدالت آموزشی میبایست مدنظر قرار بگیرد.
به گزارش آنا، در پایان این نشست برخی از صاحبنظران و شرکتکنندگان به بیان دیدگاهها و سوالات خود پرداختند.
هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی مرکز با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه روز چهارشنبه ۲۹ تیر ماه به همت دفتر آموزش و ترویج مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری با حضور صاحبنظران ملی و استانی برگزار شد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/